В днешния епизод ще ви разкажем за една много популярна песен от 1970 година. Това е „In The Summertime“ на „Mungo Jerry“.

Музикална история еп. 30: „The Good, The Bad and The Ugly“ на Hugo Montenegro

На 23 май 1970 година в Холивуд, Стафордшър, Англия, се провежда музикален фестивал, в който хедлайнери са групите „Black Sabbath“ („Блек Сабът“) и „Free“ („Фрий“). Някои банди като „Grateful Dead“ („Грейтфъл Дед“) за пръв път се представят пред над трийсет и пет хиляди зрители. Такъв е примерът и с групата „Mungo Jerry“ („Мънго Джери“), поканена да представи пресния си хит „In The Summertime“. Paul King (Пол Кинг), свирещ на банджо, в по-късно интервю си спомня как групите свирят на сцената, а публиката, на 90% уморена, лежи и пуши лениво.

Музикална история еп. 29: „Man With A Harmonica“ на Ennio Morricone

„Влязохме директно с хармониките и банджото, правейки различен звук от останалите в афиша.“ - казва Кинг. „Цялата тълпа започна да става, да пляска и танцува. Сякаш някой я бе ударил с електрически ток. Потопихме се в абсолютна буря! До такава степен, че на следващия ден ни поканиха да се върнем.“ Автор на „In The Summertime“ е основният вокалист и китарист на групата Ray Dorset (Рей Дорсет). По негови думи, той съчинява музиката, подрънквайки на китарата си „Fender Stratocaster“ в един ден на 1968 година, докато е в отпуск от тогавашната си работа за лабораторията на „TIMEX“ в Англия. На следващия ден пише и текста, като му отнема буквално десет минути по негови думи.

Музикална история еп. 28: „Those Were the Days“ на Mary Hopkin

Групата „Мънго Джери“ е много специфична за времето си. Тя смесва няколко стари блус и кънтри традиции, от които другите вече са се отърсили. Освен Дорсет, в групата са Mike Cole (Майк Коул) - контрабас и Colin Earl (Колин Ърл) – пиано. Нямат барабанист, затова Дорсет свири в песента на кабаса – ударен инструмент, подобен на шейкър.

Музикална история еп. 27: „Light My Fire“ на „The Doors“

Групата е основана през 1969 година под името „Good Earth“. Казват им, че трябва да сменят названието си. След много отхвърлени предложения, Пол Кинг бърка в шапката с листчета с имена и избира „Mungo Jerry“. Това е герой от книгата със стихотворения „Old Possum's Book of Practical Cats“ („Котките: Практически наръчник от Стария опосум“) на Томас Стърнс Елиът от 1939 година. (В книгата се изписва Mungojerrie.) По-късният мюзикъл на Андрю Лойд Уебър от 1981 година е правен по мотиви от същото произведение. Групата предлага „Mighty Man“ за първи сингъл, но техният продуцент Barry Murray (Бари Мъри) не се съгласява. Той вижда потенциала на „In The Summertime“, за която от групата нямат очаквания да стане хит. Той много харесва ритъма и го оприличава на бразилския baião (Байо), използван в „Stand By Me“ на Ben E. King. За нея вече сме ви разказвали. Редуващите се реплики, записани от гласа на Дорсет, копират стар трик, редовно ползван и от Елвис Пресли.

Музикална история еп. 26: „Green, Green Grass Of Home“ на Tom Jones

Първата версия на парчето е малко под две минути. А в началото на 70-те песните стават по-дълги, главно защото по-голямото времетраене носи повече приходи за изпълнителите при излъчвания в радиото. За да я увеличат до три минути и половина, продуцентът решава отново да я пуснат цялата в записа, а между двете части да вкарат звук на мотоциклет. Но в архива със звукови ефекти на студиото такъв не се намира и тогава той предлага на звукоинженера Howard Barrow (Хауард Бароу) да запише своята спортна кола „Triumph TR4“, набирайки скорост край отворените врати на студиото. „Стоях там с микрофон под ауспуха, задушавайки се от газовете.“ - разказва продуцентът. След това налагат получения звук върху касетата и поставят песента наново. Така че песента е сглобена от двете си пълни повторения, разделени от шума на колата. „In The Summertime“ е записана в началото на 1970 година в първо студио на „Pye Records“ в Лондон.

Музикална история еп. 25: „El Condor Pasa (If I Could)“ на „Simon and Garfunkel“

Като сингъл е издадена на 22 май и е включена във втория албум на групата „Electronically Tested“, записван през 1970 година и излязъл през март 1971 година. „Radio North Sea International“ е първата радиостанция, пуснала песента. Успехът идва за групата като лавина. Само шест месеца преди това те са отхвърлени на прослушването на телевизионния формат за музикални таланти „Opportunity Knocks“, който вече споменавахме, проследявайки звездния път на Mary Hopkin (Мери Хопкин). За кратко „Мънго Джери“ печели няколко награди на публиката и се впуска в интензивен график от концертни и телевизионни изяви, продължил две години.

Музикална история еп. 24: „Satisfaction“ на „The Rolling Stones“

Ритъмът на „In The Summertime“ е смесица от скифъл, карибски и латиноамерикански елементи, които Дорсет много обича, откакто за първи път чува Edmundo Ros (Едмундо Рос) по радиото. Но тъй като му звучи постно при първия запис, те добавят два перкусионни ефекта. Пол духа в стъклен съд, докато свири на банджото си, а самият Дорсет тропа с крака върху парче дърво в стила на John Lee Hooker (Джон Лий Хукър), като същевременно повтаря „Ч-чч-ъ“. Тези устни звуци са първият пример за записан в студио бийтбокс, много преди уподобяването на инструменти с уста да стане популярно. Текстът като цяло говори за безгрижните дни през лятото. Асоциацията, която Дорсет прави с него, е как в летен ден един млад човек се качва в колата си със свален покрив и тръгва из града в прекрасно настроение. Ако е момче, взема и момичета със себе си.

Музикална история еп. 23: „The House Of The Rising Sun“ на „The Animals“

Още за текста той говори в интервю пред „Гардиън“. Там разказва, че когато е дете, той, заедно с още двайсетина души от голямото му семейство, ходи през летата на почивка на остров Хейлинг, Хемпшир, Англия. Докато мисли върху текста, в главата му изникват тези най-прекрасни спомени от детството. „In the summertime, when the weather is high“ („През лятото, когато времето е високо“) означава високо налягане, когато не вали и ви обзема еуфория от чувството, че ако се протегнете, можете да докоснете небето.“ Елемент от текста е използван в реклама срещу шофирането в нетрезво състояние.„Думите „have a drink, have a drive“ („пийни, покарай“) се отнасяха за кола, кафе или млечен шейк в дните преди „drink“ (“питие”) да се превърне в синоним на алкохол“, пояснява Дорсет. Днес Пол Кинг не одобрява този текст, макар за онова време да е бил интересен.

Музикална история еп. 22: Музиката от филма „The Pink Panther“

Сингълът стартира под номер 13 в класациите и за ден продава 11 200 копия. В чартовете се задържа седем седмици, като в третата става номер едно, след като е представен в британското телевизионно шоу „Disco 2“ на BBC. Дорсет си спомня, че когато се отправят към студиото за снимки след репетицията, в асансьора се натъпкват тринайсет души и той засяда, което предизвиква паника. За щастие, проблемът е отстранен бързо и песента се чува и в телевизията. От този момент хората от горните етажи на фабриката „TIMEX,“ с които дотогава само са се разминавали, слизат при Дорсет и искат да са му приятели, а жените го преследват.

Музикална история еп. 21: „Blowin’ In The Wind“ на Bob Dylan

„Гледайки видеоклипове от изпълненията ни на песента от онова време, виждам, че съм с голяма усмивка, нося безвкусни дрехи и съм с огромни бакенбарди, докато другите момчета в групата имат подходящ за хипита вид.“ - казва Дорсет. „Мисля, че исках да приведа всичко в съответствие с природата и спонтанността си. За мен удоволствието от музиката и отношението към нея винаги са били по-важни от техническото майсторство и умението да изсвириш бързо много тонове, което ми е безразлично.“  Тиражът на продадените копия от сингъла по целия свят надхвърля 30 милиона. Това е рекорд, който дори нито един сингъл на „Бийтълс“ не е достигал. Днес е третият най-продаван сингъл за цялата музикална история. Той е необичаен за времето си с това, че във Великобритания е издаден от „Dawn Records“ като максисингъл. При него малката плоча не е на 45 оборота, както обикновено, а на 33 оборота в минута. Това позволява да има малко повече продължителност.

Музикална история еп. 20: „I Want To Hold Your Hand“ на „The Beatles“

Така върху страна А са „In The Summertime“ и желаната от групата „Mighty Man“, а на Б страна е поставена интерпретация на едно старо парче на Woody Guthrie (Уди Гътри) – „Dust Pneumonia Blues“. Друго необичайно е, че плочата се продава в опаковка със снимка. Всичко това повишава цената на албума на фона на тази на останалите малки плочи, но това не спира желаещите да си я купят. През 2012 година Рей Дорсет съди бившата си мениджърска компания „Associated Music International“, управлявана от мениджъра и негов бивш приятел Eliot Cohen (Елиът Коен). Претенциите са, че навремето той е ощетил групата с печалби от продажби на сингъла от над два милиона британски лири.

Музикална история Еп. 19: „Ring Of Fire“ на Johnny Cash

И тази песен има доста преработки. Най-известният кавър е на американския музикант от ямайски произход Shaggy (Шаги) с участието на Rayvon (Рейвон). Той става хит през 1995 година, достигайки пета позиция в британските чартове. Рей Дорсет презаписва партията си за китара в тази версия. Тя е включена и в излезлия година по-късно филм „Flipper“. Сред вдъхновените от парчето са музикантите Tom Yorke (Radiohead), Bob Dylan, Elton John, Billy Idol, Slash, Joe Elliot (Def Leppard), Matt Letley (Status Quo) и Derek Sherinian (Dream Theater). Песента влиза в десетки филмови продукции през годините и е една от най-използваните популярни песни в киното. Ползвана е много често и в телевизионни предавания и реклами. „За мен е чест да има песен, написана от мен, която хората свързват с толкова различни настроения, чувства и ситуации. – казва Рей Дорсет. Той допълва, че както всички се сещат за „Happy Birthday“ („Хепи Бъртдей“) при рожден ден, така си спомнят и за „In The Summertime“, щом настъпи лятото. Във Великобритания песента достига върха си през юни 1970 година. Поради по-късното й пускане в САЩ, там достига до най-високата си трета позиция в „Billboard Hot 100“ през септември.

Музикална история еп. 18: „Unforgettable” на Nat King Cole

Първата и най-важна документирана жива версия на парчето е от концерта на „Mungo Jerry“ на българския фестивал „Златният орфей“ от 1978 година и е издадена на плоча от „Балкантон“. Групата идва още няколко пъти в България. За българите Мънго Джери е човек, а не група. Оттам е и детската песничка върху мелодията на „In The Summertime“, в която „Манго Джери сега има нова жена. Тя му пържи яйца, той й прави деца.“ Последният път, когато Дорсет идва у нас, журналистите му разказаха тази история и той доста се забавлява. Е, спестиха му, че песента се разбира още по-добре, ако се знае, че в нашия жаргон Манго Джери е нарицателно за пренебрежително отношение към човек от ромския етнос. А иначе третата му жена, с която сега живее и на която е направил две деца, каза, че наистина му пържи яйца понякога. Пред български медии Дорсет разказва много истории за приема на песента. В един случай с нея той успява да измъкне човек от тъгата по самоубилия се негов син, в друг пък убийца пише книга от затвор, казвайки, че това е най-любимата й песен, а след това умира.

Музикална история еп. 17: „Stand By Me“ на Ben E. King

„Мънго Джери“ са активни основно до средата на 70-те години в постоянния си състав. В следващите десетилетия Дорсет обикаля с множество музиканти, ползвайки това събирателно име за групата си. Те нямат друга хитова песен в американските класации, а във Великобритания имат още няколко хита до средата на 70-те. За продуцента най-голямо е удовлетворението, че и днес „In The Summertime“ напомня на всички за лятото на 1970 година и винаги ще е важно свидетелство на своето време.

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни във Фейсбук, TikTok и Инстаграм