В поредния епизод ви представяме рок класиката „Eye Of The Tiger“ на „Survivor“ от 1982 година.

В края на 70-те години първите две части на „Rocky“ („Роки“) печелят много почитатели с играта на Silvester Stallone (Силвестър Сталоун) в главната роля. Песните насърчават Сталоун, докато тренира и се бие и демонстрират борбеността му. Както знаете от предходен епизод, музиката в първите части е дело на Bill Conti (Бил Конти).

Той пише и музиката за третата част, с изключение на тематичната и най-известна песен във филма - „EYE Of The Tiger“, написана от двамата лидери и съпродуценти в американската рок група „Survivor“ („Сървайвър“) - Frankie Sullivan (Франки Съливан) и Jim Peterik (Джим Петерик). Те работят съвместно и по музиката, и върху текста. Тогава групата все още прохожда и е почти неизвестна. Още през 1981 година Силвестър Сталоун търси тематична песен за третата част, подходяща за младата аудитория, и си набелязва „Another One Bites The Dust“ на британската рок група „Queen“ (Куин). Той иска разрешение от групата, но те категорично отказват. Междувременно актьорът е на вечеря със своя приятел Tony Scotti Тони Скоти), собственик на продуцентската фирма „Scotti Bros“, който тогава е продуцент на „Survivor“. По време на вечерята Тони пита Сталоун кога ще излезе новия му филм и дали ще поръчва музика от друг автор. Сталоун му разказва за отказа на „Куин“ и че ще търси нещо сходно. Тогава Скоти му предлага „“Survivor.

Джим Петерик разказва, че двамата със Съливан получават еднакви съобщения от Сталоун на телефонните си секретари, с които ги кани на разговор. Съливан допълва, че Сталоун много харесва песента им „Poor Man’s Son“ от албума им „Premonition“ от 1981 година. А от групата пък първоначално предлагат баладата си „Ever Since The World Began“, но тя е отхвърлена. След срещата си с двамата съавтори, Сталоун им изпраща първите десет минути от филма, записани на видеокасета (VHS). Там, където трябва да е парчето на „Survivor“, във филма е вкарана „Another One Bites The Dust“. Съливан моли Сталоун да му прати целия филм. „Казах му, че искам да видя останалата част от филма, за да си съставя правилна преценка, което беше пълна лъжа, защото просто исках да разбера как свършва. - разказва Съливан.“.

Мислейки по заглавието, Петерик и Съливан се чудят дали да не го кръстят „Eye Of The Tiger“ (в превод „Окото на тигъра“), както е в черновата на текста, но им звучи тривиално. После се замислят, че това е отличен завършек на припева:

It's the eye of the tiger, It's the thrill of the fight (Ето го окото на тигъра, Ето я тръпката от битката,)

Rising up to the challenge of our rival (Издигаща се до духа на нашия съперник.)

And the last known survivor Stalks his prey in the night (и последният оцелял дебне плячката си през нощта)

he's watching us all with the eye of the tiger. (и ни гледа с окото на тигъра.)

Всичко е въпрос на оцеляване. „Окото на тигъра“ е метафора за вътрешната борба у човека, но също и за желанието му да се бори. Във филма Роки забогатява и губи интерес към състезанията, а и е разтърсен от скорошната смърт на мениджъра си Мики Голдмил. Бившият му пряк конкурент Аполо Крийт се сближава с него и му казва, че трябва да си върне окото на тигъра. Иначе казано, да възвърне хъса си за борба. Именно затова песента предава чувството, че човек не бива да спира да се бори. „Щяхме да кръстим песента „Survival“ („оцеляване“) - разказва Съливан. „В схемата на римите може да се види как бяхме направили така, че „Rival“ (съперник) и „Survival“ (оцеляване)“ да се римуват.

В края на деня си казахме: „Да не сме луди?“ Тази кулминация е толкова силна, че не е нужно „Rival“ да се римува перфектно с „Tiger“.“ В първия ден групата усилено записва идеи с касетофон, като в края на деня 80% от музиката и около 30% от текста са готови. Сталоун чува песента и единствено моли да увеличат силата на барабаните и да добавят още текст. В следващите два дни и останалото е довършено, като началното интро хрумва на Петерик в един от тези дни, докато пътува с колата си. Критиците отбелязват, че то напомня на началото на по-старо парче на групата – „Youngblood“ от 1981 година. Конкретни реплики от текста са черпани директно от самия филм, за да паснат на сюжета.

Демото е завършено на първи февруари 1982 година в Чикаго. Сталоун толкова много го харесва, че няма търпение да чака музикантите да записват в професионално студио. Затова той взима демото и го вкарва във филма. Така в албума и саундтрака е включен финалния вид, а демо версията влиза във филма. В демото има тигрово ръмжене, наподобяващо звука в началото на парчето на „Куин“. То липсва във финалния вариант. Някои от ударните части в началото са синхронизирани с ударите на Роки. Това обяснява защо на моменти те се забавят. Окончателният запис е в „Rumbo Studios“ в Лос Анджелис. След това цял месец им отнема да постигнат звук като този в първата версия. Освен китариста Джим Петерик и Франки Съливан на клавишните, се включват и останалите трима от групата - вокалистът Dave Bickler (Дейв Биклър), Stephan ellis (Стефан Елис) на баса и Marc Droubay Марк Друбей) на барабаните.

Видеоклипът е режисиран от Bill Dear (Бил Диър). Групата отказва да следва модата в него да има филмови кадри. „Първоначално щеше да бъде с кадри на бандата, която свири, в контраст със сцени от филма.“ - разказва Съливан. „Един от членовете на бандата отхвърли това, защото искаше да се усеща, че групата е група сама по себе си, а не просто свързана с филма, което беше доста основателна причина. Аз не се съгласих с това. Помислих си: „Нека да се възползваме от този филм“.“ Във финалния видеоклип момчетата репетират във фънкарски склад, а след това се разхождат по улиците с решителност, изписана по лицата им. Накрая се качват на голяма сцена и изпълняват песента.

„Беше популярен видеоклип, но бе в ранните години на видеоклиповете.“ - заявява Съливан. „Гледам го сега и ме хваща срам, защото беше толкова сковано и примитивно!“ Песента е включена както в третия едноименен албум на „Survivor“, така и в саундтрака към филма, издаден още два месеца преди него. Сингълът с „Eye Of The Tiger“ излиза на 31 май 1982 година, три дни след американската премиера на „Rocky III“. Той е с дължина 3.45 минути, а версията за албума е 4.4 минути. Песента оглавява американския „Billboard“ в шест поредни седмици. В годишното издание на класацията за 1982 година тя е на второ място след „Physical“ на Olivia Newton-John (Оливия Нютън-Джон) и е една от песните, най-дълго задържали се на върха на седмичната класация за цялото десетилетие. Успехът бързо се усеща от групата. А момчетата тогава са средно на по 24 години.

Съливан казва: „Моите колеги в групата правеха шестцифрени суми годишно от сесии и реклами. Не можех да чета музика, не знаех какво е това джингъл (кратка музикална фраза, използвана за програми в радио и телевизия), но знаех, че всички тези хора имаха хубави коли и къщи, докато аз едва си позволявах 200 долара за месечния наем на апартамента ми.“ С превръщането на песента в хит това се променя. По същото време „Survivor“ имат съвместно турне с друга рок група – „REO Speedwagon“. Петерик казва, че не е разбирал колко разпознаваема е „Eye Of The Tiger“, докато един ден не му се случило да влезе в някаква пицария в малко американско градче.

Когато засвирила песента от джубокса, едно момиченце на пет години казало: „Пускат моята песен, това е моята песен!“ И започнало да танцува. Попитан какво обяснява популярността на парчето, Съливан казва: „Предполагам простотата в комбинация с посланието, с което хората могат да се идентифицират. Един невероятен, мощен ритъм, който е толкова простичък и първичен… После имаме фразата „Eye Of The Tiger“ и придружаващия образ на това животно - един велик, свиреп образ. След това има много простичка мелодия. Припевът е от три или четири тона.“ Песента печели в категорията за най-добро вокално поп изпълнение на дует или група на наградите „Грами“. Номинирана е и в още две категории - за най-добра оригинална песен и за песен на годината, където губи от „Always On My Mind“ на Willie Nelson (Уили Нелсън).

Поради отсъствието на групата на церемонията, песента се изпълнява от „The Temptations“ („Тъмтейшънс“), които равномерно си разпределят вокалите и правят хореография, вдъхновена от бокса. На наградите „Оскар“ песента също е номинирана в категорията за най-добра оригинална песен, но губи от „Up Where We Belong“ на Joe Cocker (Джо Кокър)и Jennifer Warnes (Дженифър Уорнс). Номинирана е и на наградите „Златен глобус“. Петерик хвали Силвестър Сталоун, казвайки, че е от актьорите, които знаят какво искат и че има добър слух за това какво би грабнало слушателите. „Eye Of The Tiger“ е използвана и в „Rocky IV“. Там озвучава сцена, в която Роки се възправя срещу руския боксьор Иван Драго. За същия филм момчетата от „Survivor“ пак са ангажирани да мислят по песен и създават „Burning Heart“, която обаче е друга история. Трима американски кандидати за президент са съдени от групата за това, че използват „Eye Of The Tiger“ в предизборните си митинги.

Брайън Мей, китарист на „Куин“, присъства на концерт на „Сървайвър“ през 1984 година в Лос Анджелис. Тогава Франк му предлага видеокасетата, в която за филма е ползвана тяхната песен. Съливан признава, че всичко, което групата прави след тази песен, е в сянката на „Eye Of The Tiger“. Но той допълва, че няма нищо против това. „Да опитваш да се състезаваш с миналото е за наивници. Но аз никога няма да се изморя да свиря „Eye Of The Tiger“. Тази песен продължава да разбива, човече!“ - завършва Съливан. (В оригиналния текст Съливан казва: „That song still kicks butt, man!“) Песента има и своята пародийна версия от популярния автор на пародии през 80-те Weird Al Yankovic (Уирт Ал Янковик) - The Rye or the Kaiser (Rocky XIII)“ от 1984 година. Заглавието „Eye Of The Tiger“ вдъхновява филм от 1986 година със същото име, който не е част от поредицата за Роки. Песента дава и име на много различни неща, включително и на „Eye of the Tiger effect“ - стимулиране на мозъка чрез електроди за облекчаване на някои тежки заболявания като епилепсия. В песента си „Roar“ Katy Perry (Кейти Пери) пее „I got the eye of the tiger, a fighter...“. Кейти не плаща за авторско право на Петерик и Съливан, но те не я съдят. По-скоро се радват, че тази препратка вече е в приложение в поп културата. Те казват, че и парчето на Кейти е добро, но че и то е от тези, които идват и си отиват, а тяхното ще остане вечно в музикалната история.

Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни в LinkedInФейсбук, TikTok и Инстаграм