Днес ще говорим за песен, родена в разгара на диско ерата, но със силни фънк и соул влияния. Това е „September“ на „Earth, Wind & Fire“ от 1978 година.
Песента е замислена от китариста Al McKay (Ал Маккей). Той записва първоначалната китарна структура в домашното си студио и я предлага на основния певец в групата – Maurice White (Морис Уайт), който много я харесва. По спомени на Маккей, разказани от него в интервю през 2018 година, първите думи, с които Морис допринася към мелодията, са началните „Do You Remember“ (Ти помниш ли). Това показва перспективата, в която Уайт вижда това парче още в самия му зародиш. Allee Willis (Али Уилис) също се присъединява към Маккей и Уайт в работата по парчето. В по-късно интервю за „American Songwriter“ тя казва, че това е първата песен, за чието написване си партнира с Морис. Уилис допълва, че това е било най-жизнерадостната мелодия, която някога е чувала.
В края на 1977 година Али е млада авторка на песни, която все още печели зле от своята работа в Лос Анджелис. Общ приятел я запознава с басиста Verdine White (Върдин Уайт), който пък я среща с един от братята си - Морис Уайт, а и двамата са част от „Earth, Wind & Fire“ (Ърт, уинд енд файър). Морис вече има няколко реда от текста и се е спрял на заглавието „September“, когато звъни на Али и я пита дали иска да се включи в довършването на текста. Той й обяснява по телефона, че песента „September“ е замислена като трета в музикална трилогия и я пита дали е запозната с източната философия. „Тогава не знаех за какво ми говори“ – казва Али в едно по-късно интервю. А ето как стоят нещата. „September“ е наистина трета песен от нещо по-голямо като замисъл, по което Уайт и Маккей работят. Първата песен от трилогията е „Sing A Song“, а втората - „Best Of My Love“. „Best Of My Love“ не е записана от групата, а от друг продуциран от тях състав по онова време - „Emotions“ („Имоушънс“). В първия ден, в който Али пристига в студиото, още на входа му чува китарните акорди на някакво ново парче.
Тя е поразена колко добре звучат и си пожелава точно това да е песента, за която я канят да работи. Така и става. Морис й казва, че според него тя е много духовен човек и й дава списък с книги. Препоръчва й да отиде в магазин на име „The Bodhi Tree bookstore“ в Лос Анджелис, където може да ги намери. Според други версии, разказвани от Али в медиите, той й е дал само едно заглавие, а в книжарницата са я насочили към още няколко книги на подобна тематика. Първата и най-важна за Морис книга, която трябва Али да прочете, е „Най-великият търговец на света“ )(„The Greatest Salesman In The World“) на писателя от италиански произход Ог Мандино. Мандино е един от най-четените автори на духовна литература за самоусъвършенстване в САЩ, а излязлата през 1965 година „Най-великият търговец на света“ се превръща в бестселър. Книгата говори за това как древните тайни могат да се приложат с цел успехи в бизнеса. Историята е нещо като наръчник по философия, предаден чрез разказ за търговец на камили. Младата Али прелиства първите страници и изпада в паника и недоумение, докато чете за древни египтяни и среща безброй неясни метафори. Тя просто иска да пише соул песни, а сега се оказва, че трябва да прочете куп книги за древните тайни на източните цивилизации. Освен това Али попада в среда на големи музиканти, а никога не е свирила на музикални инструменти.
Но тя е от Детройт, щата Мичиган, а там процъфтява музикалната компания „Motown“. Али прекарва тийнейджърските си години, слушайки записите на „Motown“ от 60-те, включително Aretha Franklin (Арета Франклин), Stevie Wonder (Стиви Уондър) и Diana Ross (Даяна Рос). Ходи редовно да ги слуша как изпълняват и наживо. По-късно, когато я въвеждат в „Залата на славата на композиторите“ основно заради приноса й за „Earth, Wind & Fire“, тя казва, че това са били единствените в живота й уроци по музика. Тя все пак разбира, че това е първата песен, която Морис поръчва на професионален автор извън неговата среда и че е нужно да се опознаят и да поработят заедно, докато нещата потръгнат. Морис иска да я подтикне към книгите, вдъхновили него, за да вибрират на едни и същи творчески вълни. И така, работата по текста продължава интензивно почти четири месеца, като Морис и Али изписват над двайсет страници с идеи. Али казва по-късно, че първата промяна, която е предложила, се отнася до въвеждащия стих, чийто начален вид е бил „Do you remember/The 21st ‘day’ of September“ (Помниш ли денят 21 септември).
Тя предлага да се махне „Day“ и да стане сегашното „Do you remember/The 21st night of September“ (Помниш ли нощта на 21 септември). Основен аргумент в нейната редакция е, че нощта в по-голяма степен подхожда на един романтичен спомен. А пред „RPM“ коментира, че заедно избират и да се пее за 21 септември, след като опитват още други варианти – първи, втори и т.н. За избора на датата има много теории. Едни го свързват с прехода между лятото и есента, знаейки, че Морис има слабост към астрологията, която вдъхновява и името на групата „Земя, вятър и огън“. Други пък припомнят стихотворението „September“ от 1892 на Helen Hunt Jackson (Хелън Хънт Джаксън), в което се говори как различните елементи, включително земята, огъня и въздуха, добиват различен цвят през септември. Али Уилис казва, че от жената на Морис, Marilyn White (Мерилин Уайт), знае, че на този ден през 1978 година се ражда техният син Kahbran (Кахбран).
Дали датата на раждането е предварително планирана, с каквито възможности медицината отдавна разполага, няма как да знаем. Освен това първи август също е споменаван като дата на това раждане, което поставя под съмнение думите на Али. (Някои информации сочат, че 21 септември е бил термина (прогнозното раждане) и Морис го е заложил като тайно съобщение в текста.) А самият Морис говори, че няма нищо символно в избора на датата за текста, просто му е звучала подходяща в нагаждането на стиха спрямо мелодията.
Текстът има още един момент, който буди дискусии. Той притеснява и самата Али Уилис. Това е напълно безсмисленото „ba-dee-ya“, което се повтаря през цялата песен и във всички версии на текста на Морис. Те опитват да го заменят с много други думи, но всеки път им звучи тромаво. Пред „Spotify“ Али разказва как до последно не е одобрявала това „Ба-ди-я“, повтарящо се в припевите. Десет минути преди полунощ, когато е крайния срок на записите, тя си мисли: „О, боже мой, тази фраза ще развали всичко!“ Али пита Морис „Какво, по дяволите, е това „Ба-ди-я““, на което той отговаря „Кой, по дяволите, го е грижа?“ По думите на Али, това е най-важният урок, който е научила тогава за писането на музика, а именно, че текстът не бива да пречи на музиката (или на груува, както тя се изразява). Морис пак съветва музикалните критици да не търсят каквото и да е значение на „Ба-ди-я“ и казва, че това си е негово звукоподражание на ритъма.
От тази песен нататък между Морис и Али се оформя добър творчески тандем и тя му помага в писането на песните от почти целия следващ албум.
Някак знаково е, че записът на „September“ е през септември на 1978 година. Издаването на сингъла е на 18 ноември същата година, а съпродуценти на записа са Морис Уайт и Charles Stepney (Чарлс Степни), който се включва и в работата по аранжимента. През следващата 1979 година Морис е номиниран за „Грами“ за музикален продуцент на годината, но не печели. В „September“ свири цялата дванадесетчленна група. Освен вече споменатите Морис, Ал и Върдин, ще посочим само още вторият вокалист Philip Bailey (Филип Бейли), барабанистите Fred White (Фред Уайт) и Ralph Johnson (Ралф Джонсън), китаристът Johnny Graham (Джони Греъм) и Larry Dunn (Лари Дън) на клавишните. Останалите четирима свирят на духови инструменти.
„September“ не е включвана в студиен албум, а влиза в компилацията „The Best Of Earth, Wind & Fire vol. 1“, с което я прави най-продаваната им плоча. Сингълът излиза малко след кавъра, който групата прави на класиката на „The Beatles“ – „Got To Get You Into My Life“. „September“ стига до осмо място в американската класация за сингли, а в нейния британски еквивалент се изкачва до трета позиция. В американската класация за R&B сингли е безспорен номер едно, а добри класирания получава и в още десет страни. Популярността на „September“ ще помогне и на следващия сингъл на групата, писан заедно с Али Уилис, „Boogie Wonderland“, да пробие сериозно в класациите. Но това е друга история. „September“ съчетава в себе си фънк, соул, R&B и джаз елементи, а резултатът е денс поп парче. Множеството вариации и ремикси през годините доказват, че хитът дълго няма да загуби актуалност. Известни са много ремикси, като най-популярен е този от 1999 година, включен в сборния им албум „The Ultimate Collection“. Обработката е на британското дуо за електронна денс музика „Phats & Small“ („Фатс енд Смол“).
Тя достига до първо място в канадската класация за денс музика на „RPM“, а във Великобритания става четвърта в местния чарт за денс музика и се движи до номер 25 в общата класация за сингли. Това не е първи успех за дуото. Дебютният им сингъл „Turn Around“, който им печели почитатели през 1999 година, съчетава семпли от две други парчета от 70-те - „The Glow Of Love“ на „Change“ („Чейндж“) и „Reach Up“ на Toney Lee (Тони Лий). „September“ става част от много филмови и телевизионни продукции, спортни събития и видеоигри. Нейните кавърверсии не са толкова много, но най-коментираната от тях е на Taylor Swift (Тейлър Суифт), която я пуска в YouTube през 2018 година. Тогава тя казва, че има сантимент към нея, което е причина да я запише. От страна на групата реагират позитивно. „September“ получава много признание през годините. През 2018 година Библиотеката на Конгреса на САЩ я добавя в списъка си със звукозаписи, които са културни достижения с национално значение. Три години след пускането на „September“, с резолюция на ООН, 21 септември е обявен за Международен ден на мира. Няма доказана пряка връзка между песента и това решение, но значението на датата се утвърждава и чрез самата песен.
Днес фенове на „Earth, Wind & Fire“ по цял свят организират партита на 21 септември, наречени „The 21st night of September“, с които изразяват почитта си към групата и нейната хитова песен. На този ден хора сключват бракове и раждат деца. И всичко това благодарение на една песен, превърнала тази дата в символ на любовта и обединяваща всички поколения.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts