Днес ще надникнем в историята на един от големите хитове на „The Commodores“ - „Three Times A Lady“ от 1978 година.
„The Commodores“ „Комодорс“ е американска група, която до 1977 година не е много популярна. Но това се променя след хита им „Easy“, който кара повече хора да им обърнат внимание. През следващата 1978 година се появява и „Three Times A Lady“. Тя е написана от един от двамата вокалисти в групата Lionel Richie (Лайнъл Ричи) и той няколко пъти е разказвал нейната история.
По онова време той често ходи в кампуса на университета в Тъскаги в Алабама (Tuskegee university), където прекарва голяма част от детството си. Неговата баба по майчина линия, Adelaide Foster (Адълейд Фостър), наричана на места с моминското й име Adelaide Mary Brown (Адълейд Мери Браун), преподава класическо пиано в същия университет и там той си има „скривалище за песни“. Ричи ползва пиано на университета, тъй като вкъщи все още няма такова. Лайнъл пише „Three Times A Lady“ с посвещение едновременно на тогавашната си съпруга Brenda Harvey (Бренда Харви), и на майка си - Alberta Richie (Албърта Ричи). Музиката е изградена като романтична балада, а текстът е почит към жената. „Ти си веднъж, два пъти, три пъти дама“ („You're once, twice, three times a lady“), пее той. Преводът звучи малко спънато на български, но и в нашия език има израз „жена един път“, с който се подчертава, че е идеална и неповторима. А Ричи умножава това по три пъти. През 1979 година Лайнъл разказва пред списание „Blues And Soul“, че песента е много лична и има голямо значение за него. Нейният успех му носи голямо удовлетворение и същевременно го утвърждава като автор в музикалните среди, с което дава нова посока в живота му.
Лайнъл присъства на годишнина от сватбата на своите родители. Баща му изнася реч, в която обяснява колко много обича майка му и колко много оценява това, че тя е била винаги до него в продължение на 37 години. „Беше красиво и започнах да мисля за собствения си живот. Как жена ми е до мен и как прави толкова много неща, без да чака да я молят или да й благодарят.“ - казва Лайнъл. „Така че написах „Three Times A Lady“ като посвещение на жена ми и майка ми. Мисля, че съседката ми го обобщи, когато каза, че ако един мъж иска да й подари нещо, всичко, което трябва да направи, е да й купи този запис и няма да се налага да казва нищо друго.“ - допълва Ричи.
В друго интервю той добавя, че баща му е казал как години наред съпругата му е до него във възходи и падения, а той никога не е отделил време да й каже „Благодаря ти, Албърта, за всичките години, които прекара с мен и се бори заедно с мен“. Тогава през главата на Ричи минава мисълта: „Господи, и аз съм в същата ситуация.“ Пишейки парчето, в паметта му изниква неговият баща, който вдига тост и с топлота в гласа казва на Лайнъл и сестра му: „Майка ви е страхотна жена, страхотна майка и страхотен приятел.“ Три в едно. Перфектна дама, умножена по три. Асоциацията, която се появява в главата на Ричи след речта на баща му, е за валс. И той пише песен във валсова стъпка. Но песента е съвсем неподходяща за „The Commodores“ според него. Той иска да я даде на джаз музиканта Frank Sinatra (Франк Синатра). След като я записват в суров вид, заедно с други песни, които групата готви за предстоящ албум, те се срещат с продуцента James Carmichael (Джеймс Кармайкъл). Ричи го води в своето „скривалище“ в университета и му представя песните за албума, а между тях му пуска и парчето „Three Times A Lady“, като му казва, че тя не е за албума, а би искал да я даде на Синатра.
Но Кармайкъл категорично отхвърля това и съветва Ричи да включи и тази песен в албума. И тъй като и шестимата от групата пишат музика и са в непрекъсната конкуренция кой ще напише по-добър материал за албума, а Ричи иска да се утвърди като основен автор, особено след успеха на неговата „Easy“, изкушението е твърде голямо. „Музикалната теория се надценява.“ - разсъждава Лайнъл върху процеса си на писане по това време. - „Не знаех, че съм автор. Мислех, че трябва да можеш да четеш и пишеш музика и да познаваш теорията преди да започнеш да създаваш такива песни. А след това, когато влязох в „Motown“ (продуцентска компания, издаваща основно соул и R&B от цветнокожи изпълнители), осъзнах, че вероятно половината от великите автори там не могат да четат и пишат музика. След като получих това прозрение, то ме освободи от опитите ми да записвам нотите технически. Срещнахме се с Джеймс Кармайкъл, който беше главен аранжор в „Motown“, и беше много лесно да пренесем това в записа. Мисля, че красивото в това беше, че тъй като не знаех толкова много теорията, това ме освобождаваше от условностите.
„Three Times A Lady“ е продуцирана от „Motown Records“ и е записана в едно от използваните от тях студия в Лос Анджелис, Калифорния. Сесиите продължават цели три дни, тъй като Кармайкъл иска не просто да вървят по нотите, а да предадат най-правилното усещане, подхождащо на песента. Пианист и вокал е Лайнъл, Ronald Lapread (Роналд Лапред) и Thomas McClary (Томас Маклеъри) свирят на китарите, а Walter Orange (Уолтър Ориндж) е на барабаните. В групата има още двама, които обаче не се включват в записа на парчето - тромпетистът William King (Уилям Кинг) и Milan Williams (Мълоун Уилямс) на клавишните. Впоследствие е добавена струнна секция от продуцента Кармайкъл. Малко след пускането на парчето, Лайнъл дава интервю пред журналиста Johnny Carson (Джони Карсън). Казва му, че човек никога не може да се отплати на родителите си за всичко, което са направили за него.
След публикуването на интервюто, баща му, Lionel Brockman Richie (Лайнъл Брокман Ричи), му звъни по телефона и му казва, че е бил много трогнат да чуе тази реплика. „Но нека те питам нещо.“ - казва му той с шеговита нотка. „Бихте ли опитали? Бихте ли опитали да се отплатите на родителите си колкото е възможно по-добре?“. Последните думи на Ричи старши, отправени към сина му, но индиректно и към дъщеря му, са през смях. Когато Лайнъл получава първите отчисления за авторски права върху „Three Times A Lady“, внася пари по сметката на баща си. Ясно е, че вече печели повече от родителите си и може да ги подпомага. Но това не му стига и по-късно той казва, че прекарва остатъка от живота си, опитвайки се да изплати на баща си „Three Times A Lady“. Баща му умира през 1990 година след продължително и тежко боледуване.
Песента е включена в албума „Natural High“, издаден на десети май 1978 година. Тя излиза като сингъл на 10 юни и до края на месеца се озовава в класациите. В края на юли е в топ десет, а през август се изстрелва до първото място в американските класации на мястото на „Miss You“ на „The Rolling Stones“ („Роулинг Стоунс“) и остава там две седмици. Във Великобритания също става първа, като там се задържа начело общо пет седмици. По няколко седмици е първа и в Канада, Австралия и Ирландия. В топ пет е на още 25 държави, като поне по веднъж е първа и във Филипините и Южна Африка. Лайнъл прави своеобразен рекорд, написвайки осем поредни години по една песен, достигнала първо място в класациите.
Това го е постигал само Paul McCartney (Пол Маккартни) преди него и най-вече заради работата си с „The Beatles“. „Three Times A Lady“ получава две номинации за „Грами“ - в категориите за най-добра песен и най-добро поп вокално изпълнение на дует или група. Но конкуренцията между песни през тази година е доста тежка и наградите се обират от „Stayin’ Alive“ на „Bee Gees“ („Би Джийс“) и „Just The Way You Are“ на Billy Joel (Били Джоъл). „The Commodores“ взима и още няколко награди и е обявена за R&B група на 1978 година паралелно от три музикални медии - „Rolling Stone“, „Billboard“ и „Cashbox“. Глобалният успех от песента има своите две страни. От една страна, много хора чуват за групата, от друга - поради по-голямата си известност, Лайнъл Ричи получава предложения за сътрудничества и с други музиканти, включително и с Kenny Rogers (Кени Роджърс). Така през 1982 година Ричи напуска „The Commodores“ и започва солова кариера.
„Three Times A Lady“ е изпълнявана и от други артисти. Tina Turner (Тина Търнър) я пее заедно с Лайнъл Ричи на концерт през 1984 година. Isaac Haze (Айзък Хейс) и Кени Роджърс също имат свои версии, а и двамата са работили с Ричи. Повечето от останалите артисти, изпълнявали песента, са по-малко известни. Колкото до „The Commodores“, те продължават да съществуват още дълги години, следвайки своя стил. Но в голяма степен този стил е утвърден с помощта на Лайнъл Ричи, който ясно е съзнавал, че в конкуренция с толкова много други соул и поп групи по онова време, тяхната музика трябва да е различна, за да изгради една постоянна група от почитатели. А що се отнася до Лайнъл, той се развежда с Бренда Харви през 1993 година.
Пет години по-рано тя го хваща, че й изневерява с 13 години по-младата танцьорка Diane Alexander (Даян Александър) в един хотел и даже е арестувана за това, че нанася побой и на двамата, заслепена от ревност. После Лайнъл се жени за Даян, но този брак е още по-кратък - седем години. Колкото до майка му Албърта - втората жена, на която е посветена песента, тя умира през 2001 година. А бабата на Ричи, която му дава първото пиано, живее до сто и три години, макар още на осемдесет да е диагностицирана с рак на гърдата. Нейният внук ще дари над три милиона долара на фондация за изследване на това заболяване и ще продължи концертната си дейност, независимо от четирите си операции на гърлото. Лайнъл и първата му съпруга Бренда възстановяват отношенията си и подкрепят осиновената от тях дъщеря, както и двете деца от втория брак на музиканта.
„Three Times A Lady“ е една от най-разпознаваемите балади на 70-те години. Тя носи в себе си звука на една музикална епоха и на цяло едно поколение.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts