В настоящия епизод ще ви представим историята зад песента „Theme From Rocky“ („Gonna Fly Now“), написана от Bill Conti през 1976 година.

Повечето от вас вероятно познават Sylvester Stallone (Силвестър Сталоун) в главната му роля във филма „Rocky“ („Роки“). Безсмъртната американска кино класика утвърждава звездния статут на Сталоун. А основната музикална тема е неразривно свързана с него. Написана е от композитора Bill Conti (Бил Конти). По онова време и Сталоун, и Конти, са сравнително непопулярни в Холивуд. Конти, който впрочем е с италиански корени, прави музика основно за италиански филми и макар един от тях да взима „Оскар“, името на композитора не се чува често. Сталоун пък, чиито корени са не само италиански, но и руски, и френски, е снимал няколко филма, в които обаче играе второстепенни роли. „Роки“ дава старт на истинската кариера и на двамата. Конти и Сталоун работят в доста добър синхрон.

Конти променя музиката според играта на Сталоун, но и Сталоун се включва в редакцията на кадрите със свое участие, за да паснат по-точно на замислената от Конти музика. Така съчетанието между картини и музика е рецептата за успех на този филм. Той е изграден по сценарий на Сталоун, а актьорът много държи да изиграе главната роля в него. Това се оказва и ключ към успеха, защото производството е за един милион, а печалбите в крайна сметка възлизат на над двеста милиона щатски долара. Всичко в бюджета на филма е предвидено евтино, включително и музиката. От „United Artists“ казват на Конти, че ще му платят само 25 000 долара за цялата музика, но в тази сума трябва да влезе всичко - от партитурите с ноти до изсвирването и записа. Двама други композитори преди него са отказали поръчката, но той рискува, колкото и неизгодна да е тя. Наема група музиканти и им казва, че имат три часа студийно време, за да направят записа на партитурата на цялата филмова музика.

Така той дава десет хиляди за студиото и музикантите, а останалите петнайсет хиляди взима за себе си. Макар да са малко за музиката на цял филм, за него са голяма сума. Режисьор на „Роки“ е John Avildsen (Джон Авилдсен). Нито режисьорът, нито авторът на музиката, са били на боксов мач дотогава. А сюжетът на филма е за аутсайдер и побойник, който стига до възможност да се състезава на най-високо международно ниво в тежка категория. Намесена е и любовна история, разбира се. В края на филма Роки губи двубоя. Финалната музика е написана още преди да се реши какво ще присъства в последните кадри. Заснет е доста материал и тепърва трябва да се подбере най-доброто от него. Няма пари да се снимат зрелищни сцени и затова се работи с това, с което разполагат. Режисьорът вече има монтажи на тренировките на боксьора Роки и възлага на Конти да измисли музика за финалната сцена от кадри с обща дължина минута и половина. Оказва се, че тази продължителност е кратка и те неколкократно я удължават, докато правят редакциите по монтажа.

Накрая става дълго 2.45 минути. По време на музиката героят на Сталоун, след като вече е изгубил битката, но не се е огънал от тази загуба, тича по улиците на Филаделфия, прави лицеви опори с една ръка, удря парче телешко месо, след това прави няколко коремни преси и накрая тича по седемдесет и двете каменни стъпала към Музея на изкуствата във Филаделфия с високо вдигнати ръце в знак на тържествуване. Музиката до този момент е доста по-мрачна, но тази песен е предназначена да покаже неговата нова увереност. За да обясни по-нагледно на Конти каква музика си представя, режисьорът Авилдсен му изсвирва откъс от Симфония номер 3 в ми бемол мажор на Лудвиг Ван Бетовен. Конти чува това, но има друга представа как трябва да звучи. Той си представя, че вътре има музика, изсвирена с духови инструменти и с мощ, като с рогове преди битка. Това за него е наистина героична музика, съчетаваща в себе си болката на аутсайдера и решителността на предвкусващия бъдеща победа. И така, той прави начало, подобно на фанфари, и след това мощно продължение.

Премиерата на филма е на трети декември 1976 година и той веднага привлича вниманието на зрителите. Окрилен от успеха, Конти се връща от друг свой проект в Мюнхен и сключва сделка с продуцентския екип за издаване на музиката от филма в саундтрак албум и за отделно пускане на „Gonna Fly Now“ като сингъл. Това става някъде през февруари 1977 година. Но преди да бъде разпространен, песента вече е в обращение. Първо я записва групата „Rhythm Heritage“. Техният вариант достига до номер 94 в класациите през март 1977 година. След това втори запис се появява, този път на „Current“, и през май пак стига до номер 94. А седмица преди оригиналната версия да се изкачи по върховете, джаз кавърът на тромпетиста Maynard Ferguson (Мейнард Фъргюсън) достига номер 28 в американския чарт. В някои свои спомени Бил твърди, че сингълът му още не е бил пуснат, когато е разбрал за версията на Фъргюсън, но хронологията говори, че не е точно така. Докато песента от „Роки“ е първа в класациите, нов филм завладява сърцата на публиката и това е „Star Wars“ („Междузвездни войни“). Тематичната песен от него се добира до върховете чак няколко месеца по-късно, тъй като и тя закъснява с издаването си спрямо пускането на филма.

Самият оригинал на „Rocky Theme“ попада в класациите през май и започва своето изкачване към върха. Накрая, на втори юли, достига първото място. Това е единственият случай на песен, изкачваща се в седем поредни седмици с по едно място – от седмо към шесто, от шесто към пето… И така до първото място. Песента излиза в албума „Rocky Soundtrack“ от 1977 година. „Theme From Rocky“ има и кратък текст. Той е написан по предложение на режисьора от неговите сътрудници Carol Connors (Каръл Конърс) и Ayn Robbins (Ейн Робинс). Каръл разказва, че идеята за текста й хрумва, докато си взема душ. Каръл, чието истинско име е Annette Kleinbard (Анет Клайнбард), по онова време е основната певица в групата „The Teddy Bears“ (Теди Берс), станала известна с парчето си „To Know Him Is To Love Him“, писано специално за Каръл от Phil Spector (Фил Спектър). Фразата „Gonna Fly Now“ (Ще полетя сега), е израз на страстта, с която Роки вярва в бъдещия успех и се стреми към него. Питан за текста, Бил го смята за глупав. Както казва той в интервю, певците записват безплатно своите партии.

По онова време жена му, Shelby Cox (Шелби Кокс), работи като секретарка в радиостанцията „KHJ“, чийто офис се намира в Лос Анджелис, където се записва и филмовата музика. Той й се обажда и я пита има ли в нейния офис други пеещи хора освен нея самата, защото спешно трябва да се запише хорово изпълнение с кратък текст. Така тя намира двама пеещи измежду служителите в радиото и в обедната си почивка заедно отиват до студиото, наето от Бил. Там записват набързо вокалните партии, след това взимат по един сандвич и се връщат на работа. Така гласовете са на Шелби, заедно с DeEtta Little (Дайета Литъл) и Nelson Pigford (Нелсън Пикфорд). Записите са в Холивуд, като в тях участват общо 39 музиканти. Известните сред тях са пианистът Dennis Budimir (Денис Будимир), китаристът Mike Melvoin (Майк Мелвойн), Max Bennett (Макс Бенет) на баса и Johnny Guerin (Джони Гуерън) на барабаните. Останалите са на духови инструменти, като само шестима свирят на тромпети. Песента получава голямо признание. Влиза в списъка на Американския филмов институт със „сто песни за сто години“, а получава и златен сертификат за продадени над един милион копия в САЩ. Тя е номинирана на 49-тите награди „Оскар“, но не успява да се пребори за първото място. За това пък филмът взема три други награди на церемонията. Победител в категорията „Най-добра оригинална филмова песен“ става „Evergreen (Love Theme From A Star Is Born)“ на Barbra Streisand (Барбара Стрейзънд).

По спомени на Бил, тогава той дирижира оркестъра и по време на репетициите Барбара се обръща към него и му казва, че всеки неин ден започва с утринно бягане на фона на неговата „Gonna Fly Now“ и тя й действа ободряващо. Тогава той се обръща към жена си: „Не е ли интересно, че Барбара Стрейзънд тича сутрин върху моята песен? Надявам се, че ще загуби“. Ала тя не губи. За сметка на това, по-късно Бил е музикален директор на Оскарите за рекордните деветнайсет години. На песента от „Роки“ не е отредено да спечели награда и от „Златен глобус“, макар и там да е сред номинираните. И там Барбара взима наградата. Тя грабва и „Грами“ в категорията за песен на годината. „Theme From Rocky“ под различна форма е включвана в почти всички части от поредицата за Роки. Във втората част е добавен и детски хор. В „Rocky III“ „Eye Of The Tiger“ е основната тематична песен, а за „Gonna Fly Now“ е запазена второстепенна роля. В четвъртата част отново друга песен е основна, но от петата нататък темата от първия филм пак има важно място. Заснети са общо осем части и в пет от тях музиката е изцяло на Бил Конти. По останалите три работят други композитори. „Gonna Fly Now“ е ползвана за много спортни състезания, най-вече такива във Филаделфия, тъй като е известно, че там е и написана. Тя е използвана в десетки пародии на „Роки“, в реклами и в множество телевизионни предавания. Експлоатирането на Роки в продължение на години е пореден пример за мултимедиен франчайз. За това явление сме говорили и преди, когато описвахме десетките продукции за Розовата пантера.

Части от песента са вграждани в какви ли не песни. Песента се използва и в предизборни кампании на американски политици. Попитан дали има нещо против, Бил Конти казва, че това е страхотно, защото музиката няма политическа окраска и той винаги се радва, когато негови творения се използват от хората. Конти пише музика и за още филми след „Роки“, включително и за поредицата за Джеймс Бонд. Но не успява да повтори този успех. Композиторът е още жив и здрав и е на 81 години, даже се завъртя слух, че наскоро се е сгодил, макар да не бе потвърдено официално от него. „Gonna Fly Now“ остава най-големият му хит и единодушно е определяна за една от най-мотивиращите песни, писани някога. Конти казва в интервю, че голямото му желание е било винаги да пише музика, вълнуваща хората. Е, тук със сигурност успява да го направи.

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни в LinkedInФейсбук, TikTok и Инстаграм