Мега компании от Европа, стратегически проекти и още по-смели международни връзки и бракове, бележат присъствието на католиците в Бургас...
Това е малката по численост, но издигната и просветена за града общност на католиците.
Тази тема избра за авторската си рубрика „Старият Бургас по Дарик“, историографът Митко Иванов. Авторът на редица исторически трудове и книги избра да насочи поглед към религиозна група, съобразно периода, тъй като в Османската империя са се обозначавали не етнически, а религиозни общности.
За обособена, организирана религиозна група от католици в Бургас може да се говори едва след Кримската война. Много преди това обаче има примери за ярко католическо проникване и установяване.
Сведения от 1842 г. говорят за първия представител на католиците. Търговец, който се установява трайно в града с кантората си, живее, жени се за българка от гръцки произход и умира тук. "Жозеф Бонал е търговски представител, икономически консул на Франция, но според други сведения и на Италия, а и на Англия. Изключително интересна личност, на която си струва да отделим специално внимание в следващо предаване. Заедно с него се заселват и други търговци. Моментът е ключов. Точно тогава Османската империя се отваря за търговия с Европа с най-стратегическата си суровина – зърното. А още от края на 18 век Бургас е порта предимно на зърно. Но по-важното е, че с вълната от търговци от Европа към Бургас през 1848 г., тук се заселва и една мощна компания на Австрийската империя. Тя за първи път разкрива
спирка на голямата параходна линия „Лойд Триестино“/ „Lloyd Triestino“. Днес бихме я определели като водеща европейска мега компания.
Този факт заковава града на големите европейски карти. Бургас става европейска дестинация, казва Митко Иванов и е убеден, че това далеч не е пресилено твърдение.
„Със стъпването на „Лойд Триестино“ в Бургас, вече е въпрос на време създаването на католически храм. През 1860 г. той е изграден след бюрократични формалности и султански ферман. Не става дума за настоящия обаче. Колкото православната „Св. Богородица“ е най-старата църква на Бургас, а тя не е, толкова и настоящата „Св. Дева Богородица“ е първата католическа църква. И двете са наследници на по-стари. Мястото обаче на по-старата католическа църква, която е била съборена през 1930 г. е същото. И тогава, както и сега, тя е била и с пристройки за жилища за католиците. Общността притежава имота в съседство на храма. А днешният т.нар. паркинг на НАП е мястото на най-старото католическо гробище в града“, разказва още Иванов и поставя акцент върху
смесените и много смели за времето си бракове при католиците в Бургас:
„Сведение около 1863 г., което имаме за католическия духовник, отец Галабер, е че той не знаел местните езици – български, турски, гръцки. Но успявал да разширява общността в града, чрез смесени бракове. Изглежда либерално на фона на всички религии по онова време. За кратко време католическата група нахвърля 40 души. Освен търговци се заселват и хора с други професии. Сред тях и италиански доктор. Той живее в Бургас със своята съпруга - драматична актриса. Можем само да гадаем, как по онова време местните хора са възприемали тази двойка чужденци. Друга по-атрактивна сред тази общност са французин, занаятчия и съпругата му… туркиня. Това е било сензация. Аз лично в над 20-годишните си изследвания, за друго подобно сведение в епохата не съм чувал. При всички случаи тогава, това е било преследвано от всички религии без изключение“, коментира историографът.
Инфраструктурният проект, който би отворил стратегически коридор №1 от Бургас,
е още едно доказателство за влиянието на католиците.
През 60-те години на 19 век още един католик се откроява със смела позиция, заставайки на страната на българите в апогея на българо-гръцката вражда. Вярвайки, че българската общност трябва да бъде конституирана и подкрепена, той заявява недипломатично подкрепата си. Нещо, което не е характерно за останалите чужди консули в града.
„Това е католическият консул Сукняич, хърватин по произход. Именно той прави по-късно и революционното предложение - да бъде изградена
ж.п. линия, свързваща Бургас със Стара Загора, Ниш, Крагуевац, от където се закача за връзката с Виена и Централна Европа.
Един изключителен проект. Той получава подкрепата на Австрийското имперско правителство. Назначен е благородник от висок ранг, който да отговаря за него. За жалост, по неизвестни за нас причини, проектът е бил прекратен. Това щеше да бъде международен, междуимперски и стратегически коридор №1 за времето си“, коментира още Митко Иванов.
За връзките между католиците, новаторите, търговията с Европа и смесените бракове, чуйте повече от него в звуковия файл: