Постоянно, докато шофираме, забелязваме тези нередности, някои против закона, други против всякаква логика, но всичките - недопустими за съвестните шофьори. Не бъдете такива хора, повечето от тези неща се оправят за по-малко от минута, след което всеки следващ път няма нужда.

Вдигнете си я тая седалка

Това е много често срещан феномен. Карам си колата, светва червено и зад мен спира друг автомобил. Докато чакам зеленото, забелязвам, че колата зад мен няма шофьор. Хмм, да не би да е изпуснал нещо и да се е навел да го вземе, или пък кара дете? Не, вглеждайки се внимателно, забелязвам перчем и чифт очи, които едвам се подават над волана. Колата е сравнително нова, със сигурност има механизъм за повдигане, нищо чудно даже да е електрически, но човекът е решил, че няма да си отдели целите девет секунди, които са необходими, за да си вдигне седалката. Виждам ли над волана? Виждам, давай газ! Да, ама не - всъщност не виждате нищо, редовно забелязвам такива хора да си напъват вратовете, за да могат да надникнат над кормилото, за да видят има ли пешеходци, или не. Много е опасно, може да не видите някое куче или дете как пресичат. Хората си купуват специално джипове, за да се возят на по-високо, а вие можете и в обикновен седан да постигнете същия ефект само за девет секунди.

А ако ви е по-модерен автомобилът, можете да си запаметите позицията на седалката, че дори и на огледалата с бутонче на вратата и когато дадете на партньора ви да кара, той си има негово бутонче, вие - ваше, с което само с едно натискане, седалката ви сама се настройва на правилното място. А ако ви е развален механизмът за повдигане, закарайте колата на майстор, защото е опасно и за вас, и за околните, а ремонтът е евтин.

Не паркирайте на тея места за семейства и инвалиди

Всеки път, когато отида до супермаркета, виждам някой да излиза сам от място за майки с деца, а майката с деца, колички и т.н. да ги влачи от другия край на паркинга. Когато пред мен паркираха мъж, жена и тийнейджърът им на такова място, ги попитах дали случайно не са видели табелката, която освен на чист български пише “Семейство”, има и картинка, ако случайно не говорят езика. Отговорът беше “Видяхме го, и к’во? Те и на инвалидните паркират без стикер”. Ами, какъв пример давате на подрастващия, който ще прави същото след няколко години, ей т’ва. Защо трябва да заемате място, предвидено за хора, които наистина имат нужда от него. Толкова ли много бързате, че да не можете да пуснете жена си и тийнейджъра да пазаруват, докато вие се завъртите да намерите място? Не, ако вие не сте с тях, те няма да могат да напазаруват, може би сте вождът на пазаруването? Отнема около минута да се завъртите с колата, на тези паркинги постоянно някой излиза от паркомясто. Нищо не ви дава право да паркирате на тези места, а пък ако спрете на инвалидно място, заслужавате да ви вдигнат колата.

Не си играйте на тоя телефон

Случвало ли ви се е? Карате си и човекът пред вас шофира странно. Натиска спирачки рязко и без причина, взима извивките по пътя по много интересна орбита, пресичайки платното или излизайки от пътя. В 97 от 100 случая човекът пред вас или е пиян, или си играе на телефона, докато шофира. В останалите 3 може и да има или проблем с автомобила, или да му е прилошало. Освен че е изключително досадно да се шофира зад такъв индивид, всъщност е и много опасно. Избягвайте такива коли, или когато има безопасен начин да ги изпреварите, го направете, или завийте в някоя пряка и минете по друг път, а ако тези варианти не са възможни, можете да се отбиете встрани на пътя, да излезете да се разтъпчите малко, да изхвърлите отпадъците от пътешествието си в някоя кофа. Като тръгнете отново, ще сте далеч от опасния шофьор.

А за тези, които го правят - стойки за телефони има за по 5 лева, всеки, който има автомобил, може да си ги позволи. Също вече и най-евтините телефони поддържат гласови команди дори на български език. Нищо не ви оправдава да си държите телефона в ръката. Дори в автомобил от 1989 г. има начини да си вържете смартфона към радиото, а ако не знаете как или не можете, всеки телефон има високоговорител, а стойките за телефони можете да закачите на всяка една кола, че и на каляска, тротинетка и на скейтборд дори.

Загрейте я тая кола преди да тръгнете

Малко хора правят това. Повечето палят и тръгват. Дори лятото е по-добре за двигателя да изчакате малко. Някои автомобили звучат по-различно, докато не загреят достатъчно. Не отнема много време, а спестява и време, и пари за майстор. Ако всеки път, когато ще тръгвате някъде, веднага като слезете до колата, я запалите и я оставите да работи, докато си натоварите багажа, след като сте готови просто можете да тръгнете. Нито ще изхарчите много гориво, нито ще навредите на колата по този начин.

Давайте ги тея мигачи навреме

Не може да не ви се е случвало. Карате си с 50 км/ч, колата пред вас също. Изведнъж обаче този отпред набива спирачки и 2-3 метра преди пряката дава мигач и завива. Добре, ако не е знаел, че ще трябва да завива, а някой навигатор вътре се е сетил в последния момент, случва се. Случва се, но не е редно. Който навигира (може и самият шофьор да е), той внимава в пътя и знае кога и как ще завива предварително. Давайте мигача навреме, той не е някакъв уред, който трябва да дадете проформа, за да не ви глобят. Някои водачи на германски автомобили даже не знаят какво прави тази ръчка и не я използват никога, на други пък им пречи и редовно държат десен мигач в продължение на километри. Това устройство е един от малкото начини да комуникирате с останалите шофьори. Средните пръсти и майките не ни уведомяват накъде искате да ходите, само се разбира липсата на образование и/или култура. Да се ядосвате, че някой не ви е пуснал в съседната лента също няма смисъл. Дайте мигача, когато трябва и ще се учудите колко много хора ще ви пуснат. Не че това ви дава предимство, а че като уведомите колегите на пътя за намеренията ви, те ще се съобразят.

Най-добре също просто да карате в правилната лента, за да не се изненадвате, че някой пред вас спира, за да чака светофара за ляв завой, докато искате да прелетите в най-лявата лента, за да изпуснете трафика, казвайки си “Гле’й к’ви са балъци - що не карат тука, ‘дето е празно?”. А ако това ви изненадва, сам сте си виновен. В столицата, особено на всяко по-сложно кръстовище, има знаци за предимство, знаци за предварително престрояване и посока на движение на лентите, маркировка, указваща същото, че и самостоятелен светофар над всяка една лента. Ако беше само един начинът да ви предупредят, да кажем - добре, не сте го видели, но това също не е извинение. Няма значение колко пъти на ден минавате по този път, ако ще всеки ден по осем пъти да минавате през едно и също кръстовище от 30 години, сте длъжен да гледате знаците, маркировката и светофарите, защото се променят. За пример в София - ъгълът на “Евлоги и Христо Георгиеви” (Канала) и началото на Цариградско шосе, от Канала, в посока Военна академия. Минаха повече от две-три години откакто вече лентите са напред и наляво само в най-лявата лента и другите две ленти са само за десен завой към Цариградско шосе, но всеки ден някой застава в средната лента и чака да мине напред (както казах, тя е само за десен завой) и понеже светофарът пуска първо дяснозавиващите и след това тези за напред и наляво, става опашка от свирещи коли. Ами, другарю, кое не видяхте - знака, маркировката, светофара, навигацията, която ви казва да стоите в лява лента или може би не ви прави впечатление, че всички коли в тази лента седят с десни мигачи. Може би днес всеки е решил да го остави да клика в колата и да танцува в ритъм. Ами, повечето хора имат радио в колата, не знам някой да се радва на звука от мигача.

Спазвайте ги тея ленти

Тук всеки, който внимава на пътя, знае за какво става въпрос. Не всеки булевард изисква да тръгнеш право напред след кръстовището. Заради бус ленти, велоалеи, широки или тесни тротоари, понякога продължението на лентата е леко вляво или вдясно. Понякога е много вляво или вдясно и даже слагат маркировка, за да е очевидно, че не трябва просто да продължите напред. Но разбира се най-редовно никой не ги спазва и даже ви овикват, ако вие решите да ги следвате и се озовете на пътя на човека, който знае само “напред”. Дали защото не са си повдигнали седалката или защото си играят на телефона, само те знаят, но нямат оправдание да не следят маркировката на пътя. Така стават и тежки инциденти, можете да затиснете някого в тролей, трамвай, автобус, друга кола.


Както се вижа от снимката, колите, които продължават напред, трябва да минат леко вляво, но никой не спазва това, защото няма маркировка, не че като има, се спазва

Не карайте по тея релси

Постоянно има някой върху трамвайните релси. Хитрец, който си мисли, че може да изпревари трафика по този начин. Същият после се ядосва, когато дойде трамваят зад него, а светофарът не пуска колите. Следва Преместването на срама - бавното “идвам пред теб, защото сгафих”. Понякога обаче, ако са повече от един хитреците, няма място най-отпред за двама и се блокира пътят на градския транспорт. В други държави има ватмани, които не се интересуват, че сте тарикат и няма и да намалят, а директно ще ви блъснат и е много вероятно да се окажете виновен вие с колата, защото нямате право да сте на релсите от самото начало. В България, за ваше щастие, ватманите не правят така и инциденти с трамваи има по-рядко, но това не означава, да, че имате carte blanche да шофирате по релсите. 

Слагайте ги тея колани

Дори да познавате някой, който е катастрофирал и ви казва как коланите само са му счупили ребрата, може би и той не си дава сметка, че е по-добре да ти се счупи ребро или леко да се натъртиш, отколкото да излетиш през предното стъкло с 40-50 км/ч. Досадното писукане, когато има човек на стола без колан в по-новите коли, не е там, за да си сложите колана зад гърба или да си купите катарама, която постоянно да седи кликната, а е там, за да ви напомни, че има опасност при катастрофа или рязко спиране някой да умре. Ако не цените живота на хората, които возите с вас, не им казвайте нищо. А ако искате всички да са обезопасени, им кажете да си сложат колана. Нито отнема толкова много време, нито е толкова неудобен, дори за едри хора. В някои държави има камери, които следят специално точно за колани и са направени не за да ви вземат парите, а за да ви спасят живота.

Возете ги тея деца в столчета

Може да не цените собствения си живот, но поне пазете децата. Едно време дори да сме се возили на пода на колата, това, че сме живи, е било чист късмет. Разгледайте видеата на краш тестове на деца без столче или дори на деца, поставени погрешно в столче и може би ще се замислите дали да не си вземете едно и вие. Тази индустрия не е създадена, за да ви вземат парите, а за да опазят най-ценното - живота на детето.

Ако забележите, че ваш познат прави някое от тези неща, докато сте в колата му, любезно го помолете да си поправи грешката. Ако не ви послуша или ви каже да не му казвате как да шофира, излезте от автомобила и му кажете, че не желаете да се возите с човек, който е опасност за околните или човек, който не спазва социалните норми. Може би има малък шанс да го накарате да се замисли дали не е той в грешка.

Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни в LinkedInФейсбук, TikTok и Инстаграм