С оглед на количеството скорошни инциденти и заловени шофьори, решихме да направим разбор на най-разсейващите фактори, допринасящи за катастрофи. Ако четейки, осъзнаете, че това сте вие и цените живота си и този на околните, се надяваме, че ще предприемете мерки да не повтаряте тези действия.

“Допуснах огромна грешка, неприсъща за мен”. Белослава се извини

Телефони

"Случва се на всеки". Карате си колата и телефонът ви изсвирва. Звъни ви свекървата или гаджето ви изпраща SMS. Вие не можете да си позволите стойка за телефон от 5-10 лева, не се сещате, че телефонът може да си седи в скута ви, на седалката до вас или да го държи детето, затова го хващате в ръка и започвате да пишете отговор или да говорите. Интересен случай са хората в модерни коли (бел. ред. - всяка кола, произведена след 2008 г. има минимум един начин за свързване на телефон), които имат повече от пет различни начина да свържат телефона ви със системата на колата и да можете да отговаряте на обаждания с натискането на бутон на волана или да пишете съобщения с гласови команди и т.н.

Звездата от мюзикъла “Коса“ Трийт Уилямс загина при катастрофа

Независимо от случая, ако знаехте колко разсейващо е това действие всъщност, може би щяхте да се замислите дали да не си отделите цели три минути, за да си вържете телефона към колата (бел. ред. - ще ви отнеме три минути само първия път, после отнема около три секунди всеки следващ път). Шофирането с една ръка на волана и една на телефона е изключително опасно, дори в коли с автоматична трансмисия. Самото говорене по телефона (дори да не ви е в ръката) е доказано, че разсейва водача с еквивалент на четири бири.

Кристиан Николов пред съда: Извинявам се от дъното на душата си

Някои хора бързат да стигнат на светофара, който е червен, толкова много, че спират в последния момент рязко, което само по себе си е предпоставка за инцидент. Има няколко теории защо правят така: 

  1. Бързат да спрат, за да могат да пишат съобщения по телефона, докато са спрели. Това после са хората, които не помръдват, а вече свети зелено от 5-10 секунди и така подпомагат и без това тежкия трафик.
  2. Хора, които гледат само два-три метра пред себе си, когато шофират и забелязват светофара твърде късно. Тогава е интересно защо продължават да го правят нощем, когато се вижда, че е червено от съседната махала даже.
  3. Хора, които може би искат да тестват спирачната система на автомобилите си. За “щастие”, най-често това са хора, каращи нови скъпи черни германски автомобили, които имат специални системи за автоматично спиране. Това обаче не е гаранция, че ще спре колата. Да речем, че на предишното червено е стояла кола, на която ѝ тече маслото стабилно. Две-три минути червено и вече има локва от масло на асфалта. Светва зелено, минават колите, светва пак червено. Сега идва скъпият черен германски томобил, който преди да спре, дава бясна газ, минава през локвата масло и сега гумите му са по-добре смазани от индустриална машина. Този път колата няма никакво сцепление и нито автоматичната система, нито дори слон да натисне педала на спирачките, автомобилът няма да спре.
  4. Хора, които са като хората от точка 3, но си мислят, че им се разминава, защото новата скъпа германска кола им е бяла, а не черна.

Кога се сменят спирачните накладки и дискове

Само пред сградата на Дарик радио на столичния булевард "Дондуков", всеки ден ставаме свидетели на десетки коли, които спират толкова рязко пред пешеходната пътека, че си пилят гумите. Всяка кола, произведена след 2000 година (а и някои по-стари също), има система ABS (Antilock Breaking System - Система против блокаж при спиране), която предотвратява пилене на гумите при рязко спиране и помага колата да спре плавно и без да се върти. Ако когато спирате рязко, пилите гуми, то това означава едно от две неща: или спирате толкова рязко, че дори ABS-а не може да компенсира, или въпросната система не е в изправност. Нито едно от двете не е допустимо за съвестен шофьор.

Експерт по Дарик: Изпитващи са против новостите в изпитите за шофьори, защото ще секне хранилката

Когато шофирате, има червен предупредителен знак, че след стотина метра има пешеходна пътека, след това има син обозначителен знак, че започва пешеходната пътека. Самата тя е маркирана и е върху “легнал полицай”, така че нямате извинение, че не сте я видели.

Дори да няма пешеходци, няма много да ви забави ако от 50 км/ч, намалите до 35 км/ч и след като я минете, си ускорите пак. Ако пък има спряла кола точно преди пътеката (много чест случай поне в столицата), което е забранено от закона - да се спира 5 метра преди нея, защото така може да не видите пресичащ човек - то даже най-удачно е да забавите до 20 км/ч.

Основни правила за движение по пътищата, които често пренебрегваме

Алкохол

"Случва се на всеки". Излизате по задачи с колата и към края на деня ви звънят приятели “Хайде на ресторант”. Сядате, хапвате и понеже всички пият нещо, ви се допива и на вас и си поръчвате едно. Ако сте едър човек и държите на алкохол, може и нищо да ви няма след едно, но след второ, трето и т. н. вече картината се променя. В такъв случай, вместо да сядате зад волана, казвайки си “нищо ми няма, наред съм”, дайте ключовете на приятел, който не е пил (бел. ред. - хубаво ще е и да може да шофира). Ако няма човек от компанията ви, който да не е пил, пак имате няколко варианта:

  1. Оставяте колата пред ресторанта и се прибирате пеш. На следващия ден си я взимате.
  2. Викате си такси, прибирате се и на следващия ден си я взимате.
  3. Звъните на гаджето, приятел, тъщата или шефа и молите да дойдат да ви закарат до вкъщи.
  4. Звъните на фирма, която идва с още една кола и техен шофьор ви вози във вашата кола до вкъщи.
  5. Лягате да спите в колата до сутринта.
  6. Във всеки случай, не се качвайте зад волана, ако сте пили (бел. ред. - ако сте орел, пак недейте).

Новото дело срещу Семерджиев продължава в края на септември, чака се експертиза

Наркотици

Виждали сме колко странно се държат надрусани хора. Някои наркотици забавят рефлексите ви до момент, в който може и да не разберете, че са ви блъснали или да натиснете спирачката, след като вече сте минали на червено. Шофьорът трябва да е винаги нащрек и с адекватни рефлекси.

ВАС отхвърли жалби на Явор Бахаров и Кристиан Николов срещу кръвен тест за наркотици

Някои забранени субстанции изострят ума и рефлексите, но заедно с това ви правят и агресивни. Понякога от агресия може да не забележите червения светофар или спрелите коли и да станете част от ПТП. Ерик Клептън се отказа от кокаина, вече не е и модерно, откажете се и вие.

Деца

"Случва се на всеки". Карате си колата и детето започва да плаче или да хленчи, или да ви пита коя е столицата на Чили (верен отговор - Сантиаго) и дали там са се появили първите люти чушки (не). В някои ситуации, особено ако сте само вие с детето в колата, може да се наложи да го върнете в детското столче, да му дадете шише с вода, да му покажете в атласа къде е Сантиаго и т.н. В никакъв случай не правете това в движение. Или изчакайте да спрете на някой светофар, или ако по закона на Мърфи сте хванали зелената вълна, дайте десен мигач (ляв във Великобритания, Австралия, Източен Тимор и много други), бавно отбийте на позволено място и помогнете на детето.

3-годишно дете загуби живота си при катастрофа

На пазара има евтини комплекти от огледала - едно голямо за седалката, на бебе, което задължително трябва да се вози гледащо в посока, обратна на движението и едно малко, което закачате до огледалото за обратно виждане на предното стъкло. С тази система можете да наблюдавате мъничето, без да трябва да извъртате цялото си тяло назад. Ако бебешкото столче позволява, можете да го сложите на предната пасажерска седалка, но само след като изключите въздушните възглавници там (бел. ред. - обикновено е в жабката и става с ключа на колата).

Ако детето или децата са по-големи, си вземете панорамно огледалце, с което можете да виждате всичко, което се случва на задните седалки. Те са евтини и лесни за инсталиране, обикновено са с вендуза.

Нови правила: Тротинетките в София ще се движат с до 25 км/ч и в ограничени места

Винаги обезопасявайте децата с предпазни колани и/или детски столчета (които използвате спрямо инструкциите). Ако си мислите, че нищо не може да им стане, само вижте тези клипове на тестове, при които ударът е с 40 км/ч, било то страничен, челен и т.н. Дете без колан изхвърча от единия край до другия край на колата горе-долу със скоростта преди удара. Ако си мислите, че коланите и детските столчета само ще му счупят ръката при удар и няма да го спасят и че даже са опасни, силно се лъжете.

Защо е важно децата да се возят в столчета и как да изберем правилното? (видео)

Емоционални пасажери

“Случва се на всеки”. Шофирате с майка си, леля си, тъщата или кучето и изведнъж някой се подава от следващата пряка, за да навлезе във вашата лента. Вие сте с предимство, а другата кола ви изчаква, но другарят на съседната седалка изведнъж изкрещява: „Внимавай!“ от нищото. Ако сте дзен будист или медитирате редовно, може и да не се стреснете, но повечето хора биха подскочили от уплах в този момент. След подобна намеса може водачът на автомобила рязко да извие волана или да натисне спирачките, мислейки си, че не вижда нещо или някого на пътя. С рязкото извиване на волана може да ударите някой, който ви е бил досега в “сляпата точка” и не сте виждал. А с рязко спиране можете да изненадате човека зад вас, който в това време получава жизненоважен SMS или обяснява на детето си, че Мендоза е в Аржентина, недалеч от Сантиаго. 

Защо повечето сайтове са “.com” и как благодарение на интернет малка държава влиза в ООН

Някои хора реагират толкова шумно, че биха изплашили и най-спокойния будист по време на медитация. Ако шофирате с такива хора в колата и знаете, че са склонни на подобни реакции, сложете ги на задните седалки (ако имате такива или не са заети от дърва за огрев, кучето, тъщата или онази страхотна тенис маса, която някой е изхвърлил). Там емоционалните ви приятели няма да имат толкова добра видимост и е по-малко вероятно да ви смущават, докато шофирате. Ако и това не помогне, спрете колата и им предложете да ходят пеша и те бързо ще млъкнат. В никакъв случай не им залепяйте устите с гафер и не им покривайте главите с тъмна торба. Въпреки че ще е най-ефективен метод, със сигурност някой ще сигнализира за това в полицията и ще трябва да обяснявате, че не сте отвлекли шефа си, а просто много вика.

Брус Уилис е участвал в „Приятели“ заради загубен бас... и още 24 малко известни факта за сериала

Умора

"Случва се на всеки". Шофирате си до морето, хижата или да си намерите каренце за колата и усещате как очите ви се затварят. Плесвате си един шамар и продължавате, но това много не помага. Спирате за кафе на някоя бензиностанция, пиете и една-две енергийни напитки, но нищо не се променя освен пулса ви. Това са грешните методи, ако очите ви вече се затварят. Стигнете ли дотам, по-добре спрете на бензиностанцията и си дремнете за час-два. В противен случай можете да заспите на волана. Кафето и енергийните напитки са ефективни само до един момент, след който не правят нищо, освен да ви вредят на здравето.

Какво можем да правим в София през уикенда

Ама аз само за секунда се обръщам, какво толкова може да стане

Връщаме се в началното училище. Формулата за изминат път е S = V*t, където S е пътят, V е скоростта, a t е времето. Съответно, ако карате по правилник с 50 километра в час (бел. ред. - а камерата на "Сливница" доказа, че всички карат с повече), това са 13.89 метра в секунда (бел. ред. - толкова е, сметнахме го). Дори големите булеварди не са по-широки от 20 метра. Ако се обърнете дори само за една секунда точно и шофирате с 50 км/ч, когато върнете погледа си към пътя, ще сте изминали почти 14 метра. Ако ръката ви леко е мръднала през това време, можете да се озовете в насрещното платно или дори на тротоара за това време. Реалистично, когато се обръщате, го правите и за повече от една секунда, понеже тя няма как да ви стигне. Ако се обърнете само за пет секунди назад, ще сте изминали повече от 70 метра, докато погледнете пак към пътя. С 50 км/ч за тези 70 метра можете случайно да отидете и в друг град, освен да блъснете човек на пътя.

Кога да слагаме летните гуми и защо

Ловците на митове си направиха експеримент в контролирани условия (моля, не правете сами), в който тестваха колко точно различни действия разсейват водача. Заключението е, че говоренето по телефона е еквивалентно на четири-пет бири. А ако сте и пил и говорите по телефона, е равносилно на това да заспите в движение на волана.

Моля ви, карайте внимателно, колкото и да бързате, колкото и да е важно, няма по-ценно от човешкия живот.

Шофирай внимателно, някой те обича!

снимки: Pexels

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни във Фейсбук, TikTok и Инстаграм