Промяната в Закона за движение по пътищата влезе в сила от 21 януари 2017 г. Поправката обаче не задължава гумите да са зимни или летни, тъй като в страната има райони с по-мек климат, а при температури над 7 градуса зимните гуми се износват много по-бързо и каучукът им губи качествата си. От 15 ноември до 1 март всички автомобили трябва да бъдат или със зимни гуми, или с такива с дълбочина на грайфера не по-малка или равна на 4 мм.
Кога се сменят спирачните накладки и дискове
Глобата за шофиране с износени или повредени гуми е 50 лева. Това обаче е общата сума, а не за всяка проблемна гума, както понякога сплашват патрулиращите служители на КАТ.
Изискването за грайфера на лятната гума е 1,6 мм. Катаджиите имат специални уреди, с които мерят дълбочината на протектора, като е прието това да става в средата на протектора. Находчиви български шофьори обаче откриха метод, по който бързо да разбират дали грайферът е изтрит. Това става с монета от 1 лев. Ако златистата й част потъне докрай в грайфера на лятната гума, това значи, че е спазено изискването от 1,6 мм. Ако цифрата 1 се скрие до началото на основата си в грайфера на зимната гума, значи отговаря на изискването за дълбочина от 4 мм.
Без нужда от шофьор: Какви ще са автомобилите на бъдещето? (снимки)
Смяната на гумите не е само за да ви вземат парите. Летните и зимните гуми се правят по раличен начин и крайният продукт има различни свойства. Летните гуми са от твърд каучук, който издържа на много високи температури, при които само леко омеква, но пък на студено става твърд като камък и губите сцепление. Зимните гуми пък са от мек каучук, който е предназначен да работи добре на студено, но има опасност да "изгори" през лятото и да се втвърди.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts