За няколкото години от стартирането си, ТикТок вече промени облика на социалните медии, като привлече повече от 1 милиард потребители и накара конкурентите си да копират някои от най-практичните му функции.

Експертите предупреждават, че въздействието на този експлозивен растеж и на "ТикТокфикацията" на интернет като цяло върху потребителите на социални медии остава слабо проучено, което засилва опасенията относно въздействието на социалните медии върху нашите навици и психично здраве.

"Смущаващо е, че знаем толкова малко за ТикТок и последствията от ползването му", казва Филип Лоренц-Шпрен, учен от Института за човешко развитие "Макс Планк" в Берлин. "Изследванията често изостават от индустрията и това е пример за случай, в който това може да се превърне в голям проблем."

Липсата на разбиране за това как ТикТок влияе на своите потребители е особено обезпокоителна предвид огромната популярност на приложението сред младите хора, казват експертите. Наричано все по-често "поколението на ТикТок", поколението Z предпочита платформата пред други социални медии, като почти шест от всеки десет тийнейджъри се смятат за ежедневни потребители. По-голямата част от американските тийнейджъри имат акаунти в ТикТок, като 67% от тях казват, че някога са използвали приложението, а 16% - че го използват "почти постоянно".

"Длъжни сме да разберем за себе си и за потребителите на тези платформи как се променяме от екраните, които използваме, и как ги използваме", казва Майкъл Рич, педиатър, който изучава въздействието на технологиите върху децата в детската болница в Бостън. "Нуждаем се от повече информация, за да вземем информирани решения за това как да помогнем на по-младите хора да разберат как да ги използват обмислено и съзнателно - или изобщо да не ги използват."

С какво се различава ТикТок

Опасенията относно въздействието на дейността в социалните медии върху психичното здраве са отдавнашни и се засилват през последните години. През 2021 г. например вътрешно проучване на Инстаграм, оповестено от Франсис Хауген, показа драстичните последици за психичното здраве на потребителите на приложението за снимки - включително повишените нива на хранителни разстройства сред тийнейджърките - и предизвика широки призиви за по-строга регулация.

Но в ТикТок също има подобно вредно съдържание, а експертите предупреждават, че редица иновативни функции на платформата пораждат опасения.

ТикТок до голяма степен оптимизира съдържанието, показват вътрешни документи, изтекли през 2021 г., вместо да дава приоритет на показатели като кликвания и ангажираност, предпочитани от повечето платформи за социални медии преди това. За да направи това, компанията е внедрила уникален алгоритъм и целева страница, която бележи най-крайното досега отклонение от хронологичен към алгоритмичен канал.

"Не знаем как това се отразява на мозъка", казва Лоренц-Спрейн.

Проучванията показват, че когато хронологичните емисии се отхвърлят в полза на предложено съдържание, алгоритъмът често поражда по-крайни мнения. Доклад от 2021 г. показва, че повече от 70% от екстремисткото съдържание, намерено в YouTube, е било препоръчано на потребителите от алгоритъма. А това стимулира потребителите да споделят привличащо вниманието съдържание, което се подбира от фийда.

"Нуждаем се от повече информация, за да вземем информирано решение как да помогнем на по-младите хора да разберат как да ги използват обмислено и съзнателно - или изобщо да не ги използват", казва Майкъл Рич, педиатър.

През последните години ТикТок е подложен на интензивен контрол заради опасните предизвикателства, които циркулират в приложението. Предизвикателството "Бенадрил", при което участниците приемаха голямо количество антихистамини в опит да предизвикат халюциногенни ефекти, доведе до смъртта на поне един човек. В нов съдебен иск се твърди, че "предизвикателството за припадане" е довело до смъртта на няколко млади момичета.

"В сравнение с други социални медии, ТикТок е уникално перформативен", казва педиатърът Рич. "Това води както до интересно съдържание, така и до някои остри начини за търсене на внимание, които не са толкова здравословни."

ТикТок също така изглежда е "по-бърз от всяка друга платформа в откриването на интерес", казва Марк Фадул, съдиректор на Tracking Exposed, организация за цифрови права, която разследва алгоритъма на ТикТок. Страницата на приложението "За теб" изглежда познава желанията и интересите на потребителите си толкова добре, че предизвика "мемета" и статии като "Алгоритъмът на ТикТок познава сексуалността ми по-добре от мен" и "Защо страницата ми в ТикТок "За теб" е пълна с лесбийки? пита жена, която е напът да разбере защо".

Изследователите все още анализират значението на това странно приспособяване за потребителите, особено що се отнася до целевото съдържание, свързано с психични заболявания и други чувствителни въпроси.

"Приложението предоставя безкраен поток от емоционални "побутвания", които могат да бъдат трудно разпознаваеми и наистина да повлияят на потребителите в дългосрочен план", казва Фадул. "То няма да накара никого да изпадне в депресия за една нощ, но часовете потребление всеки ден могат да окажат сериозно влияние върху психичното ви здраве."

Тези опасения са особено изразени в сферата на съдържанието за СДВХ (Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност), където потребителите съобщават, че са били диагностицирани от медицински специалисти, след като са гледали видеоклипове за техните симптоми. Но макар че разпространението на хаштага #ADHD доведе до повишена осведоменост за състоянието, експертите предупреждават за непреднамерени отрицателни ефекти, включително медицинска дезинформация, особено след като платформата приема пари за реклама от редица стартъпи за психично здраве с идеална цел като Cerebral.

ТикТок отказа да коментира критиките, свързани с дезинформацията за здравето и самодиагностицирането на потребителите въз основа на съдържанието, видяно в приложението. Платформата също така отказа да коментира партньорството си със стартъпа за психично здраве Cerebral или политиките си относно медицинската информация, използвана в рекламите.

Според изследователите алгоритъмът може да засили съществуващите неравенства, които допринасят за опасенията за психичното здраве на малцинствените групи. Чернокожите създатели на съдържание в ТикТок отдавна се оплакват, че съдържанието им е "забранено" или показвано по-малко от алгоритъма, а през 2019 г. ТикТок призна, че цензурира видеоклипове на потребители, които определя като хора с увреждания, с наднормено тегло или ЛГБТ+, в погрешен опит да се справи с тормоза.

"Цветнокожите хора в ТикТок постоянно трябва да мислят за начините, по които алгоритъмът ги наблюдава", казва Челси Питърсън-Салахуддин, интернет изследовател в Училището по информация към Мичиганския университет. "Поставянето на маргинализираните хора в под натиска постоянно да се самонаблюдават е много натоварващо от психическа и емоционална гледна точка."

"Създава се заместител на социалното взаимодействие"

Изследователите казват, че пандемията от Ковид-19 е илюстрирала въздействието на платформата върху живота на потребителите, особено на младите. Когато Ковид удари и светът беше блокиран, използването на ТикТок експлодира.

Приложението беше залято от млади хора, които пишеха за начините, по които пандемията е преобърнала живота им. В резултат на това много млади потребители се възползваха от приложението, за да се свържат помежду си в един много уязвим момент - казва Им Регистър, изследовател, който изучава психичното здраве и социалните медии.

"Най-големият ефект от пандемията е, че се сблъскваме с голяма несигурност, а в условията на несигурност мозъците ни искат да намалят несигурността и да осмислят света", казва Регистър. "Искаме да можем точно да предвидим какво ще се случи и се обръщаме към социалните медии, за да осмисляме колективно."

Регистър каза, че този етос е допринесъл за уникалния "дух на платформата" на ТикТок - термин, въведен от изследователя Майкъл Ан Девито, за да характеризира естеството на съдържанието и комуникацията в дадено приложение.

"Духът на платформата ТикТок изглежда е свързан с публикуването на много гласни съобщения за много интимни и интензивни неща", казва Регистър. "И хората са насърчавани да бъдат уязвими, за да се впишат в този дух."

Това доведе до появата на вайръл видеоклипове, които използват язвителен, ироничен тон, за да споделят често опустошителни лични истории. "Неща, които хората в интернет ми казаха, откакто сестра ми почина заради зависимостта си", се казва в едно видео с 3,5 млн. гледания, в което потребител танцува на фона на оптимистична музика и светлини. "Нещата, които бившият ми приятел ми каза, докато държах безжизнените си бебета", гласи надписът на друго видео със същата музика и танци.

В самата платформа вече се появиха отзиви за все по-личния характер на приложението. "Искрено вярвам, че след години хората дълбоко ще съжаляват за травмите, които споделят в ТикТок", казва потребител в едно вайръл видео, като добавя, че е по-малко вероятно подобно съдържание да бъде споделено във Facebook и YouTube. "Какво е това в ТикТок, което кара хората да разкриват най-дълбоките си, мръсни тайни?"

Експертите са съгласни, като казват, че макар този вид видеоклипове да предлагат подкрепа и творчески начин за справяне със скръбта, те могат да доведат и до допълнителни травми.

"Изглежда, че духът на платформата ТикТок се състои в това да се публикува много шумно за много интимни и интензивни неща. И хората се насърчават да бъдат уязвими, за да се впишат в този дух", на мнение е Йим Регистър.

"За много хора разкриването на злоупотреба или проблеми с психичното здраве може да бъде травмиращо и вредно", казва Майкъл Рич, експерт по психично здраве на деца. "В клиничната работа имаме системи за действие, ако се стигне до разкриване - има предпазна мрежа, която да ги хване. А това не съществува в средата на социалните медии".

Опасностите се увеличават от анонимния характер на ТикТок, чийто канал се различава от този на социалните медии в миналото, казват изследователите. Докато приложения като Facebook в миналото са предлагали канал с лично съдържание предимно от приятели и семейство, в ТикТок по-голямата част от хората, които виждат видеоклиповете на даден потребител, са предимно непознати.

"Особено при ТикТок, поради голямата му потребителска база и начина, по който работи алгоритъмът му, видеоклиповете имат потенциала да станат много популярни много бързо и не всички са подготвени за това", казва Регистър. "Има сериозни последствия от това да станеш вайръл."

Често коментиращите изискват повече ангажираност към вайръл Тикток видеата, като често се среща рефренът "сторитайм" (време за история), насърчаващ ъплоудъра да доразвие травматичното споделяне. Регистър каза, че подобни проблеми са накарали все повече изследователи да призоват за по-добра защита на потребителите.

"Повечето компютри не са информирани за травмата, а когато социалните медии не са информирани за травмата, те могат да я задълбочат", казва Регистър. "Когато разглеждам социалните медии, въпросът не е как те влияят на психичното ви здраве, а как проблемите с психичното здраве, които вече имате, се изострят от техния дизайн?"

През март 2021 г. ТикТок въведе нови инструменти "за насърчаване на добротата" в приложението, които позволяват на потребителите по-лесно да филтрират спам и обидни коментари. Платформата също така добави автоматична изскачаща подкана за потребителите, които оставят потенциално нарушаващи правилата коментари, с молба "да ги преосмислят".

"Нашата цел е да насърчаваме положителна среда, в която хората се подкрепят и издигат един друг", заяви Тара Уадва, директор на политиката за САЩ в ТикТок.

Междувременно непрозрачният алгоритъм на ТикТок бавно се разчупва. През август китайските регулаторни органи изискаха от ТикТок да отвори алгоритмите си за преглед, а компанията приблизително по същото време започна да позволява на Oracle да одитира моделите ѝ за модериране на съдържанието. Рич заяви, че това е само началото и че е необходима повече прозрачност.

"Законодателите и тези компании трябва да инвестират повече в истинското разбиране на взаимодействието между човешката природа и тези платформи", каза той.

"Нуждаем се от повече информация, за да вземаме информирани решения за това как да помогнем на по-младите хора да разберат как да ги използват обмислено и разумно - или изобщо да не ги използват."

Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни в LinkedInФейсбук, TikTok и Инстаграм