Как в спиралата от кризи и изпитания пред авиационната индустрия- глoбaлнaтa пaндeмия, нeдocтиг нa paбoтнa pъĸa, pacтящи paзxoди и летищен хаос, една нискотарифна компания успя да вдигне криле и да изпревари ветераните в сектора? Каква е формулата за превръщането на кризата във възможност? И как Майкъл О'Лиъри, главен изпълнителен директор на Райънеър /Ryanair/, сочен преди 30 години за разрушител на бизнес модели, в иначе регулирания сектор на авиацията, излезе по-силен от "турбуленцията" и се превърна в най-големия въздушен превозвач в Европа?
Отговори на тези въпроси даде в ефира на Дарик Югоизток ректорът на Бургаския свободен университет проф. д-р Милен Балтов. В авторската рубрика „Икономистът говори“ той постави фокус върху темата „На крила пред попътния вятър“.
„Звучи лошо и страшно да си разрушител, но това, който Майкъл О'Лиъри направи, а сега вече е почти стандарт, е да се съобрази с една много простичка теория в икономиката-Теорията за маргиналните или крайните стойности. Показа как работи тя и сега всички, включително и нафуканите авиокомпании я следват“, обясни проф. Балтов.
„В момента в Европа много авиокомпании желаят да направят широката крачка. Но какво сториха те през последните 2-3 години- съкратиха значително персонала си. „Райънеър“ направи това в значително по-мека форма- въведе съкращения в заплащането, но не и в бройките. Така, с донякъде по-малки печалби или почти липса на печалби, успя да задържи значителен брой пътници“, каза той. И даде следното разяснение:
В безспорно ковид годината- 2021 – ва, компанията изпревари „Луфтханза“ /Lufthansa/ по брой пасажери, като данните сочат, че нискотарифния авиопревозвач регистрира 72 милиона пътници- с 24 милиона повече, отколкото немската компания. През следващата 2022 година, разликата е още по-голяма – с „Райънеър“ са предпочели да летят 168 милиона души, с „Луфтханза“- 101 милиона.
С още един ход авиокомпанията от Дъблин успява да разшири своето присъствие в сектора. „Какво е основното, което сториха - по време на криза, те инвестираха. Вече имаха поръчки за 135 броя Boeing 737 Max, през 2020 година предоговориха условията, поискаха отстъпки в цената и по-добро оборудване. И тогава - "в най-мрачния ден", договориха още 75 броя Boeing на 1/3 от цената“, поясни проф. Балтов.
Според разчетите, през 2035 година, „Райънеър“ ще могат да превозват 300 милиона пътници в рамките на Европа.
Как маргиналните стойности работят в авиоиндустрията и къде е България в европейската карта на въздушния превоз, чуйте проф. Милен Балтов в „Икономистът говори“:
Още по темата
- Икономистът за вятърните турбини и защо в този сектор не се случва очакваният бум?
- Когато си Рим, трябва ли да говориш като римляните, пита проф. д-р Балтов
- Като динамиката в IT: Азбуката ни е базов код за развитие на нацията
- Икономистът говори: Как да влезем в топ форма според „Индекса на бананите“