Корабоплаването и бизнесът с флотски флагове е нещо различно е реалната собственост на плавателните съдове. Затова е учудващо, как така страна без излаз на море като Есватини има корабен регистър. Но е факт от октомври 2023. Понятието сух док придобива смисъл, защото реално плавателните съдове пренасящи товари, и за които е създадена тази регистрация нямат как да стигнат до там.
Тази тема избра за седмичната си рубрика „Икономистът говори“ по Дарик Югоизток“ - проф. д-р Милен Балтов.
По думите му, тенденцията през последните близо 80 години е собствениците на кораби да ги регистрират под т.нар. удобен флаг или в държава, в която таксите са сравнително ниски и процесът е по-малко бюрократичен.
За краткия период от обявяването на сухия док в Есватини има 17 регистрации на плавателни съдове, а 13 от тях са за карго товари.
„Това изглежда нищожно засега на фона на страни като Либерия, Панама и Маршаловите острови, под чийто флаг се движат десетки хиляди товарни кораби. В тях са регистрирани около половината глобален флот, ако се изчисли тонажа. По-интересното е, че за кратката си история като гостоприемен сух док, в регистъра на Есватини вече фигурират четири кораба които са в черния регистър на световното корабоплаване“, пояснява той.
Повече за плаването на товари в тъмни води и за бизнеса с флотски флагове, чуйте в звуковия файл от проф. д-р Милен Балтов: