Откакто движението "flight shame" започна да насърчава пътниците да търсят по-екологични алтернативи на реактивните самолети, много хора в Европа се насочват към обширната железопътна мрежа на континента, за да заменят пътуванията със самолет на къси разстояния, пишат от Си Ен Ен.
Определено има напредък като авиокомпании като холандския превозвач KLM сключиха партньорства с железниците по определени маршрути, а някои държави като Австрия и отскоро Франция се стремят да ограничат вътрешните маршрути, по които има влакове.
„Времето на изобилието приключи“: Сухата зима изправя Европа пред нарастваща криза с водата
Това се случва на фона на осезаемата железопътна революция в континентална Европа, с появата на нови високоскоростни маршрути и оператори, обрат в спада на нощните спални услуги, нови тунелни връзки, намаляващи времето за пътуване, и нови локомотиви, подобряващи надеждността и ефективността. В Испания, Германия и Австрия евтините билети също изиграха своята роля.
При толкова много инвестиции в железопътния транспорт изглежда, че влаковата модернизация на европейската мрежа за въздушен транспорт е в ход. Със сигурност е само въпрос на време континентът да разчита почти изцяло на железните си пътища за придвижване, а небето да е по-чисто и по-зелено.
В действителност това си остава далечна мечта. Но защо?
Както и при много други усилия за въвеждане на иновации в посока на отказ от вредни за околната среда практики, и тук има добри и лоши новини. Правят се поправки, но нито една от тях не е бърза. И няма признаци, че европейските летища скоро ще станат по-тихи.
Ще намалят ли предложените нови правила пътния травматизъм в ЕС?
Символичен ход
Тази година започна с обещаното във Франция ново законодателство, което ще забрани полетите на къси разстояния по редица вътрешни маршрути, за да помогне на страната да намали нивата на замърсяване, нагряващо планетата, но макар и одобрени от длъжностните лица на ЕС, мерките изглеждат с ограничено въздействие.
За да се приложи забраната, ЕС настоява въпросният въздушен маршрут да има алтернатива на високоскоростен железопътен транспорт, който да позволява пътуване между два града за по-малко от два часа и половина. Освен това трябва да има достатъчно ранни и късни влакове, които да позволят на пътниците да прекарат поне осем часа в достигнатата дестинация.
Това означава, че към настоящия момент само три маршрута трябва да бъдат премахнати - тези, които свързват летище Париж-Орли с градовете Бордо, Нант и Лион.
Всъщност решението на Европейската комисия смекчи първоначалните планове на Франция, които предвиждаха прекратяване на още пет маршрута - от парижкото летище "Шарл дьо Гол" до Бордо, Нант, Лион и Рен, както и маршрут от Лион до Марсилия.
Резултатът, казват критиците, е нещо, което се отнася само на думи към проблемите на климата, без да прави нищо по въпроса.
"Забраната на полетите във Франция е символичен ход, но ще има много малко въздействие върху намаляването на емисиите", казва Джо Дарден, директор на авиацията в кампанията за по-чист транспорт Transport & Environment (T&E).
T&E изчислява, че трите маршрута, засегнати от забраната, представляват само 0,3% от емисиите, произвеждани от полети, излитащи от континентална Франция, и 3% от емисиите на вътрешните полети в страната (като отново се отчитат само вътрешните полети в континенталната част на страната).
Ако се добавят и петте допълнителни маршрута, които френските власти искаха да включат, тези стойности ще бъдат съответно 0,5% и 5%.
Икономиката на еврозоната ще избегне рецесия тази зима
Това не звучи като много. Но въпреки че авиацията като цяло понастоящем представлява около 2,5% от световните въглеродни емисии, нейният общ принос за изменението на климата се оценява като по-висок поради другите газове, водни пари и контрасти, които самолетите отделят.
Нещо повече, авиацията е бързо развиваща се индустрия - въпреки паузата, наложена от Ковид - и е на път да се превърне в една от индустриите с най-значителен принос за емисиите в бъдеще. По данни на ЕС емисиите от авиацията в Европа са се увеличили средно с 5% на годишна база в периода 2013-2019 г.
Авиокомпаниите плащат нулеви данъци или мита върху горивото си в ЕС, за разлика от други видове транспорт. Самолетните билети също така са освободени от ДДС.
ЕС предложи помощ на Китай за справяне с епиденията от Ковид-19
Положителното е, че въпреки ограниченото си въздействие, решението на френския съд създава прецедент, който трудно ще бъде пренебрегнат от авиационната индустрия в момент, когато тя е подложена на все по-голям контрол от страна на обществеността и политиците.
"Френската мярка е толкова незначителна в сегашния си обхват, че по-скоро е театър на устойчивостта, отколкото да оказва съществено въздействие върху емисиите", казва Патрик Едмънд, изпълнителен директор на Altair Advisory, базирана в Ирландия консултантска компания в областта на авиацията.
"Можем обаче да я разглеждаме и по друг начин - като предвестник на още ограничения за авиацията, които са вероятни, ако индустрията не се заеме по-сериозно с декарбонизацията си."
Босна и Херцеговина получи статут на кандидат за членство в ЕС
Франция не е първата европейска държава, която заема твърда позиция по отношение на полетите на супер къси разстояния.
През 2020 г. австрийското правителство спаси националния превозвач Austrian Airlines, при условие че той премахне всички полети, при които пътуването с влак може да отнеме по-малко от три часа.
В действителност беше съкратен само маршрутът Виена-Залцбург, като в отговор бяха увеличени влаковите услуги по линията. Подобен кратък маршрут, от Виена до Линц, беше прехвърлен на железопътния транспорт през 2017 г.
Същата година правителството въведе и данък от 30 евро (32 долара) за всички полети на разстояние под 350 км, излитащи от австрийски летища.
Корупционният скандал в ЕС продължава. Какво се случва?
Твърди се, че и други европейски държави обмислят ограничаване на търговските полети на къси разстояния - ход, който може да бъде приветстван, тъй като според проучване от 2020 г. 62% от европейските граждани биха подкрепили забрана на полетите на къси разстояния. Испания очерта плановете си да намали до 2050 г. полетите до местата, където пътуването с влак отнема по-малко от 2,5 часа.
Не е изненадващо, че тези стъпки бият камбаните за тревога в авиационната индустрия.
Според доклад от 2022 г., изготвен по поръчка на Европейската асоциация на регионалните авиокомпании (ERA) заедно с редица други органи на авиоиндустрията, ако целият авиопревозвач по маршрути с дължина под 500 км премине към друг вид обществен транспорт, потенциалните икономии на въглеродни емисии ще достигнат до 5% от емисиите в рамките на ЕС.
"За много от вземащите решения забраната на полетите на къси разстояния и оказването на подкрепа на железопътната индустрия е лесна победа за спечелване на благоразположението на обществеността, особено в Европа", казва Монсерат Барига, генерален директор на ERA, пред CNN.
ЕК предлага нарушаването на санкциите на ЕС да е „европейско престъпление“
Но Барига и други - и от двете страни на въпроса - посочват двойния стандарт на ограничаване на полетите на къси разстояния и постепенното премахване на въглеродните квоти за полети в Европа, като същевременно не се предприемат сериозни мерки за ограничаване на връзките извън блока.
Полетите на дълги разстояния произвеждат най-много емисии в световен мащаб. В неотдавнашна научна статия в Journal of Transport Geography се посочва, че макар полетите на разстояние под 500 км да представляват 27,9% от полетите в ЕС, те представляват само 5,9% от изгореното гориво. За разлика от тях полетите, по-дълги от 4 000 км, представляват само 6,2% от пътуванията от ЕС, но 4% от изгореното гориво.
"Правителствата продължават да пренебрегват най-големия източник на авиационни емисии - полетите на дълги разстояния, които остават без ценови ограничения и без регулация", казва Дарден от T&E. "Забраните за полети не трябва да се използват от правителствата като средство за отклоняване на вниманието от истинския проблем."
Война на субсидии. Предстои ли търговски сблъсък между ЕС и САЩ
Пречки пред преминаването към друг вид транспорт
И макар че в момента железниците проправят нови пътища в Европа, изигравайки роля в неотдавнашния крах на Alitalia, националната авиокомпания на Италия, железопътните оператори биха могли да направят повече, казва Джон Уорт, основател на обществената група за защита на интересите "Влакове за Европа".
Високите цени и ниската честота на полетите остават пречка за това повече хора да се откажат от летенето, казва той - особено по основните маршрути като Париж - Амстердам, Франкфурт и Барселона.
"По доста коридори железопътният транспорт може да получи дял от мултимодалния транспорт, който е много по-голям от сегашния. Железопътните оператори са се съсредоточили върху максимизирането на печалбата, а не върху пазарния дял. Последното може да бъде постигнато само чрез управление на железниците като обществена услуга или чрез засилване на конкуренцията", казва той.
Страните от ЕС се споразумяха за таван на цените на руския петрол
По-добрата свързаност между междуградския железопътен транспорт и летищата също би намалила необходимостта от полети на къси разстояния. Уорт допълва, че е от съществено значение да се предлагат комбинирани билети, така че, например, ако влакът закъснее и връзката бъде пропусната, пътниците да бъдат настанени в следващия влак, както се случва сега с полетите с прекачване.
Това работи доста добре в страните, в които авиокомпаниите и операторите си сътрудничат, включително Германия, Австрия, Франция, Швейцария и Испания. През февруари 2023 г. италианската авиокомпания ITA Airways - наследникът на Alitalia - подписа договор за сътрудничество с националния железопътен оператор на Италия, за да бъдат създадени и връзки.
Работодатели във Великобритания с призив за по-свободни правила за миграция
Въпреки това в тази област все още има много работа - като начало, горепосочените схеми са ограничени до националните превозвачи. Очаква се през 2023 г. Европейската комисия да приеме предложение за законодателен акт, наречен "Мултимодални услуги за цифрова мобилност", с цел да се улесни по-широко този вид интермодално пътуване.
Обратно във Франция, по-краткото време за пътуване с влак и увеличените честоти могат да означават край на линията за вътрешни въздушни маршрути. Въпреки това напредъкът в технологиите за екологично чисти полети може в крайна сметка да промени перспективите и за регионалната авиация.
Полетите на къси разстояния вероятно ще бъдат първите сегменти на авиационната индустрия, които ще се декарбонизират, тъй като повечето от проектите, които се осъществяват в областта на електрическата, хибридно-електрическата и водородната авиация, са насочени именно към малки самолети, предназначени за преминаване на много къси разстояния.
Изглежда, че дебатът ще продължи да се развива през следващите няколко години, тъй като екологичните, социалните, икономическите, политическите и технологичните параметри, които определят тази дискусия, продължават да се развиват - и тъй като кризата с климата продължава.
Снимки: Getty Images
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Четете актуалните новини за предсрочните парламентарни избори, анализи, коментари и всичко от деня на вота:
Още по темата
- Следобедните новини от регионите на Пловдив, Пазарджик и Смолян на 19.11.2024 г.
- Пешеходка и пътничка пострадаха при инцидент с автобус от градския транспорт
- Одобриха 6 нови маршрутни разписания по линията Велинград-Ракитово-Дорково
- Следобедните новини от Пловдив, Пазарджик и Смолян на 18.11.2024 г.