Въвеждане на електронни шофьорски книжки в рамките на Европейския съюз; полагане на изпит при навършване на 17 години; шофиране с придружител за младите водачи, както и изпитателен срок от поне две години след успешното преминаване на изпита. Това са само част от предложенията на Европейската комисия.
Целта е постигне на по-добър обмен на данните, свързани с безопасността на пътя, както и извършените нарушения в чужбина да не остават ненаказани. С помощта на новите правила ще се повиши безопасността за всички участници в движението и ще се спомогне за това ЕС да постигне своето виждане „Нулева смъртност“ – да няма загинали по пътищата на общността от 2050 г. нататък.
Европа преразглежда изискванията на изпитите за шофьори
Само през миналата година жертвите на пътя в Европейския съюз са били над 20 000, като повечето от загиналите са пешеходци, колоездачи и водачи на мотоциклети.
Серията от промени, предложени от Европейската комисия, сред които отнемане на шофьорска книжка за целия Европейски съюз при извършено сериозно нарушение в една от държавите членки и електронна шофьорска книжка, са с цел гарантиране пътната безопасност.
Евродепутатът Петър Витанов коментира пред Дарик радио, че промените няма да решат всички проблеми, касаещи безопасността по пътищата, но с мерките ще се подобри драматичната бройка на загиналите. По думите му безнаказаността създава предпоставки за пътно транспортни произшествия.
Шишков: Проверките на аутобаните се превърнаха в сериал „кражбата на магистрали”
Витанов допълни, че електронните шофьорски книжки и синхронизацията между отделните държави ще се прекъсне чувството на безнаказаност. Новите правила дават възможност на правоприлагащите органи да получат достъп до националните регистри на шофьорските книжки. А като изключително важно Витанов посочи и равното третиране на местните и чуждестранните нарушители.
Ангел Попов от Европейския център за транспортни политики коментира, че повечето предложения са добри и ще доведат до намаляване на пътния травматизъм.
По думите му с електронната шофьорска книжка рецидивистите на пътя, които имат стотици нарушения, ще бъдат „изчистени”.
Народното събрание прие максимум от три глоби за пътуване без винетка
Сред предложенията на Европейската комисия е възможността младите водачи да могат да полагат изпит на 17 години, но да карат с придружител до навършване на 18.
Според Петър Витанов определено са необходими повече мерки спрямо младите шофьори.
По думите му тази промяна на директивата е важна както за пътната безопасност, така и за пазара на труда. Витанов допълни, че след една година, в която младите водачи са придобили умения, те ще имат право да кандидатстват за такава работа.
Петър Витанов уточни, че на практика възрастта не се намалява, тъй като и сега в много държави може да се положи изпит на 17 години, но без да ти дадат книжка. Хубавото е, че се дават възможност за придобиване на опит и то с придружител, който може да те предпази от пътни инциденти.
Според Ангел Попов към това предложение трябва да се подходи с резерви. Попов изтъкна, че всеки две от 5 тежки катастрофи е причинена именно от млад водач.
Двугодишния изпитателен срок към младите водачи Ангел Попов определи като добра мярка, въпреки това посочи, че предложението за придружителя буди много въпроси.
По думите му основната политика към младите водачи трябва да дигитализацията.
Ангел Попов уточни , че част от предложенията на Комисията са насочени и към проверката на медицинските свидетелства.
Предстои предложенията да бъдат обсъдени в Европейския парламент.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Четете актуалните новини за предсрочните парламентарни избори, анализи, коментари и всичко от деня на вота: