Европейският съюз подготвя планове за реформиране и стандартизиране на изпитите за шофьорска правоспособност в 27-те си държави-членки, за да се опита да намали броя на 20 000-те жертви на пътнотранспортни произшествия годишно, като 40 % от тях са свързани с водачи на възраст под 30 години.
Условна присъда за шофьор блъснал и убил мъж в инвалидна количка
Новите предложения предвиждат възрастта за явяване на изпит за придобиване на правоспособност за управление на МПС да бъде 17 години, а новите притежатели на свидетелства за управление на МПС да имат двугодишен изпитателен срок, през който да не могат да шофират сами и да им бъде забранено да употребяват алкохол по време на шофиране.
И така, каква е общата ситуация по отношение на смъртността при пътнотранспортни произшествия в Европейския съюз? Според последните данни на Евростат през последното десетилетие се наблюдава спад в броя на смъртните случаи по пътищата на ЕС във всяка страна, както и средно за ЕС.
25-годишен шофьор с 1.87 промила алкохол спипаха в Кюстендил
Най-големите държави като Франция, Германия и Италия - с едни от най-обширните пътни мрежи и най-много автомобили, все още показват висок брой смъртни случаи, но от 2011 г. до 2020 г. те са намалели значително.
Европейският съвет за безопасност на транспорта - независима организация с нестопанска цел със седалище в Брюксел, която се занимава с намаляване на броя на смъртните случаи и нараняванията в транспорта в Европа, твърди, че броят на смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия трябва да намалява по-бързо.
Жената, блъсната от автобус в Пловдив, е с опасност за живота
"Новите данни, публикувани миналата седмица, показват, че смъртните случаи по пътищата в ЕС не намаляват достатъчно бързо, за да се постигне ключовата цел за намаляване наполовина на смъртните случаи и тежките наранявания до 2030 г.", казва Грациела Йост от Европейския съвет за безопасност на транспорта.
"Хубаво е да видим, че днес ЕС се заема сериозно с безопасността по пътищата", добавя тя.
Трима пострадали при тежка катастрофа в Русе
Новите предложения на ЕС ще дадат на държавите правомощия да прилагат забрани за шофиране от една държава-членка на ЕС в целия блок.
"Сега от държавите-членки и Европейския парламент зависи да гарантират, че този пакет няма да бъде размит по често коварния път към превръщането му в закон", казва Йост.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Четете актуалните новини за предсрочните парламентарни избори, анализи, коментари и всичко от деня на вота: