Трудовият пазар се променя до такава степен, че според прогнозите 85% от работните места, които ще заемат завършващите университет през 2030 г., все още не са измислени. Това пише футурологът Бърнард Мар за сайта на Форбс.

Това означава, че и уменията ще трябва да се променят. Изкуственият интелект и автоматизацията ще бъдат основен фактор за това, тъй като машините ще стават все по-значими и обвързани с работните процеси. Нещо повече, освен простата автоматизация на ръчния труд, интелигентните машини, задвижвани от изкуствен интелект (ИИ), все повече ще извършват работа, която изисква мислене и вземане на решения.

3 технологични тренда през 2023 г., за които всеки трябва да е готов

И така, какво остава за нас хората? Не се притеснявайте, малко вероятно е да станем напълно излишни. По-скоро ще се съсредоточим върху задачите, които машините просто не могат да изпълняват толкова добре, колкото нас (все още) - например задачи, които включват стратегия, творчество или емоционална интелигентност.

Вярвамe, че през 2023 г. най-напредначавите в промишлеността и предприемачеството ще развиват умения, които включват увеличаване на способностите ни с помощта на интелигентни машини и софтуер, като същевременно прилагат "човешкия елемент" там, където е необходимо. Ето и петте набора от умения, които ще помогнат на всеки да се подготви за бъдещето.

В „Нови хоризонти с Лили” гостуваха Гаврил Гаврилов и Лари Бийл

Представяне на данни / разказване на истории

С наближаването на 2023 г. този тип умения ще стават все по-търсени и ценни за бизнеса. Това е така, защото според проучване на Forrester, поръчано от Tableau, до 2025 г. 70% от работните места ще включват пряка работа с данни. Което означава, че всяка организация ще се нуждае от хора с умения за тълкуване, интерпретация и представяне на данните.

Този набор от умения е свързан със способността да предавате информация и да разказвате истории по атрактивен и ефективен начин, т.е., да я предоставяте на правилните хора в правилното време по правилния начин. Информацията обаче трябва да бъдат и увлекателна, което е мястото, където се появява елементът на творчеството и умението да разказваме истории. Квалифицираните кадри са в състояние да разчитат и представят данни по достъпен начин. На практика това може да означава да обяснят откъде идват резултатите, защо са важни за бизнеса и как най-добре да ги използват.

Физик пред Дарик: Мястото на учебника по физика е в кофата за боклук

Разказвачите на истории използват писмена комуникация, както и визуализации, използвайки инструменти като PowerBI, Qlik и Tableau, за да намерят най-ефективните, атрактивни и точни методи за предаване на информация. Има причина, поради която разказването на истории е избрано от човечеството като средство за предаване на важна информация още в дните, когато племената от каменната ера са се събирали около огъня през нощта. Настроени сме да търсим смисъл в тях, да ги запомняме и да предаваме наученото от тях. Тъй като данните заемат централно място в стратегиите на все повече предприятия, хората с умението да ги предават и да изграждат истории от тях ще стават все по-ценни, поради което това умение влиза в моя списък с най-търсените технологични умения през 2023 г.

Киберсигурност

Бумът на дистанционната работа, която започна по време на пандемията Ковид-19, означава, че киберсигурността е от съществено значение за всяка компания. Тя вече не е нещо, което се ограничава само до IT отделите, а от всеки служител се очаква да поеме отговорност за сигурността на поверените му данни и за изграждането на устойчивост в своята сфера на дейност. Това обаче не означава, че специализираните служители по киберсигурност ще останат в миналото, тъй като според прогнозите през 2023 г. в тази област ще работят до 10 милиона специалисти.

Това означава, че независимо дали възнамерявате да се насочите към нея като кариера, или просто да я добавите към автобиографията си, за да сте по-конкурентно способни, уменията в областта на киберсигурността ще бъдат сред най-търсените в обозримо бъдеще.

Докторант в ТУ разработва система, която мери чистотата на въздуха от 5 км

Работата от вкъщи и от разстояние, интернет на нещата (IoT) и продължаващото пренасяне на все повече аспекти от живота ни в цифровата сфера (както и в метавселената) - всичко това има сериозни последици за начините, по които киберпрестъпниците могат да ни направят живота доста неприятен. Специалистите по киберсигурност използват изкуствен интелект, за да предвиждат и противодействат на хакерски и DDOS атаки, като същевременно възприемат психологическия подход, необходим за защита срещу по-нискотехнологични подходи, основани на социалния инженеринг. Това е разнообразен набор от умения, който ще направи всеки един от тях привлекателен за бъдещите работодатели.

В „Нови хоризонти с Лили” гостуваха Павел Велков и Лари Бийл

UX дизайн

Дизайнът на потребителското изживяване (UX) и тясно свързаната с него област на дизайна на потребителския интерфейс (UI) ще стават все по-ценни умения поради степента, в която цифровата трансформация ефективно превръща всяка компания в технологична и всяка работа в технологична работа.

При този обхват на технологиите всъщност означава, че от всеки, независимо от ролята му, се очаква да работи с технологии в някаква степен. А това означава, че технологиите трябва да могат да се използват от всеки, дори и от тези, които нямат традиционно необходимите умения за работа с тях, като например умения за работа със софтуер и програмиране.

Умението на дизайнера на UX и UI е да направи технологията интуитивна и достъпна за всеки, дори ако той не е свикнал да работи с технологии. Това ще бъде особено актуално, тъй като навлизаме все повече в ерата на платформите с нисък код/без код, където организациите имат възможност да създават приложения за своите клиенти или за своите служители, без да е необходимо да ангажират софтуерни инженери и да изпълняват продължителни и скъпи проекти за разработване на софтуер.

Франция, Германия и Италия се споразумяха за космически ракети от следващо поколение

Все по-често въпросът дали даден потребител (клиент или служител) ще продължи да работи с даден инструмент, приложение или технология се свежда до това дали ще има положително, приятно и безпроблемно изживяване по време на работата си. Тъй като потребителите продължават да ценят преживяването повече от другите аспекти на продуктите и услугите, които купуват (като съотношението цена-качество), уменията на дизайнера на UX ще стават все по-търсени.

Цифров маркетинг

Живеем в икономика на вниманието, което означава, че вниманието ни все повече е най-ценната стока, която можем да дадем, и улавянето му е приоритет номер едно за марките и фирмите. Дигиталният маркетинг включва използването на кумулативната сила на всякакви технологични решения, предназначени да привлекат вниманието на клиентите и да поставят вашите продукти и услуги на преден план в тяхното съзнание. От платената реклама в социалните медии до кампаниите, водени от влиятелни личности (инфлуенсъри), оптимизацията за търсачки (SEO), маркетинговите фунии за електронна поща и авангардните канали като метавселената и разширената реалност (AR), цифровият маркетинг включва разнообразен набор от цифрови умения, вариращи от технически до творчески. Добрите маркетолози могат да се специализират в една, няколко или много области - и стига да могат да използват своята област на компетентност, за да повишат показателите, които са от значение за тяхната организация, те няма да останат без работа през 2023 г. През тази година много повече дигитални маркетолози ще се окажат в ситуация, в която ще увеличат творческите и стратегически способности с инструменти с изкуствен интелект, които помагат за таргетиране и сегментиране на аудиторията.

Британци разработват технология за почистване на космически боклук

И накрая - едно умение, което владее всички...

Ако сте внимавали, ще забележите, че изкуственият интелект играе ключова роля във всички умения, които споменахме тук - по-конкретно, способността да се работи заедно с ИИ по начин, който днес често се описва като "разширена работа". Специалистите по представяне на данни разполагат с инструменти на ИИ, които могат да предложат най-ефективните форми на визуализация и разказване на истории, за да предадат своите прозрения. Специалистите по киберсигурност използват ИИ, за да анализират мрежовия трафик и да откриват потенциални атаки, преди да са нанесли щети. Дизайнерите на UX използват подпомагани от ИИ анализи на поведението на потребителите, за да определят кои характеристики и функционалности трябва да бъдат приоритизирани. А специалистите по дигитален маркетинг разполагат с много инструменти с ИИ за прогнозиране на поведението на аудиторията и дори за създаване на копия и съдържание.

Способността да откривате възможности за увеличаване на човешкия набор от умения на вас или на вашата организация с помощта на ИИ и да използвате инструменти и платформи за тази цел, вероятно ще бъде най-ценното умение от всички през 2023 г. и след това.

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм