Няколко марки за луксозно облекло и големи модни къщи смениха творческите си директори през 2023 г.  През пролетта дизайнерът Том Форд се оттегли от едноименната си марка, която продаде в края на миналата година на конгломерата „Есте Лаудер“, за да се посвети на киното. Габриела Хърст обяви, че напуска „Клое“ през лятото, след като три години отговаряше за колекциите й. Последва я Сара Бъртън, която беше начело на „Александър Маккуин“, а Матю Уилямс съобщи през ноември, че ще се оттегли от „Живанши“ в началото на следващата година.

Италианската луксозна марка „Москино“ обяви през март, че дизайнерът й Джеръми Скот напуска поста си на творчески директор след десет години. 

"Джеръми Скот написа фундаментална глава в историята на "Москино" със своя безстрашен, зрелищен стил и с проницателния си хумор", се посочва в изявление на италианския лейбъл. 

Тази година той работи по луксозната колекция „Ристайл“ на Хюндай, съобщи сп. „Вог“. Проектът „Ристайл“ (Re:Style), който се изпълнява за четвърта поредна година, е екологична платформа за рециклирана мода, в която участват международно признати дизайнери, за да превърнат автомобилни отпадъци в модни артикули. Тазгодишната колекция разчупва стереотипите за устойчив дизайн с колекция висша мода на Джеръми Скот, изработена от изхвърлени материали от електромобилите на „Хюндай мотър“ (Hyundai Motor), заедно с бракувани тъкани. Новите материали, получени от части като гуми, предпазни колани, задни светлини и чистачки, подчертават уникалността на Re:Style с неповторимото новаторство и остроумие на Скот, представят колекцията от компанията.

Бруно Сиалели, творческият директор на „Ланвен“, също напусна френската модна къща. Тя обяви, че преосмисля творческия процес и ще заложи на гост-дизайнери.

„Клое“ потвърди, че Габриела Хърст напуска през юни, месец след като се разпространи новината. Последната й колекция за модната къща беше представена през септември на Седмицата на модата в Париж. Габриела Хърст показно танцува с група от школа по самба вместо последен поклон и обяви, че ще се посвети на собствената си модна марка.

Едноименната си марка Габриела Хърст учредява през 2015 г. Колекциите за нея тя представя на Седмицата на модата в Ню Йорк. Те са изработени много качествено, често с иновативни материали, като антирадиационна материя, която предпазва от излъчването на мобилните телефони, свръхфина мериносова вълна и лен, обработен с алое, което го омекотява и придава на тъканта свойството да овлажнява кожата. Устойчивостта е един от основните й принципи. Нейна запазена марка са трикотажните рокли с процепи. 

Сара Бъртън също обяви, че напуска модна къща „Александър Маккуин“ след Парижката седмица на модата през септември. На нея се падна деликатната задача да поеме поста на творчески директор, след като Маккуин сложи край на живота си на 40-годишна възраст през 2010 г. По време на работата си в „Александър Маккуин“ Бъртън доказа качествата си многократно  – от дълбоката артистичност на сватбената рокля на Кейт Мидълтън, която надхвърли очакванията, до трогателните флорални мотиви на последната й колекция. Сара Бъртън допринесе за еволюирането и популяризирането на „Александър Маккуин“. Мъжките и дамските й колекции и аксесоари съчетаваха уважението й към майсторството и детайла,  облеклата й често бяха подчертани с мъниста и други украшения, а кройките останаха с ясната линия и прецизност, харесвана от нейния ментор.  

Ролята на Сара Бъртън в "Александър Маккуин" пое ирландският дизайнер Шон Макгър.

Дизайнерът Матю Уилямс напуска "Живанши" от 1 януари 2024 г., след тригодишно сътрудничество, през което той внесе улична естетика в известната с елегантността на тоалетите модна къща. За възхода на 38-годишния дизайнер допринася стремежът му към иновации в детайлите.  В изявление на "Живанши" се казва, че след напускането си Уилямс планира "да се посвети изцяло на развитието на собствената си марка 1017 ALYX 9SM". 

Нови дизайнери започнаха работа за луксозни модни къщи като „Гучи“, „Том Форд“, „Бали“, „Луи Вюитон“.

Италианският дизайнер Сабато де Сарно беше назначен за творчески директор на "Гучи" през януари. Той представи първата си колекция за модната къща по време на Седмицата на дамската мода в Милано през септември. Задачата на Де Сарно в "Гучи" е да възроди марката, която след значителен растеж между 2015 и 2019 г. започна да губи инерция в последните години. Предишният творчески директор Алесандро Микеле напусна внезапно през ноември м.г. след седем години работа за "Гучи".

 На Седмицата на модата в Милано дизайнерът Питър Хокинс дебютира като творчески директор на „Том Форд“, а Симоне Бeлоти - като творчески директор на „Бали“. Многоликият Фарел Уилямс представи първата си колекция като творчески директор за мъжка мода на „Луи Вюитон“ в Париж през юни. 

През 2024 г. се очаква дизайнерите да обръщат все повече внимание на екологията и устойчивите материали, като рециклиран полиестер, био суровини, естествени оцветители и екологични технологии. Остава въпросът с високият въглероден отпечатък на седмиците на модата и лукса. Затова модни къщи представят все повече свои колекции в интернет или с филми. 

Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни в LinkedInФейсбук, TikTok и Инстаграм