Fast Fashion е методът за проектиране, производство и маркетинг, фокусиран върху бързото производство на големи количества дрехи и продажбата им на ниски цени, пише "Happy Eco News". През последните няколко години бързата мода се увеличи поради достъпността на много от тези артикули. С брандове за бърза мода като H&M и Zara и сега онлайн марки като Shein, които превземат модната индустрия, бързата мода не показва никакви признаци на забавяне.  

Предвижда се пазарът на бърза мода да достигне над 280 милиона долара до 2030 г. Потреблението на облекло е достигнало 62 милиона тона годишно и се очаква да бъде 102 милиона тона годишно до 2030 г. С увеличаването на производството на облекло също има увеличение и в количеството произведени отпадъци.  

Компаниите за облекло произвеждат 53 милиона тона дрехи годишно. Над 57% от произведените и закупени дрехи завършват на сметищата. Причината е в увеличението на производството. Тези марки за бърза мода използват по-евтини материали, които обикновено не са направени да издържат повече от година или дори сезон. Голяма част от закупеното не е носено и е или дарено, или изхвърлено – с възхода на бързата мода купуването на нещо ново, когато артикулите се скъсат или разкъсат, е по-евтино, отколкото да го поправите.  

Програмата за поправка на дрехи във Франция се опитва да промени тези навици и да насърчи хората да поправят скъсаните си дрехи. Френската програма за поправка на дрехи възнамерява да предложи бонус за поправката на хората, които предприемат тази стъпка. Във Франция над 772 000 тона дрехи се изхвърлят годишно, повечето от които все още могат да се носят.  

За тази инициатива хората ще получат кредит от $6,73 до $28,05 за занасяне на обувките и дрехите си на обущар или шивач, за да бъдат поправени. Паричният стимул ще се основава на количеството корекции, които трябва да бъдат направени. Правителството ще финансира програмата с около 173 милиона долара вноски за пет години. Тази програма има за цел да създаде кръгова икономика за обувки и текстил, така че продуктите да издържат по-дълго. 

Програмата се управлява от екоорганизация, наречена Refashion. Организацията управлява предотвратяването на отпадъците и управлението на края на експлоатационния живот на продуктите на над 5000 компании, пускащи стоки на пазара. В рамките на френската програма, шивачи, марки облекла и сервизи могат да се присъединят към инициативите безплатно с организациите.  

Организацията съобщи, че приблизително 56% от дарения текстил може да бъде използван повторно, докато 32% могат да бъдат рециклирани в нови продукти. Чрез повишаване на осведомеността за тези възможности и стимулиране на корекциите, тези схеми могат действително да насърчат хората да преразгледат своите навици за пазаруване. Във Франция компаниите за облекло вече са задължени да етикетират артикулите с информация за използваните материали и страната им на произход. Това ще позволи на клиентите да направят по-информиран избор и ще ги насърчи да пазаруват устойчиво.    

Програмата за поправка на дрехи във Франция следва подобна инициатива, стартирана миналата година от френското правителство, което предложи бонуси на хората да ремонтират своите домакински уреди. През 2020 г. беше приет закон за насърчаване на устойчиви практики и потребителски навици, свързани със стоки за бита.  

Ако повече хора избират по-качествени дрехи или съзнателно решат да поправят дрехите си, популярността на индустрията за бърза мода може да започне да намалява. Ако хората бъдат възнаградени за своите екологични усилия, те всъщност ще спестят пари, вместо постоянно да купуват нови дрехи. Това е инициатива, която може да окаже значително влияние върху начина, по който пазаруваме и консумираме. 

Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни в LinkedInФейсбук, TikTok и Инстаграм