81% от рекламните материали, получени в пощенските кутии, се превръщат в отпадък почти веднага след получаването им, това показва проучване на „Тренд“, свързани с проучване за инициативата „Стоп на рекламата“.
Данни показват, че над 60% от запитаните подкрепят възможността, домакинствата да се откажат от получаване на
нежелана хартиена реклама.
МОСВ не разреши ТЕЦ-ът в Димитровград да заработи
Идеята на инициативата е да се произвеждат по-малко хартиени отпадъци, се каза на пресконференция за въведения в София механизъм „СТОП на рекламата!“, на която участва министърът на околната среда и водите Борислав Сандов, директори и ръководители на проекта.
Според Марина Христева, ръководител на проекта, рекламните брошури и листовки зариват нашите пощенски кутии, а повечето хора не ги четат.
По изчисления на екипа, едно домакинство в София получава между 12 – 15 кг. хартия годишно под формата на неадресирана реклама. За цяла София това са около 10 000 тона/годишно, а природният
ресурс, необходим за тази хартия, е равен на 200 000 дървета/годишно.
Тези резултати са провокирали да бъде проучен Европейският опит в справянето с този проблем. Най-напреднали се оказват механизмите „СТОП на рекламата!“ във Франция и Белгия, които работят успешно вече 18 години. Техният опит е използван за създаване и на българския механизъм „СТОП на рекламата!“.
Отпадането на бялата хартиена рецепта няма да се случи от 1 май
Борислав Сандов подчерта важността на проекта „СТОП на рекламата!“, който, според него, не е мярка, насочена към рекламата, а
касае съзнанието на хората. „Проектите от МОСВ трябва да са на принципа на природо базирани решения и реален климатичен ефект, а не само за инвестиции в бетон“, каза той.
Министърът лично подкрепи механизма „СТОП на рекламата!“ и получи стикера си на място, след като се регистрира през еко-точката в залата.
В заключение той препоръча на гражданите да се възползват от възможността да заменят хартиените фактури за своите сметки за ток, парно и т.н. с електронни.
Министър Сандов и индийският духовен гуру Садгуру призоваха: Спасете почвата
Какви са до момента резултатите?
От „СТОП на рекламата!“ разпращат стикери от началото на април.
Вече са се регистрирали над 2200 домакинства – една част през платформата, а друга част през ЕКО-точката, която работи от началото на май.
С темпа, с който се разпространяват стикерите, от „СТОП на рекламата!“ предполагат, че ще достигнат целта от 25 000 домакинства
преди края на проекта.
Успешно протича и набирането на доброволци, т.нар. „еко-посланици“. Регистрираните вече са 57 от общо необходимите 100.
Борислав Сандов посочи най-големите екологични опасности от войната в Украйна
Те измерват нежеланата хартиена реклама, която получават в пощенските си кутии. Всеки от тях има собствен профил в платформата и там въвежда измерванията, които прави периодично. Така механизмът ще разполага с информация за спазването на стикера.
Проектът „СТОП на рекламата!“ е пилотен за София. Работа по него започва през декември миналата година, след като е бил одобрен по Оперативна програма „Околна среда“.
Сандов: София може да се превърне в единствената столица без метеорологична станция
Разпространението става по 2 начина:
- През платформата www.stopreklama.net (стикерът се получава по поща)
- Чрез регистрация на място – през „ЕКО-точката“ на проекта.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук
За забавни видеа ни последвайте в TikTok
Следвайте ни и в Инстаграм