„Докато говоря с вас, има въздушни сирени“, каза пред Vogue модният дизайнер Лилия Литковская от студиото си в Киев.
„Моят екип са много смели хора, но се притеснявам, че не се страхуват. Помолих всички да отидат в бомбоубежището, но всички продължиха да работят от офиса.”
Седмицата на модата в Париж стартира с дъх на скандал
Снимки: Instagram
Година след избухването на настоящия конфликт в Украйна, дизайнерите от страната все още се борят да запазят марките си на повърхността въпреки намаляващото глобално внимание и подкрепа. Някои решително се подготвят да участват в предстоящите седмици на модата, докато други се фокусират върху поддържането на производството и работните места в Украйна. Повечето са съгласни, че е необходимо на Запад да не забравят ужасите на продължаващата война.
Снимки, които знаменитости си публикуват vs снимки от професионални фотографи
След руската инвазия през февруари 2022 г. подкрепата за украинските дизайнери се появи от световната модна общност. Водещи компании, включително Chanel, Hermès, Kering, LVMH и Nike, предприеха бързи действия, за да затворят обектите си в Русия. Те наблягаха на украински дизайнери и творци, докато модните съвети по света организираха представяния на украински таланти. Хората извън Украйна също показаха подкрепата си, като пазаруваха от местните модни марки.
„Има значително увеличение на задграничните поръчки за дрехи, произведени в Украйна. Доставките за чужди държави нараснаха бързо, насърчени от достъпните тарифи, определени от операторите за доставка на стоките, внесени от Украйна”, казва Александър Ямполски от Deloitte Украйна.
Мила Йовович продава на търг рокля и дава приходите за благотворителност в Украйна (видео)
Снимки: Instagram
Въпреки това поддържането на обществения интерес в раздразнителен и изтощаващ конфликт се оказа предизвикателство.
„Би било наивно да се каже, че медийното махало не се е отклонило от Украйна. Знаехме, че интересът ще избледнее, когато се случат други неща, и трябва да сме прагматични по отношение на това. Трябва да накараме хората да обърнат внимание“, заяви модният директор на Vogue Украйна Веня Брикалин.
Белег на аристократизъм: Каква е историята на кърпичката в джоба на сакото
„За нас е важно да продължим да говорим за войната. Загубено е вниманието, но хората продължават да умират всеки ден“, съгласява се Иван Фролов, основател на марката за дамско облекло Frolov. Той ще се появи под флага на Седмицата на модата в Украйна в последния ден на Седмицата на модата в Лондон на 21 февруари, заедно с други украински марки Ksenia Schnaider и Paskal. Организаторът на LFW, Британският моден съвет, предостави безплатно място, както и участие в продукцията.
„Горди сме, че можем да им предложим това, за да продължим да повишаваме осведомеността за тези брилянтни марки, но също така да запазим инерцията и да гарантираме, че общественото внимание остава фокусирано върху ужасяващото въздействие на руската инвазия в Украйна върху населението на страната една година по-късно,” заяви Каролайн Ръш от BFC.
Кралски стил: Визиите на блестящата Кейт Мидълтън на наградите БАФТА
Снимка: Getty Images
„Тъй като 52-рият сезон на Украинската седмица на модата не може да се проведе в Киев, изключително важно е ние да изиграем своята роля, за да гарантираме, че украинските марки могат да продължат да рекламират своите колекции“, добави тя.
Поддържане на потока на бизнеса
Войната продължава да оформя всекидневния трудов живот на украинските дизайнери и творци. В момента Литковская се подготвя за представянето си на Парижката седмица на модата на 1 март. Тя трябваше да инвестира в качествен генератор, за да може екипът й да има топла вода, отопление и електричество, за да завърши производството.
Рапърът Фарел Уилямс поема модна къща Louis Vuitton
Vogue Украйна се готви да издаде първия си печатен брой след избухването на войната. Брикалин работи върху него от Париж, заедно с организирането на изложби за набиране на средства, за да отпразнува украинския талант.
„Около половината от екипа ни е в Киев. Те търпят много прекъсвания на тока, така че хората често изключват камерите си в Zoom или внезапно губят връзка. Никой не те учи как да се ориентираш в тези неща“, сподели той.
Дизайнерът на шапки Руслан Багински беше един от многото тежко засегнати от конфликта.
Снимки: Instagram
„Всяка една част от нашия бизнес премина през огромна метаморфоза“, казва Багински, който премести целия си екип от 100 души и на някои от тях, дори семейства, от Киев в родния си град Лвов в Западна Украйна една седмица след руската инвазия (Лвов стана сигурно убежище за мнозина, бягащи от конфликта, благодарение на относителното си разстояние от руската граница).
Бременната Риана блесна на корицата на Vogue (снимки)
„Намерихме жилища за всички, успяхме да преместим оборудване, буквално под въздушни удари, и да намерим ново пространство за производство. Трябваше да преосмислим начина, по който общуваме с нашето RB семейство чрез социалните медии. Преосмислихме логистиката, преосмислихме проектите, преосмислихме какво представляваме и намерихме силата и мотивацията да продължим. Щастлив съм да кажа, че по някакъв начин успяхме.”
Приходите на неговата марка бяха близо до нула през първите три месеца на войната поради проблеми с логистиката, плащането и производството. Магазинът му в Киев беше затворен от съображения за безопасност.
Почина модният дизайнер Пако Рабан
„Нашите поръчки SS22 бяха готови за изпращане до края на февруари и ние подготвяхме документите, но тогава започна войната и стана просто невъзможно да изпратим стоките за няколко седмици“, разказа той.
„Искрено съм благодарен на всички наши партньори, които приеха поръчките с голямо закъснение и продължават да ни подкрепят независимо от всичко. Очевидно пропуснахме пазара за есен/зима 2022 г. в Париж, но всички наши дългосрочни партньори направиха поръчката и това беше толкова невероятен жест. Те повярваха в нас и ние направихме всичко по силите си, за да отговорим на очакванията им”, сподели Багински.
Той е търсил всякакви възможности за поддържане на бизнеса. От май до юни 2022 г. отвори магазин в Лвов, след което отново отвори своя флагман в Киев.
Вивиан Уестууд в снимки: От пънк до пионер и активист на модния подиум
Това е предизвикателен пазар: 50 процента от украинците са намалили разходите си за облекло в сравнение с периода преди войната, пренасочвайки разходите си към подпомагане на националната кауза, според Deloitte. Това отчасти се компенсира от факта, че европейските търговци на луксозни и масови стоки като Zara не работят, давайки тласък на местните марки, казва Мария Мохова, собственик на украинската PR агенция White Rabbit, чиято цел е да подкрепя и наставлява украинските дизайнери през кризата. Компанията стартира схема за менторство през 2022 г., като помага на марки като Gaptuvalnya да ребрандират и изградят международна осведоменост. Правят го чрез разказване на своите истории за това как преодоляват предизвикателствата.
Съпругата на катарския шейх бе обявена за модна икона на Мондиала (ВИДЕО)
Навигация на производство в Украйна
Много украински дизайнери са на противоречиви мнения относно идеята да преместят производството извън родната си страна. Литковская обмисля преместване. Тя има малко производствено пространство в Париж, но се притеснява за екипа си.
„Моят екип тук (в Киев) има нужда от тази работа. Това е голяма подкрепа за тях и техните семейства и виждам радост в очите им, че имат работа. За мен, когато се върна в Киев, това е личното ми вдъхновение. Чувствам корените си тук, мястото, където съм родена.”
Мадона скандализира с визия на юбилея на книгата си „Секс” (СНИМКИ)
Проблемите са практически.
„За бизнеса е наистина трудно, защото когато става въпрос за доставки, митници, декларации, законите се променят през цялото време. Чуждестранните компании, които предоставят услуги, променят правилата и условията всеки ден, така че ние трябва да се адаптираме“, казва тя.
По същия начин Фролов взе решение да запази производството в Киев въпреки напрежението.
Дизайнерът Ксения Шнайдер, съосновател на Ksenia Schnaider, реши да запази производството в Украйна, за да защити прехраната на своя екип.
Pantone обяви цвета на 2023 г.
„Разбира се, че е трудно да се управлява. Все още имаме прекъсвания на тока и обстрели от време на време. Все още е голямо предизвикателство, но се опитваме да работим, когато е безопасно“, сподели тя.
След представянето си на Седмицата на модата в Лондон Шнайдер се надява да си осигури място за шоурум в Париж.
„Все още сме в преговори с няколко шоурума, защото за нас е наистина трудно да платим пълната такса в момента“, казва тя.
Практическите предизвикателства засягат и съседните страни. Унгарската марка Nanushka беше изправена пред сериозно прекъсване на веригата за доставки през 2022 г., казва изпълнителният директор Петер Балдасти. Много от доставчиците му в Източна Унгария наемат украински работници, които пътуват през границата.
„Manneken Pis“ в Брюксел облича кукерска носия
„Трябваше да отменим почти половината от предесенния и есенно-зимния сезон, защото фабриките не можеха да продължат да произвеждат същите количества. Нашите проблеми не могат да се сравняват с тези на украинския народ, но това беше неочакван вторичен ефект“, обясни той.
Украинският дизайнер Татяна Чумак показа своята марка TG Botanical на Седмицата на модата в Копенхаген за първи път в началото на февруари, използвайки финансиране от наградата за устойчивост на Zalando. Тя произвежда всичките си дрехи в Украйна въпреки спирането на тока и лошата интернет връзка.
New York Times: Българските фабрики за боеприпаси, които снабдяват Украйна
„Започнахме преди 20 години и е важно да останем в Украйна. Всички чувстваме натиска на ситуацията, но възможността да се покажем в Копенхаген доказва, че си е струвало“, каза дизайнерът.
Чумак и нейните колеги дизайнери постепенно намират път през гората от предизвикателства. Като всички украинци, те са свикнали с несгодите.
„Да живееш във война непрекъснато ти поставя нови предизвикателства, така че преоткриването е всекидневен процес“, заяви Багински.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts