Коронавирусът на практика приземи както пилотите, така и обичащите да пътуват, това каза пилотът Стоян Георгиев, който гостува в поредицата на Дарик „Вещи в занаята“. Той посочи, че в момента се лети спорадично, като времето на авиаторите във въздуха в момента е една четвърт от това, което са прекарвали в полети в един натоварен месец преди коронавируса.

За професията на пилота Стоян Георгиев казва, че водещите качества са дисциплината, бързата реакция и точността.

„Вещи в занаята“ е проект на Дарик, който ще представи фотографски портрети  и радиопрофили на хора с интересни професии, които не могат да работят от дома  си. Този проект идва във време, когато мнозина работят от вкъщи, а коронавирусът прекрои облика на много професии.

Константин Вълков е авторът на фотографиите на тези хора с типичното им работно облекло, а разговорите с тях може да слушате в предаването на Дарик „Реактивно“.

От детската мечта до кабината на самолета 

В студиото на Дарик Стоян Георгиев разказа, че срещата му с авиацията е детска мечта. „Имаше един период, в който майка ми доста пътуваше и ние често ходехме на летището, това беше повода да ми стане интересно. Първо се захванах с авиационна фотография, след това започнах работа на летището и после това интересът лавинообразно те връхлита“, каза той.

Още помни първия си тренировъчен полен, както и първото самостоятелно управление на самолет. Не е сред завършилите висше авиационно образование, но пък смята, че е късметлия, защото въпреки трудността, които съпътстват индивидуалната подготовка, тя му дава шанс да сбъдне мечтата си.

Професията – наслада и удоволствие

Казва, че професията за него е наслада и  изпитвам удоволствие всеки ден, в който отива и се връща от работа. „Нямам вариант, при който да не отивам с настроение, желание и удоволствие на работа, независимо какво се случва, защото понякога може да бъде много трудно. Метеорологичната обстановка е едно от нещата, които най-много ни влияят, както и други неща разбира се, защото един прекрасен ден може да се окаже, че е много труден от гледна точка на затворено летище, пренатоварено въздушно пространство, проблем с пътник – такива неща могат да направят деня ни доста динамичен и сложен“, разказва пилотът.

Бърза мисъл, дисциплина и точност – задължителни качества 

Смята, че човек може да се научи на всичко, стига да има личния интерес и да даде всичко от себе си. „Бързата мисъл е водеща, защото ние управляваме една машина, която не е като колата – движим се с около 800 и повече км в час във въздуха. Изисква се малко повече бърза мисъл, навремена реакция и дисциплина“, казва Стоян Георгиев.

„Основно качество на един авиатор е дисциплината и точността. Всеки, който иска да се занимава с каквато и да е форма на авиацията, трябва да бъде изключително точен – там една минута значи една минута, не значи 63 секунди или 58 секунди, а точно 60“, подчертава той. В момента лети с Еърбъс 320 и 321.  

Надява се скоро всички в авиацията да са уморени от работа

„За съжаление коронавирусът практически ни приземи и го казвам като обикновен човек, който обича да пътува, не само като професионален пилот“, каза още Стоян Георгиев. Който се надява това положение да не продължи още дълго. „Всичко колеги независимо дали са пилоти, стюардеси или работят на летище, на всички ни се работи и ни се работи стабилно. На всички ни се пътува, пътува ни се много и се надявам скоро нещата да станат така, че да имаме възможността да се чувстваме уморени от работа“, допълва той.

И обяснява, че в момента се лети спорадично. „В натоварените месеци около 95 до 97 часа сме във въздуха – в момента за съжаление, примерно миналия месец имах 20тина часа полети“, пояснява той.

Макар и сред облаците, пилотите са доста приземени 

„Летенето откъсва много от ежедневието – самият факт, че нямате мобилен телефон, който да изолзвате постоянно, това е огромна мисловна почивка. Красивите гледки, които виждаме също разтоварват много. В същото време не смятам, че се е реем във въздуха – доста приземени хора сме по простата причина, че след като кацнем на земята животът си продължава. Не губим обективна преценка за това какво се случва около нас“, казва Стоян Георгиев.

Критичните ситуации в небето анализира, оценява и прибира в онази част на съзнанието си, която му позволява да се развива професионално. „На всеки шест месеца тренираме изключително много аварийни ситуации – това са набор от рискови ситуации, като целта е да ги сведем да автоматизъм, за да може когато нещо се случи да сме подготвени и най-важното да сме спокойни“, обяснява той. Разтоварва като обича да готви, зареждат го и срещите с приятели.

Не смята, че скоро човечеството ще се лиши от пилотите

Казва, че безпилотните машини настъпват. Но не смята, че скоро човечеството ще се лиши от пилотите си. „Пътникът, когато се вози на самолет, би искал да знае, че все пак има някой в кабината. Не че самолетът не би могъл да лети най-вероятно и без да има пилот в самолета, но смятам, че чисто психологическият фактор е много важен“, смята Стоян Георгиев.

Пожелава на всички по-скорошна възможност за пътувания, повече усмивки и спокойствие, защото паниката не помага никому. „С повече позитивизъм, нещата ще бъдат по-добри“, казва пилотът, част от отбора на поредицата на Дарик „Вещи в занаята“.  

Чуйте целия разговор със Стоян Георгиев в предаването "Реактивно".