Резултатите от НВО граничат с катастрофалност. Мнението изрази в предаването „Реактивно“ на Дарик учителката по български език Силвия Димитрова. Според нея една от причините за това е продължителното дистанционно обучение.

Вкарването на всички ученици в едно русло е тежък грях на образователната ни система и на учителите, смята още тя. „Ние не дадохме никакъв шанс на талантливите в една област деца да не се чувстват унизени от форматите на изпитите“, призна Силвия Димитрова в предаването на Дарик "РеАктивно".

„Даже може да ги наречем „резултатчета“ тази година“, каза тя по повод тазгодишните изпити по БЕЛ след 7 клас.

Преподавателят напомни, че това е „този 7 клас, който най-мъчително и тежко се е обучавал онлайн“. И това си е проличало.

Оставам с впечатление, че въпросите които засягат граматиката и литературата вече придобиха равна тежест на незнание", обясни тя по отношение на изпитите по БЕЛ. 

Учителка за резултатите по БЕЛ: Граничим с катастрофалността

По думите й представянето на теза сериозно затруднява учениците и тревожи душите им. 

Силвия Димитрова изрази несъгласието с идеята да се променят част от правилата в българския език, защото довеждали до много грешки. Като например идеята да отпадне пълния член.

„Това го правим да излезем на нивото на двойкаджиите и тройкаджиите, а не да се стремим да говорим един правилен български език, да имаме повече знания и да разсъждаваме по-умно“, коментира тя в предаването на Дарик „Реактивно“.

По думите й друг въпрос от изпита, който е отпаднал от 7 клас и се е влял в държавния зрелостен изпит в 12 клас, това е попълването на празни места в текст.

„Да речем „животинската“ и е дадено да се попълни „раса“, „порода“, „природа“. И когато ми напишат „животинската раса“, аз ги спирам и питам какво значи „раса“ и колко са човешките раси? Така човек започва да мисли и вижда колко неуместно е цапардосал някоя дума там, където не й е мястото“, обясни преподавателят.

Вкарването в едно русло на учениците е тъжък грях на образователната ни система и на учителите, смята тя.

„Този тежък проблем го имах в семейството си. Един от внуците ми „спечели“ двойка по математика. Той свири на пиано, на тамбура, гайда, тарамбуки, кавал, на барабан. И когато хората се държат пренебрежително към него и му казват – "Ти с двойката по математика!", той изработи чудесен въпрос: „ Аз свиря на шест инструмента, ти на кой от тях можеш?“, разказа Силвия Димитрова.

И добави: „Ние не дадохме никакъв шанс на талантливите в една област деца да не се чувстват унизени и смачкани от форматите на изпитите!“.

Според нея въпросите от изпитите дават възможност за мислене и анализ, но е важно дали искаме да научим децата на това.

Чуйте целия разговор в предаването „Реактивно“.

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм