Живеейки в дигиталния свят, в който ни постави интернет още от зората на 21 век, меко казано сме обречени да бъдем роби на социалните медии. Неслучайно различни автори са на мнението, че дигиталните платформи като Facebook, Instagram и Tik-Tok са едни от най-лошите неща, които са се случили на обществото за последните няколко десетилетия. Пример за това е мисълта на Едуард Тюфт, който казва: "Социалните медии са пристрастяваща дрога."
Преекспонирането на нашите животи, загубата на представа за време и място, както и постоянното усилие да бъдем най-добрите, са меко казано предпоставките да смятаме, че това донякъде е бичът на поколение "Алфа" и частично на поколение Z. Много вероятно няма да бъдат съгласни с тези думи. Вероятно имат своите доводи. Редно е да подчертаем, че както едни са загубили много, в следствие използването на социалните медии, така други са спечелили.
Много компании и експерти се позиционират на пазара на труда, изцяло използвайки силата на интернет и по-точно социалните медии. Пример за компания с печалба няколко милиарда долара към 2024 година е AirBnb, която изгради осведомеността към предлаганите услуги в платформите Facebook, X (преди Twitter) и Instagram. Друг пример за подобен бизнес е компанията Fashion Nova, която от своя страна интегрира ангажираност в реално време с потребителите си в платформите Instagram,Tik-Tok и Snapchat, което доведе компанията до позициите, които има към днешна дата.
Всичко това звучи чудесно, да, стига да знаеш как да се позиционираш в сегмента, в който си избрал да се развиваш. Различни хора вероятно ще ви посъветват различни неща: инвестирай в реклама, стой далеч от социалните медии, пусни продуктите на ниска цена. Всички те може и да са прави, факт, но как можем да редуцираме риска на сляпото тестване и да сме поне една идея по-сигурни от вчера, че бизнесът ти няма да колабира? Как да повишим ангажираността към личния или корпоративния ни профил в интернет пространството с по-скоро ограничени ресурси?
Отговорът е много прост - “Разказвайте Истории!”
Широкоизвестен факт, е че разказването на истории, макар и един от най-старите маркетингови похвати за позициониране на продукт/услуга и достигане до съответните продажби, е и един от най-успешните подходи за достигане до крайния потребител.
Авторът на книги Джими Нийл Смит казва: "Всички ние сме разказвачи на истории. Всички ние живеем в мрежа от истории. Няма по-силна връзка между хората от разказването на истории."
Как обаче да разказваме истории правилно?
Как да разкажем през какво е преминал нашия бизнес, за да ангажираме хората и меко казано да се продадем? В статията отдолу ще коментираме 3 основни съвета за това как да изпъкнем посредством storytelling-a в 2024 година.
№1: Започнете с "кукичка"
"Кукичката", или както е по-известна в съвременния жаргонен език "hook" често пъти се възприема като първите няколко думи, с които човек започва своето послание. Основната цел на тази кукичка е да даде информацията в каква посока ще продължи текста нататък. Повечето пъти тази кукичка определя дали аудиторията ви ще бъде завладяна или ще загуби интерес.
Силна "кукичка" може да бъде провокиращ въпрос, който предизвиква любопитство, изненадващ факт, който привлича вниманието, завладяващ анекдот, който привлича читателите, или описателна сцена, която ги потапя в разказа. Ключът е да създадете интрига и да накарате аудиторията си да иска да научи повече още от самото начало. Пример за подобен подход можем да видим на скрийншота, показан по-долу.
Криейтив на Playboy
В горепосочения скрийншот екипът на Playboy използват много добре силните глаголи, както в тази ситуация използват думата "съди". По този начин те създават лек конфликт, преплетен с интерес към компанията в различните социални медии.
№2: Показвайте, не само говорете
Вместо просто да разказвате на аудиторията ви какво се случва в историята, ѝ го покажете. Използвайте описателен език, за да създадете богати, завладяващи сцени, които въздействат на сетивата и пренасят читателите в света във вашия свят. Позволете на основните персонажи в диалога да се изразяват, разкривайки техните характери, мотивации и конфликти. Покажете развоя на събитията чрез действие и взаимодействие, като позволите на читателите да преживеят историята, докато тя се случва.
Криейтив на IKEA
С подхода си за разказване на истории и позициониране на продуктите си, IKEA много умело успяват да диверсифицират посланията си и да достигнат до правилните целеви аудитории на компанията.
№3: Използвайте прост език
Всяка добра история се нуждае от напрежение и конфликт, за да поддържа ангажираността на аудиторията. Много е важно обаче как ще създадете въпросните конфликт и напрежение. Не случайно Питър Линч казва мисълта “Колкото по-лесно е, толкова по-добре се харесва!”. Читателите и клиентите ви са по-склонни да предприемат действия, когато им дадете конкретни инструкции.
Криейтив на McDonald's
Екипът на McDonald’s винаги залагат точно на тази простота. Всяко едно тяхно послание е изчистено от всякакви сложни елементи, думи и призиви. Те мотивират аудиториите си към действие на база “шесто чувство”.
Ако трябва да представим всичко казано по-горе с една проста формула, то тя би била:
"Кукичка + Прост език + Визия = Ангажираност в Социалните Медии"
Започвайки с кукичка вие имате възможността да привлечете по-голяма част от аудиторията, заради по-нестандартното и дори интригуващо начало на публикацията. След това, използвайки прости думи вие може много по-умело да се доближите до аудиториите си, защото нека не се лъжем, никой не харесва да чете публикации с термини, които не разбира. На последно място след като човекът прочете казаното, е много важно да си го представи и в неговото съзнание. Какъв по-добър начин от материализирането на визия към публикацията?
Интригуващите и убедителни истории са ключът към повишаване на ангажираността на нашите профили в социалните медии. Живеейки в дигиталната епоха, в която социалните мрежи играят значима роля, ние сме предизвикани всеки един ден да се предизвикваме! С подходяща кукичка, визуално привлекателни сцени и ясен, разбираем език, ние можем да създадем силно влияние върху аудиторията си. Именно така, чрез ефективно разказване на истории, ние бихме могли да увеличим ангажираността и да създадем трайни връзки с нашите последователи в социалните медии.
Автор: Емануел Тонев
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts