От слава в интернет до място в парламента и от победата в Tik-Tok битки, до успех на изборите. Знак ли са събраните от партия "Величие" гласове, че онлайн известността може да отвори пътя на независим кандидат към депутатско място?
Специалисти по организацията на изборите са скептични, но от сметките на онлайн експерти излиза, че у нас има интернет профили с такъв брой последователи, който може да се предполага, че ще събере гласовете за прескачане на бариерата от 4% за влизане в НС.
Пренасянето на партиите в социалните мрежи не е от днес. Техни профили там има от преди френският политик с развит Tik-Tok Жордан Бардела и кипърецът с 2,6 млн последователи Фидиас Панайоту да си осигурят местата в европарламента и преди „Величие“ да прескочат 4-те % за влизане в българското Народно събрание. Има и година, която служи за отправна точка, обясни Калоян Поповски от factcheck.bg, който от години се занимава професионално със социални мрежи.
“Това съединяване на тези две неща идва от президентската кампания 2016г., когато е сблъсъкът между Доналд Тръмп и Хилари Клинтън. Тогава за пръв път се усети толкова силно влиянието на социалните мрежи върху политиката“, каза Поповски.
У нас, политическите партии започнали да развиват по-старателно профилите си след 2020 г. – времената на COVID и на продължителните протести срещу кабинета на Бойко Борисов и патриотите. Жюстин Томс е експерт по онлайн медии. В изявите на политиците в личните им служебни профили, тя вижда създадено усещане за комфорт.
„Не им се налага да общуват помежду си. Един дебат в традиционна медия изисква много сериозна подготовка, да може човек да говори, да опонира, да влезе в дискусия. Докато в интернет човек си говори каквото иска, никой не го репликира”, каза тя.
На 9-юни почти 100 хиляди души дадоха гласа си за партия “Величие” и тя стана седмата парламентарна сила в 50-ото НС. Марин Агандеров е управител на агенция за инфлуенс маркетинг. В социалните мрежи на “Величие” той вижда развити именно инфлуенсърски похвати.
„Начинът, по който оформят корицата на видеата си, поставят субтитри върху всяко едно видео, от дългите формати в YоuTube режат къси части, които публикуват след това в Instagram И tik-tok. Това са едни от най-добрите практики, които инфлуенсърите използват“, обясни Агандеров.
Но не означава ли това, че всеки развит инфлуенсърски профил с обществена насока, може да осигури нужните гласове за заемане на банка в парламента като независим депутат? Стоил Цицелков от Обществения съвет към ЦИК уверява, че това не е толкова лесна задача.
„Много е трудно. Те трябва да се справят със същия праг. Той трябва да заслужи едно място – трябва да има реални 10-12 хиляди гласа“, каза Цицелков
По българските полета на социалните мрежи, профилите с по над 100 хиляди последователи, така наречените от експертите „селебрити профили“ са под 200.
„Ако имате профил със 100 хиляди абонати, очаквано е 5% от тези 100 000 абонати, т.е. 5 хиляди човека, да ви бъдат hard core (бел. ред. - твърдо ядро или най-активните, отдадени членове на дадена група или движение) последователи, които ви следват във всяка една публикация. Как политическите сили в България се справят със социалните мрежи? Отговорът е „не се справят изобщо“. Дори най-големите партии в страната ГЕРБ, ПП, БСП, ДПС имат много нисък брой последователи в модерните социални мрежи – имам предвид tik-tok и instagram. Малко повече последователи имат във Facebook, но това е платформа, която така или иначе е предимно ползвана от малко по-възрастното поколение – хора, които по-скоро биха се интересували от политика“, обясни още Агандеров.