- Силно фрагментиран парламент и задълбочаваща се политическа криза
- Три възможни варианта за сформиране на кабинет, но много слабо вероятни
- Две политически сили, обречени да влязат в партньорство с победителя
Това са част от прогнозите на политическите анализатори Огнян Минчев и Георги Проданов, които коментираха за Дарик ситуацията след обявяване на резултатите от вота в неделя.
Задълбочаване на политическата криза и засилване на “произточните” и тенденции
Седмите предсрочни избори доведоха до продължаване и задълбочаване на политическата криза, което се изразява както в нарастваща фрагментация на политическия спектър, така и в по-висок дял на “произточните” и “рускопутиниските националистически” тенденции в българската политика, коментира Огнян Минчев.
“От страна на руския сектор, путинисткия сектор, ние имаме ясно очертана стратегия. Тази стратегия преминава през два етапа, тъй като беше очевидно, че не може да се направи доминираща пропутинска партия в България, първият етап е да се направят множество по-малки пропутински партии в България. Или фрагментацията е въпрос на генерирана стратегия за задълбочаване на българската политическа криза. Вторият етап на тази стратегия ще бъде урбанизация на България. Създаване на относително мек с авторитарен режим под управлението на силна фигура или на силна ръка”, коментира Огнян Минчев.
Според политолога на сценатa в момента има три фигури, които могат да поемат тази роля – президентът Румен Радев, Бойко Борисов и Делян Пеевски. По-вероятно е обаче да се появи ново лице, което да наложи такава мека авторитарна диктатура, тъй като познатите имат редица ограничения, смята Минчев.
“Едната фигура безспорно е на Бойко Борисов, той беше силна фигура в продължение на 15 години, но понастоящем неговите възможности се рамкирани, за да не кажа ограничени. Другата силна фигура е на Делян Пеевски, който направи чудеса, както в мобилизирането на истински вот в смесените райони, така и с купуването, по всяка вероятност, на гласове и с контролирания вот, но той също има свои граници, които по никакъв начин няма да му позволят да се превърне в подобна доминираща фигура. Радев също има своите ограничения. Радев има повече перспектива, повече възможности да направи това, за което говорим, но той има както личностни ограничения, така и определени ограничения, свързани и с българския и с международния контекст, в който се развива политиката в нашата страна”, посочи доц. Минчев.
Изборите в САЩ и стратегиите на Путин за България
В какъв хоризонт може да се реализира тази стратегия за налагане на авторитарен режим, ще зависи в голяма степен и от това кой ще бъде новият американски президент и каква ще е неговата политика спрямо Източна Европа и България, уточни политологът.
“Тъй като България е една много уязвима страна поради липса на защитим национален интерес от нейните политици и държавници, стратегиите на Путиновия режим спрямо България обикновено се увенчават с успех. Освен ако на тях не се противопостави значима външна сила - европейска или американска или каквато и да е друга. Затова не съм оптимист, ако подобна външна сила не спре реализацията на тази стратегия, че ние ще успеем да я спрем, в състоянието, в което се намираме в момента”.
Най-вероятният измежду (не)вероятните варианти
Огнян Минчев коментира още, че не е оптимист за създаването на редовен кабинет, още по-малко за такъв, който да има продължителен мандат.
“Най-вероятният измежду невероятните варианти е създаване на правителство по оста ГЕРБ-ПП-ДБ, с привличане на трета сила или, ако се наложи, на четвърта сила. Това ще зависи от добронамереността на двете страни на ГЕРБ и ПП-ДБ да постигнат определени споразумения помежду си, без да бъдат максималисти и без да да продължават тази прословута вражда между двете парти през последните три години.
Споразумявайки се ще отворят възможности за приобщаване на най-малко още една политическа партия, но това е нов кръг от предизвикателства и трудности. Ако тази трета политическа партия бъде едно от двете ДПС-та, то или ГЕРБ или или ПП-ДБ ще бъдат силно негативно настроени към едната или към другата възможност. ПП-ДБ към съюз с Пеевски, ГЕРБ към какъвто и да е съюз с ДПС на Доган.
По-голяма вероятност има да се направи някаква тройна коалиция с БСП, ако им стигнат депутатите за това, но не бива да забравяме, че в настоящия си формат БСП и лявата коалиция са доста силно зависими от политическите ресурси на Делян Пеевски, така че това едва ли също би могло да бъде някакъв особено безболезнен вариант”, коментира Минчев.
Съдебната реформа и страховете около нея като залог за управление
Създаването на редовен кабинет и след тези избори ще бъде трудна задача. Това обаче е единственият начин да се спре фрагментацията, смята политологът Георги Проданов.
“Едни пролетни избори само биха засилили сегашните тенденции в увеличаване в партийната фрагментация, но със сигурност не биха довели до друг резултат. И рационално е да спрем с опитите избирателите да решат кой да управлява. Постигането на едно правителство, в което участват ГЕРБ и ПП-ДБ на практика означава консенсус около правосъдната реформа, около избора на главния прокурор, около промените в съдебната власт - неща, които със сигурност страхуват ГЕРБ или поне там се появява фигурата на “Новото начало” и неговия лидер Делян Пеевски”, коментира Проданов.
Евентуалното коалиционно мнозинство може да стартира с едни сигурни 20 или 30 депутати, смята политологът. Според него двете ДПС-та ще държат на всяка цена да бъдат в управлението на държавата.
“Подобно състояние не сме имали никога на партия, която е обречена буквално да има отношение към едно следващо правителство. Делян Пеевски е заявявал много пъти, че за него участието във властта е абсолютна цел. Той е готов да подкрепи едно следващо управление, така както бланкетно беше готов да подкрепи кабинет на ГЕРБ в предишния парламент. От друга страна ДПС-Доган е в ситуация, в която е длъжна да подкрепи едно следващо правителство, ако в него не присъства Пеевски, най-вече, за да има инструментите, които дава властта.
Или поне да си гарантира, че потенциален тормоз от страна на другото ДПС, ако е представено във властта, може да бъде избегнато. И двете ДПС-та са обречени да имат много ясно отношение за участие във властта и това автоматично означава един следващ кабинет, който може да тръгва с 20-30 депутати подкрепа. Мисля че можем да говорим спокойно за подкрепа на някое от ДПС-тата, без червени линии и без условия на публично ниво”, прогнозира Проданов.
Как ще се разиграят ходовете в шахматната партия на 51-вото Народно събрание, ще стане ясно в следващите седмици. Опциите както винаги са две - редовен кабинет в резултат на компромиси от всички. Или нови избори – този път през пролетта.