Столичната община не е внесла за съгласуване в отдел “Пътна полиция” проекта с новата организация на движението в централната част на столицата в района на булевардите "Витоша", "Патриарх Евтимий" и "Фритьоф Нансен. Това съобщиха от СДВР и уточниха, че изискването, залегнало в нормативен акт на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за организиране на движението по пътищата, отворени за обществено ползване. 

"Едва след като завърши съгласувателната процедура се узаконява проекта за организация на движението", посочват от столичната дирекция на вътрешните работи.

Промените включват изграждане на нова буслента и велоалея по бул. „Патриарх Евтимий”, премахване на велоалеята от тротоара покрай парка на НДК и промяна в паркирането. 

Как се стигна до промяната в движението на булевардите?

Проектът за реорагнизация на столичните булеварди беше представен от бившият кмет на София Йорданка Фандъкова и Борис Бонев от “Спаси София” още през 2020 г. Тогава Фандъкова се съобрази с притесненията на хората, които живеят в района и работа по проекта така и не започна, въпреки че беше приет.

В края на април започнаха действия по реорганизацията между бул. "Патриарх Евтимий", ул. "Фритьоф Нансен" и бул. "Витоша" като заявеното намерение е да се осигури по-приятна среда за пешеходците и повече алтернативи за придвижване.

Тоези промени доведоха до протести от живеещите в района, които твърдят, че всичко това създава задръствания и проблеми с паркирането. 

Напрежение в Столичния общинки съвет

Новото движение предизвика спорове и между общинските съветници. В петък на извънредно заседание на комисията по транспорт към СОС имаше призиви кметът Васил Терзиев да прекрреорганизацията на движението по булевардите. Всички групи са против идеята освен тази на ПП-ДБ-СС. 

Експерти за промените

Миналата седмица в интервю за Дарик Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики, също изрази мнение, че проектът за организация на движението около НДК в София е незаконен. Според нея са налице нарушения в два закона – за движението по пътищата и за устройство на територията, както и още шест наредби. Тя уточни, че това е мнението не само на нейно, но и на колегите и адвокатите на организацията. Основните нарушения, според нея, са свързани със съгласуването и одобряването на проекта, което го превръща в незаконосъобразен.