Проектът за организация на движението около НДК в София е незаконен. С него са нарушени два закона – за движението по пътищата и за устройство на територията, както и още шест наредби. Това каза Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики. Тя уточни, че това е мнението не само на нея, но и на колегите и адвокатите на сдружението. Основните нарушения, според нея, са свързани със съгласуването и одобряването на проекта, което го превръща в незаконосъобразен.
Наред с това новата организация на движението затруднява трафика и създава риск за пешеходците. Във връзка с проекта от организацията днес ще подадат първата си жалба в Административния съд – София град, ще последват и други, а наред с това ще сезират и прокуратурата.
От Европейския център за транспортни политики вчера за направили измервания на пътната маркировка в района на НДК – по булевалрдите „Витоша”, "Патриарх Евтимий” и „Фритьоф Нансен” и те са показали несъответствие с нормативните изисквания, каза Диана Русинова.
„Нормата за такава улица е 300 миликандела нощна светлоотразителност. Искате ли да ви кажа колко е? 22 миликандела. Сама можете да сметнете колко пъти под нормата са. Остра и видима загуба на перли, няколко дни след като е положена. Това означава, че боята е неподходяща или има някакма технологична грешка. Перлите не са потънали достатъчно и са започнали да се отчупват от маркировката. Като няма перли няма как да има светлоотразителност“
Тя коментира и поставените в участъка черни колчета.
„На всеки черни колчета – 1 оранжево. Това ми прилича на историята с цар Самуил, оставял един с по 1 око да води останалите. Същата история. Аз за първи път виждам да се използва черен цвят за организация на движението. Това е абсолютно недопустимо.“
Според нея проектът не облекчава по никакъв начин трафика.
„Улици от 3-ти клас от първостепенната пътна мрежа на град София са превърнати в квартални селски улички с по 2 ленти за движение. По отношение на велоалеите – в момента на бул. „Витоша“ в момента има две. 1 на тротоара и 1 на платното, по които се движат велосипедисти, а пешеходците по 1 ивичка от метър и половина. Смятате ли, че това е удобно за пешеходците?“
Пешеходните пътеки по бил. „Витоша” в района на НДК са изключително опасни, защото спрелите коли закриват видимостта, смята още тя.
„Не само я закриват, а там където е велоалеята има риск пешеходец да бъде блъснат от тротинетка или велосипед. Така че тези проекти освен че са незаконни – което е сериозен проблем, защото опитваме да накараме хората да спазват закона с незаконни мерки, тази организация на движението създава риск“
Русинова разказа и за конкретен случай от вчера, при който хора е можело да пострадат на спирката на тролеите на бул. „Патриарх Евтимий” до кръстовището с „Витошка”
„Вчера докато мерихме маркировката аз видях как един велосипедист буквално щеше да ги отнесе. Караше с висока скорост и отказа да изчака хората, защото те не знаеха, че не трябва да стоят там. Никой не им е обяснил този перон за какво е“
Според нея тази организация на движението създава проблем и с преминаването на линейките и пожарните коли. И затова тя изрази учудване как проектът е съгласуван.
„Ако линейка трябва да мине оттам и вътре лежи ваш близък, по този скопен булевард, който имаше 4 ленти за движение, а сега по 1 в посока, смятате ли че линейката ще може да мине бързо от там. Тези неща трябва да се мислят“
По думите й проектът в този му вид не е бил предложен на обществено обсъждане, такова е имало, но за друг и той е бил отхвърлен от хората.
Анкета на „Дарик” показа, че макар някои от гражданите да виждат в преустройството и плюсове, преобладава негативната оценка. Гражданите не одобряват разположението на паркоместата, старата -все още непремахната велоалея по тротоара, както и стеснението на самия булевард „Витоша”. Някои смятат и че ще се стигне до намаляване на оборотите в търговските обекти, заради затруднените доставки.
Резултатите от преустройството около НДК са основно негативни, но плюсове за пешеходците и велосипедистите има, смята Снежка Стойчева, която живее в района. Според нея проблемите са най-вече за шофьорите.
“Като шофьор смятам, че този завой, който се прави, за да се навлезе насам от две ленти и се преминава в една с паркирани коли това доста ще затрудни шофьорите. Ако паркираните коли бяха само от едната страна, а от другата има велоалея и пътят е малко по-широк щеше да бъде перфектният вариант.”, уточни Стойчева.
Според Райко Карагьозов хората са притеснени и от маркировката на старата велоалея, която не е премахната. Велосипедисти карат и по нея, макар там вече да е само пешеходна зона.
“Тази велоалея в никакъв случай не дава сигурност на хората ,които ходят пеша. Ако тук един пешеходец бъде блъснат от един колоездач или тротинеткаджия, много трудно ще може да му бъде доказано, че той не е на велоалеята”, добави Карагьозов
Припомням, че в края на април, общинските съветници от всички групи в Столичния общински съвет с изключение на ПП-ДБ-Спаси София поискаха от кмета Васил Терзиев да спре изпълнението на ремонта. Председателят на транспортната комисия Иван Таков от БСП определи промяната на организацията на движението по бул. „Патриарх Евримий” и изграждането на бус лента и велоалея като „безпрецедентна ситуация и пример за незачитане на мнението на мнозинството в Столичния общински съвет.” Според него започнатият ремонт противоречи на решението на общинската транспортна комисия за замразяване на проекта.
''Над 140 паркоместа ще паднат на бул. “Патриарх Евтимий” това въвеждането на бус лента от дясната страна и паралелно паркирано от лявата страна и оставането само на две ленти за движение, може да си представите до какъв транспортен хаос ще доведе в тази зона.”, каза Таков.
Общинските съветници определиха случващото се като транспортна политика на инат, а Прошко Прошков от ГЕРБ и Карлос Контрера от ВМРО уточниха, че ще се предизвика хаос и задръствания.
Последва отговор от общинските съветници от ПП-ДБ-СС, според които проектът за ремонт на бул. Патриарх Евтимий е включен в стратегическите документи още от предишното управление на столицата и е трябвало да бъде изпълнен преди 10 години, каза общинският съветник от ПП-ДБ-Спаси София Борис Бонев.
''Категорично не е вярно, че тази бус лента и велоалея са от някакви стари документи или не минали през експерти становища. Те са потвърждавани от абсолютно всеки един стратегически документ на Столична общината”, обясни Бонев.
Заместник-кметът по транспорт Илиян Павлов уточни, че промяната в организацията на движението по бул. Патриарх Евтимий няма да предизвика хаос.
Във връзка с проекта от Европейския център за транспортни политики ще подадат жалби в Административния съд – София град, а наред с това ще сезират и прокуратурата. Проектът е напълно законосъобразен, и ако жалбите бъдат подадени в съда, съдебното решение ще го докаже, коментира вчера пред БТВ Стефан Спасов, общински съветник от ПП-ДБ-СС. Снощи живеещи в центъра на София изразиха недоволството си срещу новата организация на движение. Те блокираха за повече от час кръстовището на „Патриарха“ с „Фритьоф Нансен“ при бившия „Кравай“ и се заканиха, че протестите им ще продължат. За петък – 10 май, е насрочено извънредно заседание на транспортната комисия на СОС, на което ще се търси изход от създалата се ситуация.
Повече чуйте в звуковия файл.
Още по темата
- Днес завърши годишният планов ремонт на шести лок на АЕЦ "Козлодуй"
- Следобедните новини от Пловдив, Пазарджик и Смолян на 21.11.2024 г.
- До февруари ще е готов идейният проект за реконструкция на театъра в Монтана
- Общинските съветници от ГЕРБ внасят доклад за промяна на проекта за ремонта на ул. „Опълченска“