На 29 май Столичният общински съвет (СОС) прие бюджета на Столичната община за 2025 г. Процедурата се забави заради късното приемане на държавния бюджет за тази година.

Бюджетът на София възлиза на близо 2,9 млрд. лв., което е с около 400 млн. лв. повече от този за 2024 г. В столицата предимно ще се довършват започнати вече ремонти и проекти.

От Столичната община обявиха вчера, че предстои публикуването на обществената поръчка за сметоизвозване и сметопочистване на 7 зони в София на стойност над 500 000 лв.

Темата за бюджета, почистването, паркирането и други важни за София проект коментира в интервю за предаването „Тази сутрин“ кметът на София Васил Терзиев.

Кой ще чисти София?

„След като пуснем поръчката, ще се види кои ще са фирмите. Положихме много усилия да има една по-отворена процедура, да намалим изискванията към фирмите, за да се отвори към повече фирми, които да участват в този процес“.

Така Терзиев отговори пред bTV на въпроса кой ще почиства града.

Кметът на София е оптимист, че ще се появят и нови фирми.

Той подчерта, че в новата обществена поръчка за почистването на града са предвидени от 2 до 10 пъти по-високи глоби за фирмите, които допускат нарушения.

По думите му и по сега действащите договори почистващите фирми често са били санкционирани за последната година и половина, откакто е кмет – глобите са над 4 пъти повече, отколкото в предходни периоди.

„Видя се, че когато има желание да бъдат контролирани и санкционирани, могат да вдигнат качеството на услугата“, допълни кметът.

Той определи битката с нерегламентираните сметища в града като „неравна“ и даде заявка, че тя ще продължи. Терзиев уточни, че тя не може да се води без съдействието на Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Над 200 са тези сметища в столицата, призна той.

Заплатите в градския транспорт

След 6-двената стачка, която блокира движението на наземния градски транспорт в София правителството отпусна 15 млн. лв. за увеличаване на заплатите с по 300 лв.

„За нищо няма да стигнат тези 15 млн. лв.  Тези неща не можеш да ги гледаш от април до септември или до декември. Когато вземеш решение, което увеличава разходите за възнаграждения, то няма край, това не е еднократен разход“, коментира Васил Терзиев.

Той е попитал премиера Росен Желязков дали правителството поема ангажимента и през следващите години да осигурява средства за това увеличение на заплатите в градския транспорт на София, но министър-председателят не е поел такъв ангажимент.

„Тези 15 млн. лв. за мен са повече проблем, отколкото решение“, допълни кметът на София.

По думите му проблем са липсата на реформи и оптимизация в дружествата, които отговарят за наземния градски транспорт в града.