
Столичният общински съвет ще обсъди нови цени на таксиметровите услуги.
Очаква се цените да се увеличат с малко над 18%. Това означава, че дневната минимална тарифа ще стане от 1,20 лв. на 1,43 лв, а минималната нощна – от 1,39 лв на 1,65 лв на км.
Новата методика за изчисляване на тарифите включва инфлацията, цената на горивата и размера на минималната работна заплата. Ако бъдат приети, новите тарифи ще влязат в сила от началото на следващата година.
По рано тази седмица таксиметровите превозвачи в София и Столична община се обединиха около предложение за увеличение на тарифите с 18,6 процента, изчислено по нова методика, която ще въведе ежегоден, прозрачен механизъм за актуализация на цените. Това стана на заседание на Комисията по транспорт и пътна безопасност към Столичния общински съвет (СОС).
Експертът от дирекция „Транспорт“ Иван Николов представи пред общинските съветници в зала самата методика, изготвена на база официални статистически данни и анализ на трите ключови показателя – инфлацията, минималната работна заплата и цените на горивата.
„Инфлацията има най-голяма тежест – 75 процента от изчислението, минималната работна заплата е с 15 процента, а горивата – с 10. За горивата разгледахме целия енергиен микс на таксиметровите автомобили – дизел, газ, бензин и електричество, за да изчислим реалното отражение на промените в цените“, обясни Николов.
По думите му базовото увеличение според методиката е 15,2%, към което е добавена прогнозната инфлация за 2026 г. от 3,4%, определена на база данни на Международния валутен фонд, което формира общо увеличение от 18,6%.
Новите минимални и максимални тарифи, заложени в предложението, са следните:
- минимална дневна – от 1,21 лв. на 1,43 лв.;
- минимална нощна – от 1,39 лв. на 1,65 лв.;
- максимална дневна – от 2,05 лв. на 2,43 лв.;
- максимална нощна – от 2,51 лв. на 2,98 лв.
Николов обясни, че методиката е направена така, че всяка година да може по един и същ начин да се определя необходимата актуализация на тарифите – нагоре или надолу. По думите му така обществото ще има увереност, че промяната е базирана на прозрачни и проверими данни, а не на субективни искания.
Заместник-кметът по транспорт Виктор Чаушев подчерта, че целта е да се сложи край на ежегодните спорове между различните браншови организации. „За първи път има ясен и проверим механизъм, базиран на официални статистически данни. Намерихме начин да включим и прогнозната инфлация, за да се отчита реално ситуацията през следващата година. По този начин обществото ще има увереност, че корекциите са обективни и прозрачни“, каза той.
Като първа точка в дневния ред на СОС е включено предложение на кмета на София Васил Терзиев за актуализация на бюджета. С промените се предвижда пренасочване на близо 40 млн. лева от капиталовата програма към приоритетни и готови за изпълнение проекти в сферите на образованието, водоснабдяването, здравеопазването и културата. „С тази актуализация не просто усвояваме средства, а ги влагаме там, където биха придали най-голяма добавена стойност за гражданите“, посочва Терзиев. Част от средствата ще бъдат използвани за ускоряване на строителството и разширението на 28 детски градини и 11 училища, в подкрепа на целта „нула деца без място в детска градина“.