Румен Радев сезира Конституционния съд за приети от Народното събрание промени в Конституцията
Президентът Румен Радев сезира Конституционния съд заради промените в Основния закон. Според държавния глава цялата процедура по промяна на Конституцията е минала прибързано, с минимално изискуемо мнозинство и без обсъждане по същество. Със становище в рамките на 30 страници Румен Радев оспорва като противоконституционни редица поправки, сред които са възможността хора с двойно гражданство да стават депутати и министри, новия ред за назначаване на служебно правителство и промените в изборите за Народно събрание.
Радев оспорва пред конституционните съдии, промените в Конституцията, приети на 20 декември миналата година.
Според държавния глава има проблеми с редица текстове, които нарушават баланса между основните органи и взаимния контрол между тях като засягат пряко формата на държавно управление. На тази база президентът настоява, че подобни изменения са от компетенциите единствено на Велико народно събрание.
Президентът оспорва новия ред за назначаване на служебно правителство, който значително ограничава правомощията на президентската институция по този въпрос. В мотивите си Радев посочва, че въведеният режим подменя конституционното основание на служебния кабинет, засяга се целият ред и логика и се променя установеният баланс. Според президента по този начин се отнемат конкретните правомощия на държавния глава в процедурата като се заменят с неопределени задължения, чието изпълнение не зависи от неговата воля.
Държавния глава вижда проблем и в разпоредбите за провеждане на избори за Народно събрание. Според него провеждането на избори за нов парламент не по-късно от 1 месец преди изтичането на правомощията на настоящите депутати създава предпоставки за тълкуване на точните срокове и ще доведе до нарушаване на продължителността на мандата на Народното събрание
Президентът посочва още, че противоконституционни са поправките, според които хора с двойно гражданство могат да стават депутати и министри, като според него подобно решение може да бъде взето само от Велико Народно събрание. Освен това изискването за уседналост може да се тълкува като дискриминационна мярка. Радев оспорва и тектовете, които дават възможност със закон да се определят квалифицирани мнозинства за избор на ръководители на държавни органи и регулатори.
В частта на съдебната реформа Радев се противопоставя единствено на текстовете, според които назначаването на председателите на върховните съдилища и на главния прокурор може да става и без издаване на президентски указ.
Радев оспорва и цялостното провеждане на процедурата за промяна на Конституцията. Според него това се е случило прибързано с минимално изискуемо мнозинство и без обсъждане по същество. В становището си президентът посочва, че при липса на убедително мнозинство промените е трябвало да се приемат по-бавно с минимален срок от 2 месеца между трите гласувания.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts