Да се забрани задълженията за комунални и битови услуги да се прехвърлят на колекторски фирми, предлага националният омбудсман Диана Ковачева. В ефира на Дарик тя посочи предложенията и забележките си към проектозакона, който се очаква да въведе строги и ясни правила за работата на колекторските фирми, с които да се забрани натискът над длъжниците.

Днес изтеча срокът за обществено обсъждане на проекта на Закон за събиране на вземания по потребителски договори - по-известен като Закона за колекторите. Текстовете предвиждат само дружества, вписани в специален единен регистър към министъра на икономиката, да имат право да събират вземания от потребители.

Много хора сигнализират за произвола на колекторите

До мен достигат изключително много жалби на хора, които са потърпевши от произвола на колекторските фирми, които ги безпокоят по всяко време на деня, късно вечер или отправят заплахи към тях, разказа в предаването на Дарик „РеАктивно“ омбудсманът Диана Ковачева във връзка с проектозакона за колекторските фирми. 

По думите ѝ хората не могат да установят какво точно дължат и не могат да разберат дали предявените към тях искания отговорят на действителността.

Такъв закон е много закъснял, защото хората се оплакват от години, заяви Диана Ковачева. Тя обаче посочи, че този закон би трябвало да върви в пакет с поне още два ключови закона – единият да е свързан с регламентирането на дейността на бързите кредити, а другият с липсващият от години отново Закон за несъстоятелност на физическите лица, т.нар. граждански фалит.  

Още в договора да е ясно дали човек иска да бъдат прехвърляни дълговете му

Националният омбудсман подчерта, че в закона трябва да е регламентирано, че длъжникът трябва предварително да се е съгласил колекторска фирма да отговаря за неговите вземания. „Това трябва да бъде написано не в Общите условия, които не подлежат на промяна, а е важно в изрична разпоредба в договорите хората да могат да избират дали дълга им да може да бъде прехвърлян“, обясни проф. Ковачева.  

Тя подчерта, че трябва да се обсъди дали въобще да се допусне колекторски фирми да отговарят за събиране на потребителски задължения – това са дългове към ВиК, Топлофикация, електроснабдяване.  Според мен не бива да се допускат такива дългове да се прехвърлят към колекторски фирми, защото самите доставчици на обществени услуги имат достатъчен ресурс сами да си събират тези вземания, коментира тя.

Диана Ковачева посочи още, че не се говори за това длъжниците да не си плащат задълженията, а за това да има прозрачност. Защото едно от важните предложения е свързано с това колекторскат фирма да предостави точна и ясна информация за задълженията, което в момента не се случва.

Чуйте още в разговора с Диана Ковачева в предаването на Дарик "РеАктивно".

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук