Тясноскроените хора не правят разлика между руска политика и руска култура, така както и навремето не правеха разлика между съветска политика и руска култура. Затова и преди години е имало опасения, че спектакълът „Шинел“ по Гогол на Театър Кредо няма да бъде успешен. Това разказа в предаването на Дарик „РеАктивно“ режисьорът и участник в него Нина Димитрова.

Прогнозата обаче не се сбъдва и през 2022-ра се навършват 30-години от премиерата му. Над 600 са представленията на „Шинел“ в годините, игран е на над 200 фестивала. Има много награди, но най-голямата е признанието на руската критика, която го обявява за явление в европейския театър, сподели основателят и артистичен директор на Театър Кредо.

Премиерата на „Шинел“ е на 6 ноември 1992 г. Тогава бяха странни времена. Почти никой не влизаше в театъра, но салонът на „Шинел“ беше пълен, разказа в студиото на Дарик Нина Димитрова

„Въпреки че имаше опасения, че всичко руско няма да бъде харесвано. По логиката, по която и сега се случват покрай войната в Украйна малоумщини от типа на „няма да свирим Шостакович или Чайковски“... Това са тясноскроените хора, които не могат да направят разлика например между съветска политика и руска култура тогава, а сега трябва да прави същото между руска политика и руска култура“, каза още тя.

И се оказала права във времето. „Гогол е все по-актуален, защото глобализацията тика света към един огромен шинел, в който ще го закопчаят много скоро. Сигурно няма да доживея да последното копче, но се страхувам в какъв свят на несвободност и закопчаване на свободния човешки дух ще живеят децата ни и идните поколения", коментира Нина Димитрова.

На въпрос дали заради кризи като пандемията, а сега и войната в Украйна, сами не влизаме в този "шинел", тя отговори така:

„Ние не сме излизали от там. И ако този спектакъл 30 години е понятен тук и по света, то е именно заради това, че той хвърля една коварна мисъл в залата „Хора, разкопчайте шинелите!“. За вас „шинел“ може да е работата, за друг да е семейството. Всеки влага различно в това, какво е неговото ограничение, кое го кара да не се чувства свободен“.

Хората на изкуството трябва да бъдат контрапункт на останалите, смята Нина Димитрова. Те трябва да ги карат да че чувстват като част от едно глобално красива цяло, а не да бъдат разделени.

„Вярвам в силата на изкуството като начин да размърда мозъците, да отлепи гюлетата и да тика хората към размисъл за това защо са хора – затова ли са създадени, за да се изтрепват един друг“, каза още основателят и артистичен директор на Театър Кредо.

Спектакълът „Шинел“ тръгва на юбилейно турне, първите представления ще са на 16 и 17 май в Бургас. На 15 и 17 юни спектакълът може да бъде видян в Русе. Следва представление в Силистра на 20 юни, а на 22 юни в Добрич.

Юбилейната година на „Шинел“ завършва през ноември със специалното юбилейно представление на „Шинел“ в Театър 199 „Валентин Стойчев“ в София, където спектакълът се играе от 1993 година до днес. На сцената на Театър 199 се играят още два дълголетни спектакъла на Театър Кредо – „Каквото направи дядо, все е хубаво“ по Андерсен и „Дневникът на един луд“ по Гогол.

Юбилейното турне на „Шинел“ се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ по проект „кредО!шинел!“ по програма „Едногодишен грант“.

Чуйте целия разговор с Нина Димитрова в предаването "РеАктивно".