Това, което се случва на българския пазар на труда, може да бъде обобщено с думата промяна и всички трябва да свикнем, че вчера няма да е същото като днес поради много причини.
Това заяви Надежда Василева, изпълнителен директор на Adecco България, по време на форума Darik Business Radar: Бизнесът на следващото десетилетие, организиран от Darik Business Review.
В момента една от основните тенденции в бизнеса е недостигът на кадри по много различни причини, като тук на преден план излизат служителите, които искат да увеличават своите умения, защото те са новата валута на света, заяви Василева.
Хората, които умеят да се променят и да се учат, ще изместят тези, които са с фиксиран модел на мислене и ще използват инструменти, като изкуствения интелект, в своя полза, допълни експертът.
Изследвания на Adecco показват, че шестима на всеки десет души смятат, че изкуственият интелект ще им помогне да бъдат по-добри служители и да оптимизират работния си процес на ежедневно ниво.
В същото време, няма достатъчно обучения как да се използва изкуственият интелект и в това отношение работодателите трябва да подадат ръка на служителите, каза Василева.
Поради недостига на кадри HR служители, мениджъри и експерти са наясно, че по време на интервютата за работа кандидатът е силната страна.
Ако доскоро се провеждаха интервюта в стил: „Вие какво умеете и какво ще направите за компанията?“, занапред разговорите ще бъдат: „Как компанията се представя в най-добрата светлина пред служителя?“, „Какво ще направи компанията, за да развие служителят?“, смята Василева.
Много голяма част от подготвените професионално кандидати, а дори и такива без опит, са силно търсени. Adecco България интервюира над 2000 души на ден в България, като може би една трета от тях получават между 2 и 3 оферти в рамките на седмица след интервюто, каза Василева.
Решението им да изберат конкретната компания не е свързано само със стандартния отговор за заплата или къде се намира офисът, а напротив - те преценяват работодателя по отношение на това какъв модел на работа ще предложи и дори включва ли се благосъстоянието на служителя в пакета.
Друга причина служителите да избират дадена компания са разговорите по време на интервюто, свързани с развитието му успоредно с компанията.
"Ако преди програмата за обучения се споделяше на по-късен етап, след като служителите започнат работа, сега все повече кандидати биха оценили, ако още на етап интервю се сподели какви планове за развитието им има работодателят. Това определено би натрупало точки в полза на компанията", посочи Василева.
Какви компании използват услугите за подбор на кадри?
Различен е профилът на дружествата, които използват HR консултантска услуга - от малка компания, която е концентрирана върху разрастване на бизнеса и не разполага с ресурсите да инвестира в подбор на персонал, до чуждестранни дружества, които оперират у нас.
Една нишова услуга, която все повече се развива, в това число и от Adecco, са обученията, които Василева определя като решения за развитие на таланти. Тя смята, че поради промяната на всички нива, изключително много от днешните ръководители вероятно няма да бъдат добри лидери утре или след 10 г.
Въпреки че са част от организацията, те няма как да се променят и самообучат сами, заради което е нужно да включват в програмите си за развитие и това какво означава да бъдеш лидер.
Василева смята, че лидерството може да се проявява и от служители, които не са мениджъри и се надява работодателите да се интересуват от това как могат да развиват тези умения. Adecco предлага такава нишова услуга и подкрепя бизнеса в тази посока.
Предизвикателствата, свързани с вливането на поколението Z в работната сила
Около една трета от персонала на Adecco е на възраст под 30 г. Те имат своя гледна точка и не е задължително тя да е лоша, стига да сме достатъчно отворени, за да ги чуем, каза Василева.
По нейни думи, те биха свършили определена задача по много по-различен начин от по-възрастните служители, но обикновено по-качествено и по-бързо.
Биха оспорили статуквото с цел да не изпълняват повтарящи се, скучни действия с цел да оптимизират процеси и ако мениджърите са с достатъчно отворено съзнание, биха могли взаимно да направят живота си по-лесен.
Тези служители се учат бързо, а оттам идва и желанието им бързо да растат, докато насреща им има мениджъри, които казват, че са работили 20 години, за да стигнат до управленска позиция. Оттам се получават и разминаванията между тях, смята Василева.
Поставени в среда на микроменажиране или в среда, в която се казва, че „тук е така и нищо няма да се промени“, представителите на поколението Z реaгират негативно и напускат. Оттам идва и впечатлението, че те по-често сменят работата си или са по-недоволни.
Ако са поставени в среда, в която гласът им се чува и им се даде свoбода да изпълняват определена задача по различен начин от по-възрастните служители, те се справят много добре.
Василева посочи като пример Adecco, където за последните 2 години от 15 назначени стажанти, които са представители на поколението Z, само един не е успял да се справи, докато всички останали са промотирани. Средата е ключова, за да им се даде възможност да се проявят, смята Василева.
Поколението Z са типични представители на служителите, които по-рядко биха останали извън работно време. Те биха оценили свободата и възможността за гласност.
Следващото голямо нещо на HR хоризонта?
Василева заяви, че в Adecco България вече се ползва изкуствен интелект и по-младите служители са изключително позитивно настроени към него. Тя сподели, че би се радвала, ако все повече работодатели се включат в тази тенденция и обучават служителите си за нея.
"Всички ще трябва да се постараем да се променим и да използваме в наша полза изкуствения интелект. Повечето хора смятат, че това ще им помогне да бъдат по-добри експерти, но бизнесът трябва да подаде ръка на служителите в това отношение", заяви експертът.
Въпреки навлизането на изкуствения интелект, Василева смята, че по отношение на подбора на персонал човешкият фактор винаги ще бъде налице, защото емпатията, емоционалната интелигентност и това да имаш взаимовръзка с човека, с когото говориш, няма да може да бъде заменено от изкуствения интелект в следващите години.
В момента оценките са, че над 300 млн. работни места ще бъдат промени от изкуствения интелект. От нас зависи да сме достатъчно готови да се учим и да станем по-добри и по-различни професионалисти, завърши Василева.
Форумът Darik Business Radar: Бизнесът през следващото десетилетие се осъществи с подкрепата на ОББ Асет мениджмънт, Българска фондова борса, BULGARIAN PROPERTIES и Соф Кънект.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts