Това, което ще се случи в авиационната индустрия в следващите 10 години, ще зависи до известна степен и от развитието на политическата и икономическата обстановка по света у и нас.
Ние, от своя страна, прилагаме най-добрите практики и внедряваме най-съвременните технологии на Летище София.
Това посочи Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на оператора на Летище София - СОФ Кънект, по време на форума Darik Business Radar: Бизнесът през следващото десетилетие, организиран от Darik Business Review.
България има много добра възможност да покаже на останалата част от индустрията как столично летище в източната част на континента може да се трансформира, да настигне и изпревари много важни аеропортове в Европа, каза още Кабайеро.
Експертът обясни случващото се в момента в авиационната индустрия с три основни процеса, свързани с пътниците, със самолетите и с багажа.
Пътуванията на пасажерите започват още от дома, когато търсят близки дестинации или планират онлайн своята почивка.
След това идва въпросът с багажа, като това е единственият процес, останал непроменен в последните 30 години. Управлението и обработката му се случват по същия начин, по който и през 60-те години на миналия век.
Промяната на този процес обаче вече е започнала и скоро пътниците ще могат да чекират багажа си от дома или от хотела и да го получават в своята крайна дестинация.
Хесус Кабайеро. DBR
Достъпност
Едно от предимствата на Летище София е, че е много добре свързано, разполагайки с метростанция и автобусни спирки. Това, което трябва да се подобри, е честотата на обслужване и информацията.
Прилагайки в София концепцията на умния град, СОФ Кънект вече работи със Столична община по този въпрос. Въпреки че това е едно от летищата в Европа, които са най-близо до града, гражданите не го усещат като част от градската зона, посочи Кабайеро.
По отношение на въпроса с паркирането, експертът заяви, че вече има проект за изграждането на над 1000 паркоместа и разширение на пътя до летището, което би гарантирало много по-добрата организация на трафика около аеропорта.
Очакват се разрешителните от местните власти, в това число по реконструкцията на покрития паркинг, като това са подобренията, които пътниците ще видят скоро, заяви той.
Вътре в терминала вече е започнало имплементирането на новата система за обработване на багажа. Това, което пътниците могат да очакват през 2024-25 г., е автоматично чекиране.
Постепенно ще бъдат въведени и биометричните процеси, тъй като индустрията се опитва да избягне показването на лични документи на всяка стъпка от процеса.
Преминаването през летището трябва да бъде гладко, за което вече има налични технологии, но нещото, което ги спира на този етап, са регулациите, каза Кабайеро.
Други промени, които пасажерите могат да очакват, са нови автоматични гейтове за бординг карти, които ще бъдат инсталирани преди Коледа.
Проверката на сигурността на този етап е най-стресиращата част от преминаването през един аеропорт, според Кабайеро, като от ръководството на столичното летище са фокусирани върху гладкото преминаване на тази част от пътуването.
По тази причина се въвеждат модерни технологии, благодарение на които няма нужда да показвате лаптопа си и да вадите течностите, а просто да поставите багажа на лентата и да преминете.
"Това е нещото, което искаме да постигнем – усещането за едно гладко преминаване през летището, без показване на документи и притеснение на пътниците за багажа", каза още той, допълвайки, че процесът ще приключи скоро, като се очакват само разрешителните от месните власти.
След преминаването на проверката на сигурността и граничния контрол пътниците стигат до търговската зона. Обновените търговски пространства на Летище София са замислени така, че пътниците да намерят лесно всичко необходимо, както и гейтовете си.
ESG
"Устойчивостта за нас е от ключово значение. Всеки пък когато Merridiam - компанията, която притежава притежава концесията за Летище София, инвестира в активи, фокусът пада върху екологичния и социалния принос", заяви Кабайеро.
ESG стратегията и инвестициите на СОФ Кънект са насочени към подобряване на околната среда и създаването на социални ползи за региона. Целта е да се декарбонизира летището преди 2036 г. и да се постигне пълен въглероден неутралитет.
За да бъде постигната, първата стъпка е инсталиране на 20-мегаватови мощности за слънчева енергия, както и 20-мегаватова система за съхранение на електроенергия.
"Така през нощта ще разполагаме с електроенергия от възобновяеми източници, а през деня ще презареждаме батериите. По този начин ще декарбонизираме изцяло потреблението на електроенергия", поясни Кабайеро.
Друг източник на емисии на летището е наземното обслужване. В момента аеропортът е в процес на подмяна на превозните средства с електрически.
"Тази година вече подменихме 34 превозни средства с електрически. Тези автомобили също трябва да се зареждат с електроенергия от възобновяеми източници, така че се инсталират и зарядни станции, и се обновява електрическата мрежа", допълни експертът.
Трети източник на емисии е самата сграда и нейното отопление и охлаждане. Летището има добър потенциал за употреба на геотермална енергия, което би го декарбонизирало изцяло преди 2036 г.
Има още един източник на емисии и това са авиокомпаниите, като най-големият замърсител в авиационната индустрия са самолетите, посочи още Кабайеро.
В това отношение индустрията следва два плана. В дългосрочен план това е преминаването към самолети, които използват електричество и водород, но това ще отнеме над 40 г.
В краткосрочен план единственият начин за намаляване на емисиите е да се използва устойчиво авиационно гориво, каза главният изпълнителен директор на СОФ Кънект. Настоящите самолети могат да използват такова гориво и не се налага тяхната подмяна.
Проблемът е, че то е 3 до 4 пъти по-скъпо от конвенционалното, заради което се въвеждат регулации, целящи летищата да предлагат, а авиокомпаниите да пренимават изцяло на устойчиво авиационно гориво до 2050 г., когато аваиацията трябва да постигне нетни нулеви емисии.
Следващите големи инвестиционни проекти
През април 2030 г. ще бъде отворен новият Терминал 3 на Летище София. Това е голяма инвестиция в размер на над 200 млн. евро, която включва не само изграждането на новата инфраструктура, но и ново оборудване - най-съвременна система за обработка на багажа, както и скенери с изкуствен интелект (AI), каза Кабайеро.
Той заяви още, че в работата си досега, като част от СОФ Кънект, се гордее най-много с вътрешната и културна трансформация в организацията.
"Преди това летището беше държавно и 2 400-те му служители трябваше да бъдат обучени, че едно летище може да разполага с много хубави инфраструктура и терминал, но най-сложното нещо е да се подхожда към клиента с усмивка", посочи експертът.
"Важен е начинът, по който подхождаме към клиентите и тяхното изживяване. В момента обучаваме наши служители в София и Мюнхен, разяснявайки процесите, свързани с факта, че клиентът е в центъра на услугата.
Променяме и въвеждаме нови процедури, оптимизирайки дейността, което ще подготви летището за отварянето на новия терминал през 2030 г., така че да гарантираме най-доброто изживяване", каза Кабайеро.
Потенциал за нови посетители
По отношение на привличането на още посетители в столицата и в страната, Кабайеро заяви, че летището действа много активно в това отношение, като си сътрудничи с авиокомпаниите.
Аеропортът разполага с екип, който се занимава с разработване на нови маршрути и маркетингови инициативи. Анализират се над 100 потенциални нови маршрути от София, като през следващата година летището ще разполага с по-голям капацитет.
България и София се конкурират с държавите в региона, тъй като броят на наличните самолети за откриването на нова линия е ограничен и всички искат да насочат този капацитет към техните летища, каза Кабайеро.
За да е конкурентноспособен един аеропорт, той трябва да има много ниски летищни такси - тези на Летище София са най-ниските в региона, каза експертът, допълвайки, че дейността на летището трябва да е ефективна.
Столичното летище си сътрудничи с Министерството на туризма и местните власти за обща реклама на дестинацията. Операторът на летището промотира София и България, организирайки рекламни кампании с бюджет, който често надхвърля отделения за целта в публичния сектор.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts