Представлявайки биофармацевтична компания с присъствие в над 120 държави, AstraZeneca осъзнава своята роля като социално отговорна компания към обществото.
Това заяви Иван Рангелов, главен финансов директор за Клъстер Балкани в AstraZeneca, който взе участие в икономическия форум на Darik Business Review Darik Business Radar: Бизнесът през следващото десетилетие.
"Устойчивото развитие е в центъра на стратегията на компанията, като е насочено в три основни полета. Първото от тях е свързано с достъпа до иновативни лекарства и терапии за пациентите, които са най-важната част от социалната отговорност.
Освен това се фокусираме върху опазването на околната среда и прилагането на етични бизнес практики, което имаме и като очакване от нашите партньори", обясни Рангелов.
Фокусът на устойчивото развитие на AstraZeneca
Той заяви, че до 2040 г. има пет основни заболявания, които ще тежат върху човечеството - сърдечно-съдовите, бъбречната недостатъчност, хроничната обструктивна белодробна болест, различните видове карциноми и диабетът.
"AstraZeneca участва в борбата срещу всяка една от тези болести, като до 2030 г. компанията се ангажира да предостави 15 иновативни терапии за пациентите, които да им помогнат да се справят по-добре или дори да се говори за лечението им", каза Иван Рангелов.
Той разказа и за инициативите на компанията в опазването на околната среда. Една от тях е кампанията ZeroCarbon, която има за цел до 2030 г. да постигне въглеродна независимост, като елиминира или компенсира своите въглеродни емисии.
"Фокусът е върху производството. Имаме някои медикаменти, които са инхалаторни и в тях се използват различни видове аерозоли. В момента има много проучвания за това с какво те могат да бъдат заменени, така че да бъдат по-щадящи за околната среда.
По отношение на веригата за доставки в различните страни също се инвестира много, така че да се ограничат максимално вредните емисии", каза още Рангелов.
Една от добрите практики, която започва в България, а след това е приета и в глобалната структура на компанията, е Гората на AstraZeneca (AZ Forest). В рамките на тази кампания се планира засаждането на 200 милиона дървета до 2030 г.
Как се привличат и задържат таланти във фармацевтичната индустрия?
"Както във всеки друг сектор от икономиката, и в биофармацевтиката привличането на кадри е голям проблем. От гледна точка на устойчивото развитие, компанията първо се фокусира върху намирането на правилните хора, дори това да отнема повече време.
Предпочитаме да вземем правилния човек и да изчакаме няколко месеца, тъй като в дългосрочен план възвръщаемостта на тази стратегия е много по-висока", заяви Иван Рангелов.
Според него, мотивацията също е изключително важна, за което AstraZeneca полага сериозни усилия. В резултат на това нейните служители изповядват ценностите на компанията, което е изключително важно за това да се задържат в нея дълго време.
"Една от идеите ни е да преминем към изцяло електрически автопарк до 2025 г. Имаме около 400 автомобила в България и Клъстер Балкани, които, според вътрешния ни анализ, имат най-голям въглероден отпечатък.
Затова взехме решението всички те да бъдат електрически, но не бяхме сигурни как ще се приеме това от служителите, имайки предвид, че електромобилите все още имат някои особености, като необходимост от по-често зареждане и т. н.
Но се оказа, че ние сме на трето място в Европа по имплементиране на електрически автомобили в автопарка. Над 50% от служителите ни имат електрически автомобили и се нареждаме след Швеция и Нидерландия по този показател", заяви още Иван Рангелов.
Форумът Darik Business Radar: Бизнесът през следващото десетилетие се осъществи с подкрепата на ОББ Асет мениджмънт, Българска фондова борса, BULGARIAN PROPERTIES и Соф Кънект.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts