Доста интересно е да озаглавиш песен на името на популярна алкохолна напитка, кръстена от своя страна на името на мексикански град. Но младата група „The Champs“ оценява актуалността на това название именно в края на 50-те години, когато САЩ се отваря за южноамериканските ритми. А и самите „The Champs“, базирани в Лос Анджелис, се кръщават пък на Champion - името на любимия кон на популярния по онова време американски каубой, кънтри певец и актьор Gene Autry (Джийн Отри).
„Музикална история“, еп.2 „Rock Around The Clock“
Та в края на 50-те години традиционните рокендрол инструментали вече отстъпват на експериментите, при които рокендрол се смесва с други стилове. Вратата отваря песента „Raunchy“ на Bill Justis (Бил Джъстис). Появяват се десетки групи, които записват инструментали в рокендрол или близка до него стилистика. Но определено „Tequila“ е най-популярният инструментал на фона на останалите.
„Музикална история“, еп.4 - „Diana“ на Paul Anka
„The Champs“ е създадена от младия Dave Burgess (Дейв Бърджис). През 1956 година той работи за продуцентската фирма „Top Records“. Те се нуждаят от бърза и сигурна слава срещу малка инвестиция. В компанията си представят успеха така: Взимат неизвестни, но талантливи артисти, дават им да направят кавъри на някои вече излезли хитове и така те успяват да пробият, а компанията им плаща мизерни суми за записите. С времето Дейв разбира, че тази сделка не е много етична, а и някои от песните, в композирането на които е участвал, имат известен успех и печелят добри приходи. Затова през следващата 1957 година той решава да започне работа с друга компания – „Challenge Records“. А тя е собственост на вече споменатият Джийн Отри. Joe Johnson (Джо Джонсън), партньор на Аутри и съсобственик на компанията, наема Дейв като вече опитен музикант и му възлага да събере банда, с която да запише хитове, утвърждавайки „Challenge Records“ на пазара. Така Дейв се среща с другите музиканти от бъдещата група. В едни версии на историята се твърди, че те вече са свирили заедно и имат изградено име като състав. В други пък се казва, че именно тази песен събира тези иначе сесийни музиканти и им дава общото име „The Champs“. Не знаем кое е по-вярното, но това не е толкова важно.
Музикална история еп. 6: Jerry Lee Lewis
Ако търсите композитора на „Tequila“, на едни места ще видите името на Бърджис като пръв автор. Но той няма основен, а по-скоро допълващ принос. Основен автор е Чък Рио, който я пише през 1957 година. Зад името Чък Рио обаче се крие друг човек. Някои твърдят, че те някакъв китарист, свирил в групата. Но други по-сигурни източници сочат саксофониста в групата Danny Flores (Дани Флорес). Знае се, че той е голям любител на текилата като напитка и сам той извиква три пъти в песента прочутата единствена дума в нея. Още преди официално да го запишат, Флорес е свирил основната мелодия като въвеждащо парче в клубни концерти. Той усвоява кубинския мамбо стил, докато обикаля и слуша разни групи в Лос Анджелис. Счита се, че е взел мелодията от популярната латино песен „Como Mi Ritmo No Hay Dos“, чийто автор е кубинският басист Israel López Valdés (Израел Лопес Валдес), известен като Cachao (Качао). Когато Дейв вика Флорес в „Challenge Records“, той вече е подписал с друга компания – „RPM Records“, но не отказва новото предложение.
Музикална история еп. 7: „Summertime“
Записът на „Tequila“ е направен на 23 декември 1957 година в студиото „Gold Star“ в Холивуд, Лос Анджелис, Калифорния. Първоначално е пуснат от страна Б на плочата, но при второто издание тази грешка е поправена и се слага на по-важната страна А. Дисководещите в радиото определено я предпочитат и я пускат по-често. Вторият звукоинженер по време на записите, Leo Kulka (Лео Кулка), си спомня, че първоначално групата записва само една песен със заглавие „Train To Nowhere“, предвидена за страна А. След края на нейния запис, някои от музикантите нетърпеливо си тръгват. Останалите в студиото обаче разбират, че няма парче за страна Б. Така спонтанно решават да запишат като песен и тази мелодия на Флорес, на която до момента не са възлагали да е нещо особено. Някъде се казва, че я записват съвсем неформално, като демо, и дори не остават в студиото, за да чуят как би звучала като запис. Това, което е сигурно, е, че никой не е възлагал големи очаквания на тази мелодия.
„Музикална история“ еп. 10: „Bye Bye Love“ на „The Everly Brothers“
Освен Флорес на саксофона и Бърджис на китарата, в записа участват още китаристът Buddy Bruce (Бъди Брус), басистът Cliff Hills (Клиф Хилс) и барабанистът Gene Alden (Джийн Алдън).
„The Champs“ издават „Tequila“ като сингъл на 15 януари 1958 година, а по-късно го включват в своя албум „Go, Champs, Go“. Аналогията е с цитата „Go, Johnny, Go!“ от пресния хит на Chuck Berry „Johny B. Goode“. Още с преиздаването си два месеца по-късно, „Tequila“ става първа в поп и R&B класацията на „Billboard“ и се задържа там деветнайсет седмици, което си е доста сериозен рекорд. От 28 март нататък първото място е осигурено за парчето. Сингълът и последвалия го албум продават над шест милиона копия по целия свят. В британския чарт за сингли достига пета позиция. Окрилени от успеха, момчетата от „The Champs“ правят турне из Америка, добавяйки в състава и още двама души – китаристът Dale Norris (Дейл Норис) и басистът Joe Burnas (Джо Бурнас).
Музикална история еп. 11: “Donna” на Ritchie Valens
По-късно групата опитва да повтори успеха на „Tequila“ и с други песни. Но това никога не се случва. Най-голямото им постижение е да влязат в първите 30 на класацията „Billboard“ с парчето „El Rancho Rock“, излязло през април и продало половин милион копия. Неговият успех обаче се дължи по-скоро на това, че хората още са повлияни от „Tequila“. Опитвайки се да яхнат отново вълната на успеха, момчетата правят още няколко песни за текилата като „To Much Tequila“ и „Tequila Twist“, но пак нищо не се получава. Може би основна причина е, че само шест месеца след като пускат основния си хит, неговият автор Дани Флорес напуска групата, разочарован от липсата на професионализъм у своите колеги. По-късно в състава настъпват и други промени и като цяло инерцията е изпусната. След няколко опита, „The Champs“ се разпускат окончателно през 1965 година.
Музикална история еп. 13: „Johnny B. Goode“ на Chuck Berry
И сега нещо интересно. „Tequila“ е първият носител на наградата „Грами“ в категория „Най-добро R&B изпълнение“. Днес едва ли биха го поставили точно в тази категория, но на първите в историята подобни награди са ставали и такива грешки. Тогава не е имало толкова разпространени хибридни жанрове между латино и джаз, латино и рок и т.н. Тепърва от „Грами“ ще учредят цял латино раздел, където да се разположат всички тези разновидности. Днес я определят като първата песен в рокендрол ритъм, печелила награда там.
Музикална история еп. 14 - „All I Have To Do Is Dream” на „The Everly Brothers“
Колкото до кавърите, те се създават още от 1958 година. Щом вижда какъв успех ще има песента, саксофонистът Eddie Platt (Еди Плат) пуска конкурентна версия с идеята да обере част от лаврите. Но не успява съвсем, тъй като версията му достига до 20-то място в класациите. В по-късно време и други правят кавъри. Популярни артисти, записвали парчето, са Dizzy Gillespie, Wes Montgomery, David Sanborn, Larry Carlton, George Benson и други. В български контекст най-популярна е версията на „Ку-Ку бенд“, носеща заглавието „Ракия сънрайс“, която прелива в балкански кючек и е част от тематичния им албум „Вавилон“ от 1998 година.
Текилата е тема, към която музикантите ще се връщат и по-късно през годините. Най-показателен е примерът на групата „The Eagles“, които пускат „Tequila Sunrise“ през 1973 година. Именно с нейното заглавие се заиграват „Ку-Ку бенд“. По-късно и други автори в популярната музика се интересуват от текилата.
Ревизия: Музикалната 2022 година за България
Произведението на „The Champs“ е включено в първия пълнометражен филм на режисьора Тим Бъртън, наречен „Голямото приключение на Пий-Уий“. Това е американска комедия, която също допринася за популяризирането на „Tequila“ и у едно по-младо поколение. Още десетки по-късни филми го ползват за основа на танци в свои емблематични сцени, последният от които е от 2021 година.
През 2020 година Бърджис възкресява „Tequila“ с тематичния албум „Tequila Party“, издаден и на грамофонна плоча.
И така, „The Champs“ ще останат в историята като групата, направила „Tequila“. А критиците ще ги наричат „Групата чудо с един хит“.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts