В края на 40-те Уилям Джон Клифтън Хейли-младши създава групата „Bill Haley and the Saddlemen“. Роденият в Мичиган певец неслучайно е музикален. Майка му е класическа пианистка, а баща му подрънква за удоволствие на банджо и мандолина. Като дете Бил ослепява с лявото си око след операция на слуха, при която е засегнат и зрителния му нерв.

До началото на 50-те Хейли е йодлер каубой (Изпълнител на традиционни песни с характерни резки преминавания на гласа от ниски към високи регистри.).

Името Bill Haley and His Comets е подсказано на Бил от директора на радиостанцията, в която тогава работи. Играта на думи е с Халеевата комета.

„Музикална история“, еп.1: „Очи чорние“ на Луис Армстронг

През 1951 година Хейли създава кавър на „Rocket 88“, който също е рокендрол. Но далеч не е първи. Луис Джордан вече е пуснал „Saturday Night Fish Fry“ две години по-рано.

Рокендролът става при смесване на кънтри енд уестърн с ритъм енд блус и суинг. Вече е познат стила Уестърн суинг. Кънтрито е музиката на белите, а ритъм енд блуса – на цветнокожите. Бил минава през всяко от тези влияния. Така през 1953 година се появява и „Crazy Man Crazy“. Тя ще заинтригува и Милт Гейблър, продуцента на Луис Джордан, и той ще предложи на Хейли да запишат две песни за нов мини албум. Едната е „Thirteen Women (and Only One Man in Town)“. А другата е с начално заглавие „(We’re Gonna) Rock Around The Clock Tonight“ и е писана предната година от Max Freedman и James Myers с псевдоним Jimmy De Knight. Всеки от тях е претендирал за основното авторство. Но ето как стоят нещата в това време на кънтри и блус фолклор. „Rock Around The Clock“ поразително прилича на „Move It On Over“ на Hank Williams от 1947 година. Тя пък доста наподобява на „Little Red Wagon“ от 1937 година на Georgia White, която пък е взела от „Going To Move To Alabama“ на Charley Patton от 1929 година, а тя пък от своя страна прилича на „Kansas City Blues“ на Jim Jackson от 1927 г. И така допреди времената на звукозаписа, където следите се губят.

„Нотна стойност“, еп. 41: Една българска роза за Джон Ленън

Напук на мнението, че рокът се създава от тийнейджъри, през 1952 година Джими е на 33, а Макс - на цели 59. Самият Бил Хейли е на 28 години, когато записва песента. „Rock Around The Clock“ още в началото е писана за него, но продуцентите му не разрешават запис. Хейли два пъти носи нотите на тогавашния си продуцент Dave Miller, но той къса и хвърля листата, понеже не харесва Джими Де Найт и не иска да продуцира песните му. Чак след като Бил сключва договор с новия лейбъл „American Decca“ и в него е договорено да запише песни на Де Найт, нещата потръгват. Първият вариант на песента е от групата Sonny Dae & His Knights от 1953 година.

Бил Хейли и групата му записват между два и шест следобед на 12 април 1954 година в „Pythian Temple Studios“, преустроен масонски храм в центъра на Ню Йорк. Освен Бил Хейли - вокал и ритъм китара, в записа участват китаристите Franny Beecher, Billy Williamson и Danny Cedrone, Johny Grande - пиано, Joey Ambrose - саксофон, Billy Gussak - барабани и Marshall Lytle - бас. Всички пътуват от Честър, Пенсилвания, до Ню Йорк през река Делауеър, но ферибота им засяда в плитчините и те закъсняват. Когато уморени и гладни пристигат в студиото, им остават три часа и половина за двете песни. Тъй като „Thirteen Women“ е непозната за тях, отнема им три часа да я разучат и запишат. За „Rock Around The Clock“ имат половин час, което е малко за тях, защото не са в титулярен състав, и те рискуват, записвайки само два дубъла. В първия дубъл свирят силно и гласът на Бил се губи. Затова при втория опит Бил пее само върху барабаните. Това се случва преди ерата на многоканалния запис и всички инструменти се записват едновременно и без право на грешка. След двата дубъла задачата на звукоинженера Лари Макинтайър е да ги смеси така, че да изравни гласа с инструментите. И той успява, което е малко чудо за времето си. Студийното време е толкова кратко, че Седроне няма кога да мисли по ново китарно соло и по съвет на Хейли ползва това от записаната две години по-рано „Rock The Joint“. Той умира три месеца след записите, падайки тежко от стълби, и не доживява славата.

На 20 май 1954 година малката плоча е на пазара. Гейблър настоява „Thirteen Women“ да е основният сингъл, а „Rock Around The Clock“ да е от страна „Б“. А „Б“ страните обикновено са пълнеж и дори в радиото не ги пускат.

„Rock Around The Clock“ достига до 23-то място в „Billboard Hot 100“ и няколко седмици е в класацията. Продадени са 75 хиляди копия, но това не е сериозен успех. Тогава официално няма жанр рокендрол и песента е определена като фокстрот. А публиката няма представа това кънтри или блус банда е. През същата година Хейли прави и кавър на „Shake, Rattle and Roll“. „Имахме късмет да попаднем във време, когато нищо ново не се случваше в музиката - казва Хейли по-късно. Пазарът беше отворен за нас… Времето на вокалистите и биг бендовете бе отминало и може би единственото нещо, което правеше впечатление, бе джазът, но той беше отвъд разбиранията на обикновения слушател. Чувствах, че ако използвам ритъм, на който мога да пляскам с ръце и да танцувам, това ще е правилното нещо...“

През 1955 година продуцентите на филма „Blackboard Jungle“ (Училищна джунгла), базиран на едноименния бестселър, търсят песен, отразяваща младежката енергия. Филмът разказва за престъпността сред тийнейджърите и за неуспешните опити на един учител да намери общ език с младите. Glenn Ford играе главната роля. Синът му Питър е меломан и актьорът взима от него една от любимите му плочи, за да я предложи на режисьора Richard Brooks. И песента става хит, въпреки че звучи само при надписите и често е заглушавана. Младежите така се екзалтират на прожекциите, че подскачат върху столовете и често ги чупят. А в зала за прожекции в Мемфис, той отприщва почти бунт и затова е забранен там. Някои критици там виждат началото на дългата връзка на рокендрола с антисоциалното поведение. С успеха на филма, пуснат на 19 март, песента е преиздадена през май, на девети юли е на първото място в „Билборд“ и престоява там два месеца. В Англия и Германия продава милион копия. Само в САЩ за кратко успява да продаде около 25 милиона. Следват участия в шоу програми и първото европейско турне на американски рок певец в историята.

Стартиралата рокендрол вълна засенчва Франк Синатра и актуалните певци на поп и джаз стандарти. Но славата на Хейли не е за дълго. Засенчен е от младия и сексапилен Елвис Пресли, а също и от Little Richard и Jerry Lee Lewis.

„Rock Around The Clock“ става първото рок парче, включено в холивудски филм, а Бил Хейли – първият рок певец, участващ в такъв филм. През 1974 година е включена и в „American Graffiti“ на George Lukas, а малко след това и в телевизионния ситком „Щастливи дни“. Всяко участие в киното рестартира успеха на песента. Бил участва още в два филма. Само до 2011 година песента е включена в 36 филма.

През 50-те телевизията още не е така достъпна и младежите в Лондон си представят Бил като млад бунтар, когато той отива да пее там през 1957 година. А Хейли се оказва солиден, закръглен чичо, облечен в сив костюм с вратовръзка и с непокорна къдрица на челото. 

След години Хейли и групата му правят продължение на „Rock Around The Clock“ - „Dance Around The Clock“. Даже имат две песни с такова име.

В превод „Rock Around The Clock“ е също и „Правене на любов по всяко време“. И Бил Хейли май също се вписва в това. Той се жени три пъти и има поне десет деца. Днес те са музиканти, фотографи, журналисти, а един от синовете му е негов биограф. В края на 70-те Бил е дотолкова зависим от алкохола, че възмущава критиците с лошо представяне. Тогава той моли своя доверен лекар да съобщи, че Бил спира с концертите заради тумор в мозъка. Но никакъв тумор не е имал и това потвърждават негови приятели и последната му съпруга. Умира през 1981 година поради сърдечна недостатъчност.

Докато е жив, през над 30-годишната история на групата на Бил преминават над сто музиканти и всички изпълняват „Rock Around The Clock“ и по-късно. Тя е класирана сред стоте най-влиятелни мелодии от киното, сред 500-те най-велики песни за всички времена, а е включена и в регистъра с национално значими културни достижения на Библиотеката на Конгреса на САЩ.

„Rock Around The Clock“ е вторият най-продаван винилов сингъл и петият най-продаван сингъл на физически носител в музикалната история. „Бийтълс“, китаристът Дейвид Гилмор и други влиятелни музиканти я посочват като вдъхновение. Песента се споменава в текста на „Crocodile Rock“ на Elton John и в този на „We Didn't Start The Fire“ на Billy Joel. „Rock Around The Clock“ е в класациите и в началото на 90-те. Посетителите на дискотеките помнят версията на Jive Bunny & The Mastermixers, от микса им „Swing The Mood“. Песента има и стотици кавъри - на John Legend, Paul Rodgers, Harry Nilson, Ringo Starr, „Sex Pistols“ и много други. Голям звезден състав я изсвирва в памет на Бил Хейли през 1982 г. Има и българска версия – „Времето на тесни панталони“ от 1981 година на Николай Белев и оркестър „София“. А през 1960 година, в разгара на Студената война, в която СССР е враг номер едно на САЩ, тя се пее и в руска версия - „Зиганшин рок, Зиганшин буги“. Младши сержант Зиганшин е един от четирима морски военни, намиращи се в самоходна баржа, която се откъсва от котвите си по време на буря и се изгубва в Тихия океан. След като 49 дни руските военни не получават помощ и едва оцеляват, американски пилоти ги спасяват. И за да се покаже на света колко съпричастни са американците, руснаците са почетени и благополучно върнати в родината си. А за да им покажат руснаците още по-голяма съпричастност, обявяват ги за герои и ги награждават с ордени. Тази случка вдъхновява руския фолклор за местната версия на американския хит.

И така, „Rock Around The Clock“ става легенда за рок музиката, а на всеки десет години от записа на Бил Хейли на различни места по света се правят юбилейни церемонии и концерти. В тях участват и някои от все по-малкото бивши членове на групата, оставила тази песен в историята.

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм