След един месец спорове Европейският съюз е на път най-накрая да постигне съгласие по важни правила, според които след 2035 г. новите автомобили ще трябва да имат нулеви емисии, с което ще се сложи край на ерата на автомобилите с вътрешно горене, които се задвижват от изкопаеми горива, съобщават от Bloomberg.
Какво е ESG и как влияе на бизнеса и инвестициите
Министрите на енергетиката трябва да подпишат правилата за намаляване на емисиите от автомобилния сектор във вторник, след като изпълнителният орган на ЕС и Германия постигнаха споразумение по разпоредбите, които ще позволят след 2035 г. да се произвеждат автомобили, задвижвани единствено с т.нар. е-горива.
След като министрите подкрепят сделката, Европейската комисия ще представи правила, с които автомобилите с е-горива да бъдат лицензирани за движение по европейските пътища, се посочва в изявление на Bloomberg. След това през есента тя ще предложи разпоредби, които ще им позволят да допринасят за постигането на целите на блока за емисиите.
Неизследваните води на дълбоководния добив: Шанс за Европа или риск, който не можем да поемем?
Ако това предложение бъде отхвърлено от парламента или от държавите членки, Комисията заяви, че ще приложи друга процедура за работа в полза на е- горивата.
Комисията "се ангажира с технологично неутрално регулиране на климата, по-специално по отношение на регулирането на стандартите за емисии на CO2 за леки и лекотоварни автомобили", се казва в изявлението, разгледано от Bloomberg. "След консултация със заинтересованите страни комисията също така ще предложи в съответствие с правното оправомощаване през есента на 2023 г. делегиран акт, в който ще се посочва как превозните средства, използващи само е-горива, ще допринасят за постигането на целта за намаляване на емисиите на CO2."
Очаква се сделката да не промени почти нищо, що се отнася до дългосрочните планове на автомобилните производители, освен при най-висок клас автомобили. Volkswagen AG, най-големият автомобилен производител в Европа, заяви, че сделката ще помогне за специални приложения, като например автомобили за спешна помощ и малосерийни модели като спортния автомобил 911 на Porsche.
Европа се опитва да се откаже от самолетите и да ги замени с влакове. Ето как се случва това
Е-горивата, които се произвеждат с помощта на възобновяема енергия и въглероден диоксид, улавян от въздуха, не се разглеждат като жизнеспособно решение за по-голямата част от автомобилите, предвид високата им цена и липсата на наличност в момента. Вместо това се очаква по-голямата част от производителите на автомобили в региона да останат фокусирани върху автомобилите, задвижвани от батерии.
"Виждаме е-горивата като полезно допълнение към съществуващия автопарк от двигатели с вътрешно горене и за специални приложения като автомобили за спешна помощ или ограничени серии, например Porsche 911", се казва в изявление на Volkswagen. Най-големият автомобилен производител в Европа заяви, че остава ангажиран с електрификацията на автомобилния си парк.
Сделката, обявена в събота, беше достатъчна, за да може Германия да се откаже от противопоставянето си на предложението. Натискът на про-бизнес партията на страната FDP, младши партньор в управляващия алианс на канцлера Олаф Шолц, Комисията да представи повече гаранции за автомобилите с е-гориво, отложи гласуването по-рано този месец.
„Времето на изобилието приключи“: Сухата зима изправя Европа пред нарастваща криза с водата
Според запознати, Италия е настоявала планът да включва разпоредби за биогоривата и е лобирала за отлагане на процедурата с поне две седмици. Полша и Гърция също изразиха загриженост относно прозрачността на процедурата. Но одобрението вероятно ще бъде формалност във вторник, тъй като мнозинството от държавите членки подкрепят правилата.
Германското автомобилно лоби VDA заяви, че подкрепя сделката, която позволява няколко технологии за намаляване на емисиите на CO2 със значителни предизвикателства, които трябва да бъдат преодолени, за да се разшири производството.
"Сега трябва да осигурим възможност за производство на е-горива в голям мащаб и на конкурентни цени, което може да стане само с голям набор от стратегически решения", се казва в изявление на лобистката група. "Брюксел и Берлин се нуждаят от максимално стабилни енергийни партньорства в многото държави, които имат отлични условия за производство на е-горива."
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Четете актуалните новини за предсрочните парламентарни избори, анализи, коментари и всичко от деня на вота:
Още по темата
- Все повече компании в България се интересуват от „зеленото“ банкиране
- Сутрешните новини от Пловдив, Пазарджик и Смолян на 11.11.2024 г.
- Екоконференция събира ученици, учители и експерти от цялата страна в Пазарджик
- Община Видин удължава срока за подаване на предложения от граждани за по-добро бъдеще