Джо Байдън, неговите колеги демократи и очевидно големите автомобилни производители в САЩ, силно се стремят американският транспорт да бъде трансформиран и на 100% заменен с електрически превозни средства, независимо дали хората са съгласни с това, или не.

Коментарът е на Дъгън Фланакин (Duggan Flanakin) и е публикуван на сайта wattsupwiththat.com

През октомври, по време на предизборната си кампания, Байдън заяви, че неговият план ще спести „милиарди литри гориво“ и ще помогне за създаването на милион работни места в автомобилната индустрия, отчасти като забрани продажбата или производството на нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене до 2030 г. Как това ще се случи в реалния свят, той не обясни.

Вдъхновената от Калифорния визия за бъдещето на Байдън изключва хибридните превозни средства, включва инсталиране на 500 000 зарядни станции за електрически автомобили и предоставя отстъпки за нови купувачи на електрически превозни средства, в случай че върнат старата си кола.

САЩ трябва да се готвят за енергийна криза при управлението на Байдън

Но към 2018 г. почти половината от новорегистрираните електрически автомобили (256 800 от 543 600) са били в Калифорния, следвана от Хавай, Вашингтон и Орегон. И все пак към 2018 г. електромобилите представляват по-малко от 2% от общо 15-те милиона превозни средства в Калифорния - въпреки огромните данъчни кредити, безплатните зарядни станции, безплатния достъп до лентите за движение за коли със специален режим и други субсидии и стимули.

Само 727 000 електрически автомобила са продадени в САЩ през 2019 г., а почти половината от тях са хибриди. Хибридните продажби достигнаха своя връх през 2013 г., но до 2019 г. спаднаха до 2,3% (около 400 000 превозни средства) от всички продажби на леки автомобили. Сравнете тези числа с общо 6,3 милиона превозни средства, продадени през 2016 г., или с 273 600 000 леки автомобили, мотоциклети, камиони, автобуси и други превозни средства по пътищата в САЩ през 2018 г.

Следвайки примера на Китай, американските производители на автомобили - не само Tесла – вече са се насочили към тази голяма промяна. Тъй като автомобилите с двигатели с вътрешно горене се заменят с електрически, а бензиностанциите се превръщат в електрозарядни станции, натискът ще се повиши, за да се „изхвърлят” останалите традиционни автомобили и да се купят повече електромобили.

Автомобилният производител „Дженеръл Мотърс” планира да похарчи 20 милиарда долара за електромобили и технологии за самоуправляващи се превозни средства до 2025 г., включително 23 различни електромобила до 2023 г. От „Форд” също са заявили, че до 2022 г. ще инвестират 11 млрд. долара за развитие на електрическите превозни средства.

Байдън върви по стъпките на британския премиер Борис Джонсън, чийто нов климатичен план включва забрана за продажба на бензинови автомобили до 2030 г. и хибриди до 2035 г. Но, както твърди икономистът Юен Стюарт, това е „честно казано една от най-нелибералните и разрушаващи икономиката политики, идвали някога от Уайтхол (британското правителство)”.

„Последиците от тази забрана (в държава с едва 1% електромобили) са огромни по отношение на производството, веригите за доставки, инвестициите,  капиталът, заетостта, инфраструктурата, избора на потребителите и много повече“, обясни Стюарт.

Никога преди правителството не се е осмелявало да затвори цяла индустрия почти за една нощ”, казва още той.

Според Стюарт е безумно да се вярва, че унищожаването на една успешна британска индустрия, чрез забрана на двигателите с вътрешно горене, ще повлияе добре на икономиката. В момента британският автомобилен сектор обхваща една пета от производствената база на страната, като над 80% от 1,3 милиона автомобила, които се произвеждат, се изнасят в други страни. Това са 13% от целия износен пазар на Обединеното кралство.

Шефът на Фолксваген очаква автономни автомобили на пазара от 2025 година

В автомобилната индустрия във Великобритания работят пряко над 180 000 британци и косвено още стотици хиляди. Но Обединеното кралство не може да се конкурира с Китай в световния електромобилен пазар, тъй като разходите за труд в Обединеното кралство са много по-високи, а енергията е все по-скъпа и ненадеждна.

В най-добрия случай тази промяна би имала малки ползи за Обединеното кралство и глобалната околна среда, но ще бъде опустошителна за собствениците на автомобили. Британското правителство вече значително натовари собствениците на 12-те милиона дизелови превозни средства в страната с допълнителни такси, които им струват до 67 долара на седмица, само за да карат в „зони с ултра ниски емисии“. Други разходи включват удвояване на ставките за разрешителни за паркиране и по-високи данъци за дизеловите автомобили.

Новите инициативи ще направят абсолютно същото по отношение на бензиновите автомобили. Те ще премахнат бензиновите помпи, ще свалят цената за препдодажба и ще сринат износния пазар на страната.

Андрю Монтфорд, заместник-директор на Фондацията за политика за глобално затопляне, казва, че погрешният британски план може да струва на собствениците на автомобили 700 милиарда британски лири (938 милиарда щатски долара). Няколко аспекта на електромобилите, твърди Монтфорд, ги правят по-скъпи от бензиновите автомобили - подмяна на скъпи акумулатори, инсталиране на домашни станции за зареждане (често изискващи модернизиране на битови кабели), много време и неудобства заради презареждането на батерии и др.

Монтфорд е изчислил, че до 2050 г. едно средностатистическо домакинство ще е похарчило допълнителни 19 000 британски лири (25 460 щатски долара) - ако все още може да си позволи да притежава превозно средство. Освен това, с други правителствени укази, които повишават разходите за електроенергия, разходите около шофирането могат да се удвоят.

Абсурдността на тази атака на Великобритания върху собствената й автомобилна индустрия става още по-нелепа от факта, че широкомащабната електрификация ще успее да намали емисиите на парникови газове от транспорта само с 15% до 2050 г., обясни експертът по системно инжинерство Маргарита Медиавил. По думите й да наричаме ​​електромобилите „зелени“ или „устойчиви“ е просто абсурдно.

Компанията на Маргарита Медиавил установи, че производството на всички тези нови батерии за електромобили ще доведе до изчерпване на глобалните запаси от мед, литий, никел и манган, освен ако нивата на добив и /или рециклиране не нараснат значително до 2050 г. Но откриването на нови мини, най-вече в други страни, както предлага Европейският съюз, би имало „опустошителни последици за водата, биологичното разнообразие и правата на човека в местните общности“.

Още един недостатък на значителното увеличаването на броя на електромобилите е, че металите и минералите предимно се внасят от страни като Китай, Чили и Конго - където заплатите, детският труд, безопасността на работното място и екологичните стандарти са далеч под това, което САЩ или ЕС биха толерирали. Също така, електрическите батерии изискват повече енергия за производство, отколкото двигателите с вътрешно горене. Рециклирането им също е сложно, скъпо и изпълнено със замърсяване и рискове за общественото здраве.

Обединената банка на Швейцария установи, че замяната на глобалните продажби на конвенционални превозни средства с електрическите им версии ще изисква увеличение на производството на литий с 2,898%; на кобалт – с 1,928%; на графит – с 524; на никел – с 105%; на редкоземни минерали - с 655%; и поне утрояване на производството на мед. Изгарянето на въглища, дизел и бензин в процеса на работа също ще скочи значително.

Друг доклад, изготвен от „Securing America’s Future Energy” показва, че Китай контролира близо 70% от производствения капацитет на акумулаторните батерии за електрически превозни средства, в сравнение с едва 10% от САЩ. Докладът предвижда, че 107 от 142-те проекта за производство на акумулаторни батерии, планирани до 2021 г., ще бъдат в Китай, а само девет в САЩ. Задължителното преминаване на електромобили видимо ще донесе повече приходи за Китай, за сметка на Америка.

Преди да предприемат каквито и да било стъпки към въвеждането на задължителни електромобили в Америка и прекратяването на производство на електроенергия от неизкопаеми горива, американските политици трябва внимателно да проучат човешките и екологичните разходи - в точни числа, включително нарастващи белодробни заболявания, рак, наранявания и смъртност в мините, преработвателните предприятия и фабриките.

Те също трябва да вземат предвид въздействието върху американските работници вследствие на възлагането на производството на батерии на китайски компании. Китайците, със съдействието на президент Байдън, с радост ще заемат тези производствени работни места, като същевременно натоварят американските семейства с високи разходи за ненадеждно електричество, шофиране на къси разстояния и разпадащи се индустрии.

Всички тези въпроси изискват вниманието на американските законодатели, регулатори, природозащитници и журналисти. Освен ако, разбира се, те  всъщност не се интересуват от американски работници и потребители на енергия, които ще изложат здравето и живота си на риск, за да осигурят електромобили и други нови технологии.

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук