Преди броени дни Pantone се произнесе - цветът, който ще оформи предстоящата година, е Viva Magenta (нюансирано пурпурночервено).

"Живеем в свят, в който всяка индустрия иска нещо да определя и налага. Хората обичат да вярват в някакви неща, обичат да им се създават правила. Много вярвам, че модата, освен една ужасна, мачкаща и мелеща индустрия, е себеизразяване, изкуство, култура и изключителен феномен, но имам голям конфликт с индустрията във всичките й проявления и тези правила и закони, сведени до един цвят за една година много ме напрягат, да си призная". 

37 милиона животни се отглеждат за кожи в ЕС

Това заяви в предаването "Посока Култура" с Мирослав Боршош стилистът и моден дизайнер Антония Йорданова.

"Всяка една марка има своя идентичност. Ако си просто потребител много често си увлечен от правила, рамки, дори чисто социални или финансови. Много е различно от коя страна стоиш - аз като човек, който е бил от всички страни, ми е много трудно да бъда безпристрастна, когато пазарувам. Много е различна позицията", сподели още стилистът.

Сандов: Забраната за развъждане и внос на норки в България вече е факт

Тя изрази мнение, че българинът не е много отворен човек към модата, но посочи, че това има своите причини.

"За да се обърнеш към модата и да ти е интересна и приятна, да я приемаш като себеизразяване, трябва да имаш спокойствието на живота си, трябва да си покрил всички режийни разходи. Трябва да си човек, който живее в покоя на ежедневието, а не мисли за това каква сметка ще дойде утре и какви проблеми са го налегнали", каза Антония Йорданова.

Тео Ушев пред Дарик за новия си филм: Всички отговори са във филма. Който има очи - ще види

"Това, за което не мога да оправдая хората, е това много локално мислене – невъзможността да възприемаш това, което идва отвън. Аз самата цял живот търпя това да виждам причудливи погледи", сподели модният дизайнер.

Според нея човек, който има възможности, но се облича в една марка или така, както витрината на магазина на тази марка повелява, е човек без стил, без фантазия, без възможност за себеизразяване.

Александър Алексиев пред Дарик: Понесох обиди и псувни заради това, че помагам на украински бежанци

"Един човек, който има възможности и отношение, ще избере дреха от хубава материя, която чрез принта или кройката казва от коя марка е. Има и много психология в това да си облечен от горе до долу в дадена марка", посочи още Антония Йорданова.

"Много е тъжно когато си човек, който има възможността и спокойствието на своето съществуване да се интересува и възползва от модата, и да не се облечеш според себе си, виждането си, нуждите си. Тъжно е да бъдеш просто рекламно лице на марка, вместо да бъдеш по-добра версия на себе си", на мнение е тя.

Фотографът от Етюд-и-те на София: Снимам я, защото е красива

"Когато виждаш една жена, която е облечена или е с прическа, която аз помня от детските си години, значи има някаквъв проблем. И когато не е една, а са хиляди, значи проблемът е много по-голям от някакви частни случаи", каза още модният дизайнер.

Според Антония Йорданова за голяма част от хората има значение какво ще кажат околните. "Има страх от това да не бъдеш приет, да излезеш извън клишето и да си сам, да не си разбран, да не си подкрепен".

Иво Димчев пред Дарик: С песните си стигнах до хора, които не ходят всеки ден на театър

По думите й в новото поколение нещата започват да се променят, но това вещае много години търпение, за да се стигне до видима промяна.

Антония Йорданова коментира и инициативата "Европа без кожи" и колко е важно да се насочваме към алтернативи на животинските кожи.

"В голяма степен това е една тежка демагогия. Могат да се изнесат доста зловещи статистики за тъмната страна на модата. Има немалко марки, които подеха кампании да правят природосъобразни материи, да се откажат от кожите", обясни тя. 

Кампанията „Не си сама“: Броят на жените, жертви на домашно насилие, се увеличава

Но даде пример: "В деня, в който излезе клипът към тази кампания, в която участваме няколко популярни в своята сфера личности, имаше събитие, на което други популярни личности представяха марка за естествени кожи. За мен този ден беше много показателен за това как изглеждат нещата реално – някой се бори непрекъснато да показва страната на нещата, която има грижа за това какво се случва на тази земя, и от друга страна едни жени, които не могат да спрат да ламтят да притежават нещо, което ще ги направи различни, скъпи, добре гледани, добре презентирани в обществото, и за тях това все още преминава през идеята да имаш палто от норки".

"Индустрията вече произвежда кожи от какво ли не, просто съществува това стереотипно мислене, че ако не е естествена кожа от някакво животно,тази кожа не става", добави Антония Йорданова.

Журналист по Дарик: Вапцаров е предал брат си и още 33 негови съратници

Според нея в момента наблюдаваме напредък, защото все повече се виждат модели на обувки и чанти от еко кожа или от веган кожа. "Те са в същия ценови клас и от също толкова високо позиционирани марки и се опитват по този начин да привлекат клиентите да купуват същия клас стоки, които не са направени от естествена кожа", каза стилистът.

"Докато няма сериозни правила за нещо, което искаме да се следва, не мисля че себеосъзнаването и инициативата поотделно може да е особено ползотворна", на мнение е Антония Йорданова.  

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм