Покачващите се температури на планетата затрудняват излитането на самолети от определени летища, което представлява още едно предизвикателство за гражданската авиация. И тъй като горещите вълни стават по-чести, проблемът може да обхване повече полети, принуждавайки авиокомпаниите да оставят пътниците на земята, пише CNN.
Климатични промени: Ледниците на Килиманджаро ще изчезнат до 2050 година
„Основното предизвикателство, пред което е изправен всеки самолет, докато излита, е, че самолетите са много тежки и гравитацията иска да ги задържи на земята“, казва Пол Уилямс, професор по атмосферни науки в университета в Рединг във Великобритания.
„За да преодолеят гравитацията, те трябва да генерират повдигане, което е атмосферата, която тласка самолета нагоре. Повдигането зависи от няколко фактора, но един от най-важните е температурата на въздуха – и когато въздухът се затопли, той се разширява, така че броят на молекулите, които могат да избутат самолета нагоре, намалява", обясни той.
Необичайно топло време във Франция и Испания (снимки)
Самолетите получават 1% по-малко повдигане с всеки 5,4 градуса по Фаренхайт (3 градуса по Целзий) повишаване на температурата, каза Уилямс.
„Ето защо екстремните горещини затрудняват излитането на самолетите – а при някои наистина екстремни условия това може да стане напълно невъзможно“, каза той.
Проблемът засяга най-вече летища на голяма надморска височина, където въздухът вече е естествено разреден и с къси писти, което оставя самолета с по-малко място за ускорение. Според Уилямс, ако един самолет изисква 6500 фута писта при 68 градуса по Фаренхайт (20 градуса по Целзий), той ще изисква 8200 фута при 104 градуса (40 по Целзий).
Доклад: Изменението на климата застрашава глобалното здраве
„Глобално затихване“
Уилямс и неговият екип проучиха исторически данни от 10 летища в Гърция, всички от които се характеризираха с високи летни температури и къси писти. Те установиха затопляне от 1,35 градуса по Фаренхайт (0,75 по Целзий) на десетилетие от 1970 г. насам.
„Също така установихме намаляване на насрещния вятър по пистата с 2,3 възела на десетилетие. Насрещният вятър е полезен за излитане и има някои доказателства, че изменението на климата причинява това, което се нарича „глобално затихване“, поради което ветровете изглежда се забавят“, добавя Уилямс.
Как изменението на климата влияе на вкуса на виното
„Това, което открихме, е, че максималното тегло при излитане е намалено със 127 килограма всяка година. Това е приблизително еквивалентно на теглото на един пътник плюс неговия куфар, което означава един пътник по-малко всяка година, който може да бъде превозен“, обясни експертът.
От представянето му през 1988 г. до 2017 г., A320 щеше да отчете максималното си тегло при излитане, намалено с близо 4 тона на националното летище на остров Хиос - основното летище в проучването, което има дължина на пистата малко под 1500 метра.
Експерти: Гъстото строителство повишава температурите
Лондонското летище City във финансовия район на столицата на Обединеното кралство, също има писта с дължина малко под 1500 метра. По време на гореща вълна през 2018 г. повече от дузина полети бяха принудени да оставят пътниците на земята, за да излетят безопасно.
През 2017 г. десетки полети бяха изцяло отменени за няколко дни на международното летище Скай Харбър във Финикс, тъй като температурите достигнаха 48,8 по Целзий, което е над максималната работна температура за много пътнически самолети.
Изчезващите ледници в Швейцария застрашават водоснабдяването на Европа
Проучване от Колумбийския университет прогнозира, че до 2050 г. типичен теснофюзелажен самолет като Боинг 737 ще има увеличени ограничения на теглото от 50% до 200% през летните месеци на четири големи американски летища: La Guardia, Reagan National Airport, Denver International и Sky Harbor.
Възможни решения
За щастие, авиокомпаниите не са безсилни срещу проблема.
„Има много решения на масата. Едно би било да планираме пътувания не в най-горещата част на деня, а рано сутрин и късно вечер, което е тактика, която вече се използва в горещи райони като Близкия изток“, посочи експертът.
Арктика се затопля 4 пъти по-бързо
"По-леките самолети са по-малко засегнати от проблема, така че това може да ускори приемането на композитни материали като въглеродни влакна за самолетни конструкции", казва Уилямс.
Междувременно производители като "Боинг" вече предлагат опция „горещо и високо“ за някои от своите самолети за авиокомпаниите, които планират да ги използват широко на летища с висока надморска височина и висока температура. Опцията осигурява допълнителна тяга и по-големи аеродинамични повърхности, за да компенсира загубата на повдигане, без промяна в обхвата или капацитета на пътниците.
Разбира се, по-драстичен подход би бил да се удължат пистите, въпреки че това може да не е възможно на всички летища.
В някои случаи, когато нито едно от тези решения не е приложимо, пътниците просто ще трябва да се откажат от местата си.
„Това хората да бъдат сваляни от самолета, защото е твърде горещо, е рядкост и ще остане рядкост. Повечето самолети никога не достигат максималното си излетно тегло, така че може да се случи извънредно - предимно на летища с къси писти, на голяма надморска височина и през лятото", обобщава Уилямс.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук
За забавни видеа ни последвайте в TikTok
Следвайте ни и в Инстаграм