Застраховане, банков бизнес, енергетика са водещите отрасли във втората по големина държава в света. След тях се нарежда не какво да е, а сватбите. Бизнес за милиарди, който измества производството на автомобили, стомана и технологиите. Тази тема избра за рубриката „Икономистът говори по Дарик Югоизток“ проф. д-р Милен Балтов.

Продуцент на филми за сватби

новата професия, която изкарва наяве богатството на тази индустрия и нейните размери в Индия. В началото на този месец индийски продуцент изплакал, че

не знае къде се намира.

Буквално. Това станало след като за по-малко от година му се наложило да посети 65 места по света, заради разработването на сватбени филми. Хонорарът му на ден възлиза на сумата от 5 000 до 50 000 долара. В тази сума не влизат разходите по филмовото заснемане. А самият филм се прави в рамките на две, три седмици.

И ако през 2022 година победител по брой търсения в мрежата е думата инфлация, то в Индия думата рекордьор е сватба.

Сайтът за сватосване Martimoni.com

генерира годишно 58 млн. долара от своите 850 000 абонати, а борсата го е оценила на 60 млн. долара. И ако тези данни не са достатъчни, то за интересът към сватбените филми говорят и рекордните 19 милиона гледания на сватбен филм в youtube, при това интересът е отчетен само два месеца след качването му в канала за видео споделяния.  

Освен, че е скъпо, доходно и любопитно, начинанието изисква и сериозен екип. По проекта – сватба работят сценографи, сценаристи, оператори, статисти, звукооператори, инженери, композитори, редактори, звукорежисьори, дубльори и дори писатели. Консултантите се занимават и с възлагането на ролите за роднини и гости. Средно за филм могат да бъдат възложени до 1000 роли.

Бумът от тази индустрия се очертава да продължи. Само за ноември и декември тази година окачванията в Индия да се случат 2,5 млн. сватби с тежък сценарий и актьорска игра, с което бизнесът измества Боливуд. А това е сериозен брой, предвид, че е извън сватбения сезон. За Индия той е между април и юли, когато се отчитат около 4 милиона тържества.  

Освен тежкият сценарий, 2/3 от най-скъпите сватбени тържества са изнесени в чужбина. В тях е силно ангажиран хотелският бизнес. Например веригата ТаТа отчита, че 20% от приходите им са свързани именно с този бранш.

46 млрд. долара пък е стойността на закупените за сватбените нужди през 2021 година златни накити.

Повече за новите филми, които изгряват на мястото на добре познатите сериали и за тяхната стойност, както и къде се намира България в този бизнес, чуйте повече в звуковия файл от проф. д-р Милен Балтов: