Петият гост в подкаста на darik.bg „В тренда” е Катя Гогова, учител по немски език в столичното 35-о училище. Пред водещия Тодор Пантилеев тя разказа за предизивикателствата пред учителската професия.
„Всеки един от нас е различен от другите. Хубаво е да има различност в един клас, защото това го прави по-пъстър. Когато имаш група ученици, които мислят и действат еднакво - какво носи това на групата? Много се радвам, когато в един клас има ярко изразени индивидуалности. Когато имаш достатъчно смелост да изразиш тази индивидуалност, обогатяваш групата и даваш и на себе си свобода да се изследваш“, добави учителката.
„Скоро си говорихме с колегите и обсъждахме по какъв начин се възприема информацията от младите хора, които са заливани непрекъснато от всякакви информационни потоци, без да коментираме качеството им. По мое време беше много по-лесно да отделиш време и да се концентрираш върху някакъв текст, да останеш насаме със себе си. Имаш нужда да помислиш, да отделиш време, да останеш сам и да се концентрираш. В днешно време и това, което наблюдавам при моите ученици е, че информацията трябва да се сменя много бързо, трудно е да се концентрираш върху един написан текст, който е на хартия. Дали успяват да се задълбочат, когато четат“, попита реторично тя.
Гогова добави, че с тъга все повече учители установяват, че учениците губят способността да пишат на ръка или пишат много нечетливо. „А писането на ръка е основен човешки механизъм… И фина моторика, и всичко останало. Не можем да загубим това умение. И все повече си мисля, че трябва да карам моите ученици да пишат на ръка“, посочи тя.
„Преди бях по-голям фен на иновациите и на информационните и комуникационни технологии в час. С годинитe и натрупания опит, може и от възрастта да е, започвам да виждам, че е малко като въздух под налягане, защото какво носи на учениците една направена от мен презентация“, коментира още Гогова и отбеляза, че залагането на информационни технологии не трябва да е безцелно или да е самоцелно, само за да използваме новите технологии.
„Когато работех в неправителствения сектор, си представях, че той ти дава това, което училището не ти. Дори и като образователни методи, които в неформалното обучение се използват много свободно, а в клас не толкова. Много от тези методи навлизат в училище. Когато станах учител, бях много вдъхновена от това да ги прилагам. Това беше един голям крах, защото за моя голяма изненада, когато правех дискусии, много често това не се отчиташе за час за учене. Когато направим разговор в час, ученикът се прибира вкъщи и разказва, че в този час не се прави нищо и са си говорили“, разказа тя.
„Възможно е в днешно време много ученици да не виждат връзката с това, което правим в училище и това, което ще се очаква от тях в живота им. Усещането, че в училище трябва да ти е забавно, е нещо, което аз проблематизирам. Някак си не отиваш на кино, ти отиваш в училище. Учителят не е длъжен 45 минути да ти изнася представление. В крайна сметка в училище се очаква да полагаш усилия, а в днешно време все по-малко ученици са готови да ги полагат. В училище трябва да работиш, за да видиш резултатите“, смята Гогова.
„Шегуваме се с моите приятели, че да работиш като учител в България е лукс, който не всеки може да си позволи, в контекста на заплащането. Въпреки че определено се правят стъпки в тази насока, виждам усилията, които се полагат. Със сигурност това е една професия, която е дълбоко емоционално изтощаваща”, добави тя и разказа, че просто когато отидеш в училище, ти даваш цялата си енергия на класовете, в които влизаш. „Много често се случва накрая на деня да се чувстваш като изцеден лимон. В същото време е една професия, която е изключително удовлетворяваща, когато видиш, че това, което си искал да постигнеш и предадеш, има от кого да бъде поето и бива оценено. Това е много разнообразна и нескучна професия“, обясни тя.
„Много ми се иска родителите на учениците да ни приемат, да осъзнаят, че заедно искаме да работим за това децата да знаят, да могат, да успяват. Ако родителите искат на децата да им е лесно, а пък ние наистина искаме да ги научим на нещо, тогава се получават напрежения. Може би трябва да си говорим повече“, коментира Гогова.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts