„Дълги години, а и до ден днешен в известна степен, луксозните марки говорят в едната посока. Комуникацията е от страна на марката към потребителя. А много често, дори и не говори. Умишлено. Големият тренд днес е т.нар. говореща реклама. Това е приятел на който да се довериш, момчето, момичето от съседната врата или т.нар. инфлуенсъри“- С този анонс в авторската рубрика "Икономистът говори" по Дарик Югоизток ректорът на Бургаския свободен университет проф. Милен Балтов представи темата „Възходът на инфлуенсърската икономика“-бизнес, който към 2025 година се очаква да инкасира 350 милиарда долара.
В ерата на социалните медии, в свят, в който да си винаги онлайн, е необходимост, класическата реклама, която разчита на знаменитости и публични личности като печеливш ход за успешен бизнес е изправена пред необходимостта от нов маркетинг на влияние. Именно това е сред решаващите фактори за превръщането на случайни лица в интернет в популярни персони с доходоносен онлайн бизнес. Това, в повечето случаи са хора, които работят с големи агенци, цели екипи и алгоритми, които да показват какво поведение да имат и какво да направят, за да успеят да задържат вниманието на потребителите.
Инфлуенсърите са новите авторитети в рекламата и лидери на мнения в мрежата, а чрез хилядите, че дори и милиони последователи в социалните медии, осмислено влияят на нагласите и поведението на голяма група потребители и могат да превърнат един обикновен продукт в хит на пазара. Става въпрос за бизнес на въздействието и пазар за милиарди, подчерта проф. Балтов. И даде пример с меката на индустриалния подем и възможности- Китайската народна република, за която се твърди, че генерира допълнително 210 милиарда долара продажби, извършени благодарение на инфлуенсърите. 1,4 процента от брутния вътрешен продукт на КНДР се вдига, заради това, което те споделят. В САЩ пък, има конкретно измерение за похарчените споделяния на разходи към инфлуенсъри- годишно там се споделят 16 милиарда долара-толкова влизат в акаунтите на социалните мрежи.
Склонността на американските маркетингови агенции да работят с тях се е покачила от 65 процента през 2020 година, до 75 процента през тази година. А монетизирането след 6 години се очаква да достигне до 85 милиарда долара, посочи ректорът на БСУ.
Според проф. Балтов спорен е въпроса, дали това ще е устойчива материя и това е голямото предизвикателство на рекламните агенции. Той даде много ценен съвет да държим инфлуенсърите по-далеч от политическия маркетинг.
Кой е кралят на червилата, какво е микро и нано инфлуенсър има ли граници в маркетинга, чуйте проф. Милен Балтов в „Икономистът говори“ по Дарик Югоизток:
Още по темата
- Икономистът за вятърните турбини и защо в този сектор не се случва очакваният бум?
- Когато си Рим, трябва ли да говориш като римляните, пита проф. д-р Балтов
- Като динамиката в IT: Азбуката ни е базов код за развитие на нацията
- Икономистът говори: Как да влезем в топ форма според „Индекса на бананите“