„Трябва да има стратегия за развитие на индивидуалния транспорт, която да доведе до неговата равнопоставеност спрямо другите участници в движението. Смятам, че Бургас, с мащаба си и своето географско разположение, е много подходящ за този вид транспорт.“ Това каза в студиото на Дарик Бургас арх. Мирослав Бойчев, член на Управителния съвет на Камарата на архитектите в България.

Неговото мнение е, че настоящото състояние на транспортната мрежа в Бургас е благоприятна за изграждане велосипедна инфраструктура. „Има възможност да се развие велоалея покрай Морската градина, която да се свърже с тази от Центъра до Солниците. Може и от Морска гара да се отиде нататък, да се търси свързване по бул. „Иван Вазов“ с ж.к. „Меден рудник“. В другата посока велоалеите могат да се развият по „Стефан Стамболов“, който е възлов булевард за града. Чрез него могат да се свържат комплексите „Славейков“, „Изгрев“, „Зорница“ и „Ветрен“, са част от идеите, които предлага арх. Бойчев.

Паркинг за велосипеди в Центъра – защо не?

„По-интересно е какво може да се направи с Централната градска част. Моето виждане е, че площад „Св. св. Кирил и Методий“ е подходящ за автоматизиран етажен паркинг за велосипеди“, продължи да разказва визията си арх. Бойчев. По думите му, движението по бул. „Стефан Стамболов“ и ул. „Цар Симеон I“ може да бъде реорганизирано в еднопосочно, за да позволи изграждането на велосипедна инфраструктура, физически разделена от пътните платна.

„По този начин ще се стига до площад „Св. св. Кирил и Методий“, хората ще оставят там колелата си и ще имат връзка с Централна градска част“, коментира експертът.

Ред в хаоса: Тротинетките ще помогнат за по-добра вело инфраструктура

Според арх. Бойчев този площад е вече изместен от пл. „Свобода“ пред Общината като място за граждански мероприятия, макар да се намира на „културната ос“ на Бургас, тръгваща от Операта, минаваща през Библиотеката и стигаща до Летния театър.

„Когато се изграждат части от инфраструктурата в града, това е един жив процес, който не може да се случва веднага и изцяло и е необходимо да бъде планиран. В случая с ул. „Св. св. Кирил и Методий“ се получи този проблем – беше направена една реконструкция, която не допринесе в облекчаването на трафика, а просто бяха оправени настилките и пътното платно“, изрази виждането си арх. Бойчев.

Подземните паркинги – решение за трафика

Той също изказа мнение, че хората вече търсят все повече индивидуалния начин на транспорт. „Колата е преразход на пространство и паркирането е проблем в днешно време. Навлизането на велоалеите може да доведе до реорганизация на движението по улиците и облекчаване на трафика“, заяви арх. Бойчев. Той предвижда трудностите с паркирането да бъдат разрешени чрез изграждане на подземни паркинги. „Да се изгради такова съоръжение под площад „Тройката“ е една от най-евтините алтернативи. Но това е една сложна организация, която Общината трябва да направи и съответно да планира“, е мнението на архитектът.

„Трябва да се обслужват всички живеещи и да им бъде осигурено място за паркиране. Има варианти, има места, които да послужат за тази цел. Вече решенията на самите детайли е редно да се търсят с конкурси“, изрази становището си арх. Бойчев.

Моята идея е да се даде начало. Да има план, да дадем възможност по тези улици да се изградят урегулирани велоалеи и оттам да се развиват според нуждите“, каза за финал архитектът.

Чуйте повече за идеите на арх. Мирослав Бойчев относно реорганизирането на бургаската пътна инфраструктура в звуковия файл от разговора му с Никола Попов:

Автор на статията: Никола Попов

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм