„Електрическите индивидуални превозни средства все по-масово навлизат в ежедневието ни. Предстои в местния парламент още в края на ноември да се гласува регламент за движението на тротинетките, който най-после да въведе ред“, коментира в студиото на Дарик Бургас арх. Костадин Христов, председател на Контролния съвет на Камарата на архитектите в България и техен представител  в Общинския експертен съвет за устройство на територията (ОЕСУТ) – Бургас.

„За велосипедистите има ограничение по основните пешеходни зони. Там е забранено за лица над 12 г. да карат велосипеди, докато за тротинетките няма изрична забрана и се движат по тези пространства с доста по-висока скорост“,  поясни арх. Христов.

По негово мнение, повдигането на този въпрос ще привлече внимание и към съпътстващата инфраструктура, по която трябва да се движат. А това са велоаелите. Арх. Христов счита, че макар Бургас да е бил пионер във въвеждането им, с това са допуснати и някои грешки. „Например, тротоарите – там се допусна споделено ползване на велосипеди и пешеходци в доста тесни пространства. Така никой не спазва правилата, а има риск и за двете страни“, обясни той.

„Дори там, където има изградени чудесни велоалеи, пешеходците вървят по тях, защото липсва достатъчно място“, добави арх. Христов. Според него, това може да доведе до напрежение и инциденти.

„Бързите автобусни линии не се направиха по най-добрия начин. Паркирането се сложи между тях и транзита, което не е общоприето и не е по норматив. Обикновено имаме транзит, буслиния, после паркиране, до тях велоалея и пешеходна пътека. Така имаме нареждане на транспортните потоци с намаляваща скорост“, коментира арх. Христов.

Според представителят на КАБ, все още местната власт дава предимство на автомобилите повече отколкото на пешеходците. „Съвременната европейска тенденция поставя на първо място пешеходното движение, на второ – обществения градски транспорт, на трето е велосипедното движение и чак на четвърто е частният автомобилен транспорт“, каза арх. Христов.

Какви промени обаче е нужно да бъдат направени, за да бъде осигурена добра инфраструктура за пешеходци и волосипедисти и как промените в наредбата за водачите на тротинетки ще повлияе върху тези процеси, чуйте в звуковия файл:

Автор на статията: Никола Попов

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм