Всички знаем изискванията наизуст: „Моля, уверете се, че вашите седалки са в изправено положение, подвижните масички са прибрани, щорите на прозорците са вдигнати, лаптопите прибрани под седалките, а електронните устройства са настроени на самолетен режим“.
Първите четири звучат разумно. Щорите на прозорците трябва да са вдигнати, за да можем да забележим извънредна ситуация, като например пожар, пише Darik Buisness Review.
Какво МОЖЕ и какво НЕ МОЖЕ да вземем на борда на самолет?
Масите трябва да бъдат прибрани, а седалките изправени, за да можем бързо да напуснем мястото си при евакуация. Лаптопите могат да се превърнат в истински снаряди при инцидент, тъй като джобовете на облегалките не са достатъчно здрави, за да ги задържат, посочва CNN.
А що се отнася до щорите на прозорците - ако вътрешността на самолета е тъмна, докато екстериорът му е светъл и слънчев, пътниците може да се затруднят да излязат бързо от самолета по време на авария. Поради това авиокомпаниите изискват от пътниците да отварят щорите на прозорците си по време на излитане и кацане, за да могат да привикнат очите им.
А електронните устройства трябва да бъдат настроени на режим полет, за да не доведат до авария, нали? Зависи кого питате.
Напредък в технологиите
Авиационната навигация и комуникация разчитат на радиоуслуги, координирани за минимизиране на смущенията от 20-те години на миналия век.
Цифровата технология, която се използва в момента, е много по-напреднала от някои от по-старите аналогови технологии, използвани преди 60 години.
„Вдъхновение за авиацията“: Тийнейджър приземи аварийно повреден самолет (снимки)
Изследванията показват, че личните електронни устройства могат да излъчват сигнал в същата честотна лента като комуникационните и навигационните системи на самолета, създавайки електромагнитни смущения.
Но през 1992 г. Федералната авиационна служба на САЩ и Boeing, в независимо проучване на използването на електронни устройства в самолета, не откриват те да причиняват проблеми по време на некритичните фази на полета (излитанията и кацанията се считат за критични фази.)
Федералната комисия по комуникациите на САЩ започва да създава резервирани честотни ленти за различни приложения – като мобилни телефони и навигация и комуникации на самолети, така че те да не си пречат.
Най-безопасното място в самолета е това, което никой не иска
Правителствата по целия свят разработват едни и същи стратегии и политики за предотвратяване на проблеми със смущенията в авиацията. В ЕС е разрешено електронните устройства да останат включени на борда от 2014 г.
2.2 милиарда пътници
Защо тогава, с тези глобални стандарти, авиационната индустрия продължава да забранява използването на мобилни телефони на борда?
Един от проблемите се крие в нещо, което вероятно не очаквате – смущения на земята. Безжичните мрежи са свързани чрез поредица от кули, които могат да се претоварят, ако всички пътници, летящи над тях, използват телефоните си.
Пътниците, използвали услугите на самолетния транспорт през 2021 г., са над 2.2 милиарда, което е половината от броя на пътниците през 2019 г. Така че в тази теория вероятно има доза истина.
Историята на най-дългия полет в света, продължил 64 дни
Разбира се, когато става дума за мобилни мрежи, най-голямата промяна през последните години е преминаването към нов стандарт. Настоящите 5G мрежи предизвикаха безпокойство у мнозина в авиационната индустрия.
Експертите посочват, че спектърът на честотната лента на 5G мрежата е забележително близък до този на авиацията, което може да причини смущения в навигационните системи, подпомагащи кацането.
Летищните оператори в Австралия и САЩ изразяват опасения за безопасността на въздухоплаването, свързани с внедряването на 5G, но изглежда то не среща подобни проблеми в Европейския съюз.
Най-смъртоносните самолетни катастрофи в историята на авиацията (снимки)
Така или иначе, разумно е да ограничите използването на мобилни телефони в самолетите, докато проблемите около 5G се разрешат.
Wi-Fi на борда
Повечето авиокомпании вече предоставят на клиентите си Wi-Fi услуги на борда, с които те теоретично могат да използват мобилните си телефони.
Кабинният екипаж обаче не им е фен. За тях би било неудобно да изчакат пътниците да завършат разговора си, за да ги попитат дали искат напитки или нещо за хапване.
На самолет с 200+ души обслужването по време на полет ще отнеме повече време, ако всички провеждат телефонни разговори. Да не говорим за шума.
Пътници се насладиха на 360-градусов изглед на Северното сияние от самолет (снимки)
Във времена, в които разрушителното поведение, включително „въздушната ярост“ (термин, който се използва за агресивното и невъздържано поведение на пътниците), е все по-често срещано, използването на телефон по време на полет може да бъде друг фактор, променящ цялото изживяване.
В заключение – използването на телефони по време на полет в момента не пречи на работата на самолетните системи. Кабинният екипаж обаче може да предпочете употребата на устройства на борда да остане забранена – за да не се забавя обслужването.
Как да спестите пари на летището?
Въпреки това, 5G технологията навлиза в радио честотната лента на навигационните системи на самолетите и са нужни повече изследвания, за да се изясни въпроса със смущенията в навигацията по време на кацане.
Не забравяйте, че от двете най-критични фази на полета излитанията не са задължителни – но кацанията да.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Четете актуалните новини за предсрочните парламентарни избори, анализи, коментари и всичко от деня на вота:
Още по темата
- Заради донорска ситуация военен самолет „Spartan“ транспортира медици от София до Варна и обратно
- Самолетът от Граф Игнатиево е бил в изправност
- Пилотът на „Търкиш Еърлайнс“ почина по време на полет към Истанбул
- Почетоха 100-годишнината от кацането на нидерландски пилоти край пазарджишкото село Огняново