Когато резервирате полет, мислите ли кое място ще ви гарантира най-голяма безопасност при спешен случай? Вероятно не.

Повечето хора резервират конкретни места заради комфорт, като повече място за краката, или удобство, като лесен достъп до тоалетна, информира Darik Business Review. Редовните пътници пък резервират място възможно най-близо до предната част, за да могат да слязат по-бързо.

Как да качите повече багаж в самолета, но без да плащате допълнително?

Рядко резервираме полет с надеждата да получим едно от средните места на последния ред. Тези седалки обаче са статистически най-безопасните в самолета, пише CNN Travel.

Пътуването със самолет е безопасно

Преди да продължим, трябва да уточним, че пътуването със самолет е най-безопасният вид транспорт. През 2019 г. има малко под 70 милиона полета в световен мащаб със само 287 смъртни случая.

Според експретите шансовете за смърт при пътуване със самолет са около 1 на 205 552, в сравнение с 1 на 102 при пътуване с кола. Въпреки това обръщаме малко внимание на фаталните пътни инциденти, но пък самолетните катастрофи винаги са водеща новина.

На метри от водата: Пътнически самолет едва не се разби в океана, води се разследване

Интересът на човечеството към тях вероятно се крие в желанието да разберем защо се случват или какви са шансовете да се повторят. Всъщност, нашата загриженост гарантира, че тези трагични инциденти са щателно разследвани, което спомага за безопасността на въздушния транспорт.

Снимка: Pexels

Отзад, в средата

При катастрофата на United Flight 232 през 1989 г. в Сиукс Сити, Айова, 184 от 269 души на борда оцеляват. Повечето от тях седят зад първа класа, в предната част на самолета.

Независимо от това, разследване на TIME, базирано на 35-годишни данни за авиационни инциденти, установява, че средните задни седалки на самолета имат най-нисък процент смъртност: 28%, в сравнение с 44% за седалките в средата на машината.

Това има смисъл. Ако се намирате в близост до изход, това ви осигурява най-бързото възможно напускане на самолета, ако от тази страна няма пожар. Но крилата на самолета съхраняват гориво, така че това елиминира седалките в средната част като най-безопасната опция.

Kрило на пътнически самолет се запали по време на полет (видео)

В същото време, да сте по-близо до предната част означава, че ще трябва да се „борите“ да излезете с останалите пътници пред и зад вас. Що се отнася до това защо средните седалки са по-безопасни от местата до прозореца или до пътеката - поради буфера, осигурен от хората от двете страни.

Някои извънредни ситуации са по-лоши от други

Типът извънредна ситуация също диктува оцеляването.

Разбиването в планина ще намали експоненциално шансовете за оцеляване, както в случая с катастрофата през 1979 г. в Нова Зеландия. Полет TE901 на Air New Zealand се разби в склоновете на Еребус в Антарктика, убивайки 257 пътници и екипаж.

Кацането в океана с носа напред също намалява шансовете за оцеляване, както се вижда от катастрофата на полет 447 на Air France от 2009 г., при която загинаха 228 пътници и екипаж.

Пилотите са обучени да минимизират потенциалния риск при извънредно събитие, доколкото могат. Те ще се опитат да избегнат удара в планини и ще търсят равно място, за да кацнат възможно най-нормално.

Най-смъртоносните самолетни катастрофи в историята на авиацията (снимки)

Техниката за кацане във вода пък изисква оценка на условията на повърхността и опит за кацане между вълните при нормален ъгъл.

Самолетите са проектирани да издържат на екстремни условия при извънредни ситуации. Всъщност, основната причина кабинният екипаж да ни напомня да слагаме предпазните колани не е поради риска от катастрофа, а заради възможността от турбуленция.

Какво МОЖЕ и какво НЕ МОЖЕ да вземем на борда на самолет?

Именно това метеорологично явление може да причини най-много щети на пътниците и машините.

Производителите проектират новите самолети с повече композитни материали, способни да издържат на натоварването по време на полет. При тези конструкции крилата не са твърди и могат да се огъват, за да поемат екстремно натоварване, предотвратявайки структурна повреда.

Има ли значение типът на самолета?

Разбира се, има определени променливи, като въздействието от скоростта на въздуха, които могат леко да варират между различните типове самолети. Въпреки това, физиката на полета е горе-долу еднаква за всички машини.

„Вдъхновение за авиацията“: Тийнейджър приземи аварийно повреден самолет (снимки)

Като цяло, по-големите самолети са по-издръжливи, като се предполага, че могат да осигурят някаква допълнителна защита при спешна ситуация – но това отново зависи от типа инцидент.

Това обаче не означава, че трябва да резервирате следващия си полет на най-големия самолет, който успеете да намерите. Въздушният транспорт е безопасен, така че по-добре помислете какъв филм ще гледате, докато кацнете.

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни във Фейсбук, TikTok и Инстаграм