Впоследно време българите станаха доста по-взискателни към качеството на банковите услуги. Това коментира във финансовата рубрика "Портфейл" в ефира на Дарик радио Георги Талев, вицепрезидент Офисна мрежа в tbi.
"На българския пазар вече присъстват много конкурентни финансови продукти, което кара местният банков сектор да промени да се отвори и да промени подхода си към клиентите. Не само от гледна точка на продукта, който доставя, но и на начина, по който го доставя", заяви Талев.
По думите му, това е добре, защото тази тенденция повишава не само нивото на конкуренция, но и финансовата култура на потребителите.
Хареса ли се картата neon на българските потребители?
"Вече имаме над 1 милион трансакции с банковите карти neon, както и над 100 000 клиенти. Много хора вече виждат ползите от този продукт и се възползват от него. Липсата на такси е едно значително предимство. Понякога хората пренебрегват значението на банковите такси, но ако калкулирате общия им размер за една година, ще видите, че става въпрос за сериозна сума", обясни още Талев.
Той припомни, че освен липсата на такси, картата neon e и единствената, която предлага изплащане на лихва върху средствата в разплащателната сметка.
Талев заяви, че когато хората решат да обменят средствата си от лева в евро при присъединяването на България към еврозоната, трябва много внимателно да изберат къде да го направят, за не бъдат ощетени.
"Най-възрастният клиент, който използва карта neon, е на 89 години, а най-младият е на 18. Средната възраст на масовия потребител на продукта пък е до 40-50 години. Но по-възрастните хора се доверяват по-трудно на нововъденията, особено когато става въпрос за лични финанси.
Точно затова се опитваме да бъдем близо до клиентите и да обясняваме защо даден продукт е подходящ или не е подходящ за тях".
Ще изчезнат ли банковите офиси?
"Въпросите относно бъдещето на банковия офис започват да възникват все по-често. При положение че бизнесът се измества към дигиталното пространство, и то не само банковият, би било глупаво да си затваряме очите за тази тенденция", заяви още вицепрезидентът на офисната мрежа на tbi.
По думите му, обаче, клоновете няма да изчезнат, тъй като клиентите винаги ще имат нужда от човешки контакти.
"В момента банката има около 60 локации в страната, които ще продължат да съществуват. Естеството на работата им обаче ще се промени. В клоновете няма да се подават заявления за кредити или депозити, а ще бъдат място за консултации и помощ при взимане на по-стратегически решения".
Кои ще са следващите значими иновации в банковата индустрия?
Според Георги Талев, банките, които работят директно с търговски партньори чрез стоковото кредитиране, имат шанс да променят значително клиентското преживяване.
"Ние работим с хиляди партньори в България и мното скоро ще можете да купувате техните продукти директно през банковото приложение. Това е нещо, което ще има добавена стойност в бъдеще", коментира той.
Талев добави, че в Европа, а и на други места по света, вече има приложения, които предлагат не само традиционните банкови продукти и услуги. През тях могат да се купуват билети за кино, да се правят туристически резервации, да се сключват застраховки и т. н.
"Банковите приложения вече няма да бъдат един затворен финансов свят, а ще бъдат отворени към всвякакви други продукти и услуги", заяви още Георги Талев.