Хората искат да бъдат успешни и точно върху тази тяхна потребност стъпват социалните мрежи. Те ни показват това, което искаме да видим. Това коментира в рубриката "Портфейл" на Дарик радио маркетинг експертът Георги Малчев. 

"Хората обичат да развиват начините и нещата, които използват, да бъдат ясни и структурирани, да имат малко източници на информация и по-лесни критерии за взимане на решения.

Ако се замислите, социалните мрежи ни дават точно това. Много от младите хора, например, използват по-често TikTok, за да се информират за ежедневни неща, отколкото Google", обясни Малчев. 

Психологията на социалните мрежи

"Много малко хора знаят, че Марк Закърбърг програмира от 11-годишен и е направил първото си прилолжение още на 16 години, но в Харвард започва да учи психология.

И всъщност, той стъпва върху това какво искат хората, за да стигне до идеята за Facebook, какъвто го познаваме днес", припомня маркетинг експертът. 

Той обясни, че има няколко различни типа социални мрежи, в зависимост от това какво преживяване предлагат на своите потребители. В една от групите са "анонимните" мрежи, в които хората влизат, за да се информират за актуалните тенденции и мненията на другите, например TikTok и X (бившата Twitter). 

В другия край на спектъра са "мрежите на суперегото" - Instagram, LinkedIn, Pinterest и т.н. Тяхната цел е да предоставят на потребителите начин да представят своята идеална идентичност. Те насърчават успешното съдържание и ограничават т. нар. "хейт", или негативната комуникация. 

"Някъде по средата между тези две групи е Facebook, който е представител на его мрежите. Той се опитва да създаде дигитално отражение на нашия реален живот", посочи експертът. 

Ще трябва ли в бъдеще да плащаме за присъствието си в социалните мрежи?   

Според Георги Малчев, има определен тип потребители, които биха извлеки полза от това да платят за премиум акаунт в дадена социална мрежа.

Това може да са рекрутъри или други експерти по човешки ресурси, или пък търговци на определени стоки, които биха платили, за да получат по-специализирани функции и инструменти в социалните мрежи. 

"Но винаги ще има и огромна безплатна част, тъй като за самите компании, които стоят зад социалните мрежи, тя осигурява много повече приходи под формата на реклами", обяснява експертът. 

Той даде пример с верифицираните акаунти на Facebook, които за момента осигуряват единствено малко повече сигурност и защита от хакери, както и по-добра техническа поддръжка. Но във всички останали аспекти не се различават особено от безплатните. 

Как един малък бизнес трябва да развива присъствието си в социалните мрежи?

Според Георги Малчев, първият въпрос, на който предприемачите трябва да си отговорят, когато изграждат маркетинговата си стратегия в социалните мрежи, е каква е нагласата на хората, които ги използват. 

След това те трябва да фокусират усилията си върху онези платформи, които им позволяват най-добре да разкажат своята история, така че тя да бъде споделена и от други хора. 

"Когато човек търси информация за даден продукт или услуга, той разчита на мнението на други хора. Ако за дадена компания или марка има голям брой позитивни отзиви, тя е много по-вероятно да бъде избрана от потребителя, дори той никога да не е чувал за нея", каза още маркетинг специалистът.

Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни в LinkedInФейсбук, TikTok и Инстаграм