Хората искат да бъдат успешни и точно върху тази тяхна потребност стъпват социалните мрежи. Те ни показват това, което искаме да видим. Това коментира в рубриката "Портфейл" на Дарик радио маркетинг експертът Георги Малчев.
"Хората обичат да развиват начините и нещата, които използват, да бъдат ясни и структурирани, да имат малко източници на информация и по-лесни критерии за взимане на решения.
Ако се замислите, социалните мрежи ни дават точно това. Много от младите хора, например, използват по-често TikTok, за да се информират за ежедневни неща, отколкото Google", обясни Малчев.
Психологията на социалните мрежи
"Много малко хора знаят, че Марк Закърбърг програмира от 11-годишен и е направил първото си прилолжение още на 16 години, но в Харвард започва да учи психология.
И всъщност, той стъпва върху това какво искат хората, за да стигне до идеята за Facebook, какъвто го познаваме днес", припомня маркетинг експертът.
Той обясни, че има няколко различни типа социални мрежи, в зависимост от това какво преживяване предлагат на своите потребители. В една от групите са "анонимните" мрежи, в които хората влизат, за да се информират за актуалните тенденции и мненията на другите, например TikTok и X (бившата Twitter).
В другия край на спектъра са "мрежите на суперегото" - Instagram, LinkedIn, Pinterest и т.н. Тяхната цел е да предоставят на потребителите начин да представят своята идеална идентичност. Те насърчават успешното съдържание и ограничават т. нар. "хейт", или негативната комуникация.
"Някъде по средата между тези две групи е Facebook, който е представител на его мрежите. Той се опитва да създаде дигитално отражение на нашия реален живот", посочи експертът.
Ще трябва ли в бъдеще да плащаме за присъствието си в социалните мрежи?
Според Георги Малчев, има определен тип потребители, които биха извлеки полза от това да платят за премиум акаунт в дадена социална мрежа.
Това може да са рекрутъри или други експерти по човешки ресурси, или пък търговци на определени стоки, които биха платили, за да получат по-специализирани функции и инструменти в социалните мрежи.
"Но винаги ще има и огромна безплатна част, тъй като за самите компании, които стоят зад социалните мрежи, тя осигурява много повече приходи под формата на реклами", обяснява експертът.
Той даде пример с верифицираните акаунти на Facebook, които за момента осигуряват единствено малко повече сигурност и защита от хакери, както и по-добра техническа поддръжка. Но във всички останали аспекти не се различават особено от безплатните.
Как един малък бизнес трябва да развива присъствието си в социалните мрежи?
Според Георги Малчев, първият въпрос, на който предприемачите трябва да си отговорят, когато изграждат маркетинговата си стратегия в социалните мрежи, е каква е нагласата на хората, които ги използват.
След това те трябва да фокусират усилията си върху онези платформи, които им позволяват най-добре да разкажат своята история, така че тя да бъде споделена и от други хора.
"Когато човек търси информация за даден продукт или услуга, той разчита на мнението на други хора. Ако за дадена компания или марка има голям брой позитивни отзиви, тя е много по-вероятно да бъде избрана от потребителя, дори той никога да не е чувал за нея", каза още маркетинг специалистът.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Още по темата
- Политика в мрежата: Може ли онлайн известността да осигури депутатско място?
- Facebook и Instagram блокираха, достъпът до Google също беше затруднен
- Storytelling, или как да повишим ангажираността на профилите си в социалните медии
- Колко голям е пазарът на групи във Facebook, как се осъществява и с каква цел?